بوشهر- رییس مرکز بهداشت شهرستان بوشهر گفت: از ابتدای سال تا پایان شهریورماه بیش از ۱۹۲ مورد حیوان گزیدگی تحت مراقبت و انجام خدمات لازم قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید حبیبی نیا صبح یکشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه هفت مرکز مراقبت درمان هاری در سطح دانشگاه علوم پزشکی بوشهر فعال است، اظهار کرد: اگرچه بیماری هاری یک بیماری ۱۰۰ درصد کشنده است، اما در صورت اقدام به موقع و انجام مداخلات پیشگیری لازم می‌توان از ابتلای به هاری پیشگیری کرد.

وی تصریح کرد: شست و شوی صحیح محل گزش، واکسیناسیون و تزریق سرم ضد هاری ا در صورت ابتلاء به این بیماری ضروری است.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان بوشهر بر لزوم واکسیناسیون سگ‌های صاحب دار علیه بیماری هاری در شهرستان تأکید کرد و افزود: بیماری هاری یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است که باعث تورم حاد و کشنده مغز در انسان و کلیه حیوانات خونگرم به‌ویژه پستانداران می‌شود.

حبیبی نیا خاطرنشان کرد: ویروس عامل هاری ضمن اینکه سیستم اعصاب مرکزی را درگیر می‌کند، میزان کشندگی بیماری بسیار بالاست؛ چراکه پس از ظهور علائم بیماری در اکثر موارد درمان امکان‌پذیر نبوده و مرگ حتمی است.

وی با تأکید بر اینکه باید راه‌های تشخیص و درمان بیماری هاری را بدانیم، گفت: حتی گزش‌های بسیار کوچک و در حد خراش هم می‌تواند باعث ابتلای فرد به هاری شود.

ضرورت واکسیناسیون حیوانات خانگی

حبیبی نیا افزود: کنترل و پیشگیری، واکسیناسیون حیوانات خانگی، جلوگیری از تماس حیوان خانگی با سایر حیوانات، عقیم‌سازی حیوانات خانگی برای اینکه از تولد نوزاد ناخواسته آن‌ها و ایجاد پرخاشگری جلوگیری شود، پرهیز از غذا دادن به سگ و گربه ولگرد، عدم نگهداری حیوانات وحشی با حیوان خانگی، آموزش کودکان برای اینکه هرگز به حیوانات ناآشنا نزدیک نشود ازجمله راه‌های کنترل و پیشگیری هاری است.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان بوشهر با تأکید بر اینکه در صورت گزیدگی توسط حیوانات در اسرع وقت به مرکز حیوان گزیدگی شهرستان مراجعه و به‌طور رایگان واکسینه شوید، اظهار کرد: لازمه آمادگی و مقابله با بحران‌ها و اپیدمی‌ها همت جمعی است.

وی با بیان اینکه امیدواریم با مشارکت جمعی، همانند گذشته در مقابله با بیماری‌ها و ارتقای سلامت جامعه بیش‌ازپیش موفق باشیم، گفت: علائم بیماری هاری در سگ‌ها، گربه‌ها و راسوها شامل ترس، حالت تهاجمی، ریزش بزاق از دهان، بلع سخت، گیج بودن و تلوتلو خوردن، تشنج و یا سرگردانی در محیط است، علاوه بر این علائم هاری در سگ و گربه، اسب، گاو، گوسفند و بز ممکن است گوشه‌گیری، حساسیت به نور و یا به خود آسیب‌رسانی باشد.

سگ‌ها عامل ۷۶ درصد حیوان گزیدگی در استان بوشهر

حبیبی نیا با اشاره به اینکه سگ‌ها عامل ۷۶ درصد حیوان گزیدگی در استان بوشهر هستند، اظهار کرد: اتخاذ تدابیر، ازجمله آموزش و فرهنگ‌سازی جمعیت عمومی در خصوص راه‌های پیشگیری از گزیده شدن مثل تحریک نکردن سگ‌ها، نزدیک نشدن به آن‌ها، همچنین خودداری از غذادهی به سگ‌های آزاد به‌منظور کاهش تردد آن‌ها در سطح شهر و روستا، اجرای کامل دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌ها و ساماندهی سایت‌های دفع زباله نقش بسزایی در کاهش صدمات ناشی از حیوان گزیدگی دارد.

وی گفت: موارد حیوان گزیدگی به خصوص گازگرفتگی ناشی از سگ در شهرستان بوشهر طی سه ساله اخیر با شیب تندی افزایش‌یافته و هم‌زمان درصد گزش جمعیت شهری هم نسبت به جمعیت روستایی در حال افزایش است، به‌طوری‌که ۷۷ درصد موارد در سال ۱۴۰۳ در جمعیت شهری رخ‌داده است.