رئیس گروه زیست محیطی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران گفت: تغییر اقلیم باعث شد امسال در صادرات برخی محصولات کشاورزی موفق نباشیم.

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود تجریشی عضو وابسته و رئیس گروه زیست محیطی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف در نشست خبری تغییر اقلیم و ایران آینده گفت: برای اینکه بدانیم تغییر اقلیم چیست باید اقلیم خود را بشناسیم و تغییر اقلیم موضوع جدی است و نیاز به سیاست‌گذاری صحیح در این زمینه داریم.

وی افزود: وضعیت بارش در کشور غیر از مناطق شمالی خیلی کم و آسیب پذیر است و از لحاظ دمایی هم میانگین دمای کشور در بازه‌های بالایی قرار دارد و سال گذشته به ۷۰ درجه رسیده است به همین خاطر افزایش دما، این چرخه را به لحاظ از دست دادن آب تشدید کند.

تجریشی اظهار کرد: بارش‌ها در ماه‌های سال کم‌تر شده و دما در ماه‌های مختلف افزایش پیدا کرده است و دو پدیده بارش‌های کمتر و دمای بیشتر مسئله اساسی ما است. وقتی افزایش دما را در دوره‌های مختلف نگاه می‌کنیم می‌بینم که افزایش دمای زیادی در زمستان داریم و با کاهش برف رو به رو هستیم و به همین خاطر اثرات زیادی در بهره برداری از منابعمان می‌گذارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف مطرح کرد: با بررسی‌هایی که انجام داده‌ام به این نتیجه رسیده‌ام که تقریباً تمام پیش بینی‌های آینده حکایت از این دارد که دما افزایش پیدا می‌کند ولی در مورد بارش خیلی نمی‌توانیم به جمع بندی نهایی برسیم.

وی ادامه داد: در فصل‌های رویش گیاه اگر دما افزایش پیدا کند گیاه دیگر نمی‌تواند به حیات خودش ادامه دهند و به همین خاطر پوشش گیاهی از بین می‌رود. وقتی دما افزایش پیدا می‌کند رطوبت هم افزایش پیدا می‌کند و باعث بارش‌های ناگهانی می‌شود.

تجریشی گفت: چرخه زیستی خیلی مهم است و تغییر در این چرخه‌ها و زنجیره‌ها باعث از بین رفتن تعادل‌ها و زیستگاه‌ها می‌شود.

وی در پایان گفت: تغییر اقلیم باعث شد امسال در صادرات برخی محصولات کشاورزی موفق نباشیم به این دلیل که تغییر اقلیم باعث شد زمان و میزان سم‌پاشی محصولات کشاورزی تغییر و کیفیت این محصولات کاهش پیدا کند.