محققان چینی برای نخستین بار در جهان به طور موفقیت آمیز سیگنال های ویدئویی با کیفیت بالا را با استفاده از فناوری ارتباطات بی سیم تراهرتز به فاصله ۱.۲ کیلومتری ارسال کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، این نقطه عطفی در توسعه نسل جدید سیستم های ارتباطی به شمار می آید و همچنین رکورد جدیدی برای طولانی‌ترین آزمایش انتقال ارتباط بی‌سیم تراهرتز که تا به اکنون در محدوده فرکانس بالای ۰.۵ تراهرتز به دست آمده را ثبت می‌کند.

پژوهش مذکور از ۲۷ سپتامبر تا یکم اکتبر سال جاری میلادی در یک ایستگاه رصد نجومی امواج کوچکتر از میلیمتری در ارتفاع بیش از ۴ هزار متری فلات Qinghai-Xizang انجام شد. به گفته محققان این مکان شرایط ایده آل برای چنین آزمایشی را فراهم کرده است.

این دستاورد از آن جهت اهمیت دارد که از دریافت کننده های تراهرتز ابررسانا استفاده می کند و نخستین باری است که از آنها در یک سیستم بی سیم ارتباطی با مسافت طولانی استفاده می شود. حال آنکه چنین دستاوردی تاثیرات مهمی به خصوص در حوزه توسعه فناوری ۶G دارد.

امواج تراهرتز بخشی از طیف الکترومغناطیس را تشکیل می دهند که بین مایکروویو و فرکانس اپتیکال مادون سرخ است و طول موج آن از ۳ هزار به ۳۰ میکرومتر می رسد. فناوری مذکور پتانسیل زیادی دارد.

این فناوری پهنای باند بیشتری نسبت به سیستم های ارتباطی فعلی فراهم می کند که سرعت انتقال داده را بیشتر می کند.

در این پژوهش محققان از یک دریافت کننده ابررسانا بسیار حساس برای ردیابی سیگنال های نامحسوس تراهرتز استفاده کردند. این سیگنال ها با انرژی بسیار اندک و حدود ۱۰ میکرووات منتقل شدند. با وجود آنکه سیگنال ها بسیار ضعیف بودند، محققان توانستند به طور موفقیت آمیز یک ویدئو با وضوح بالا دریافت کنند.