مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: اگر تک تک ارکان سازمان با اچ اس ئی (بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست) در گیر نباشند جز اینکه سازمان به سازمانی سیستم زده تبدیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، سعید توکلی مدیرعامل شرکت ملی گاز امروز در دومین همایش فرآیند ایمنی گفت: اگر تک تک ارکان سازمان با اچ اس ئی (بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست) در گیر نباشند جز اینکه سازمان به سازمانی سیستم زده تبدیل می‌شود اتفاق دیگری نخواهد افتاد. این در حالیست که دنیا به ساده سازی رسیده است.

وی ادامه داد: در حادثه ۲۴ بهمن سال گذشته ۴ خط لوله بمب گذاری شد و همکاران اچ اس ئی همراه کارکنان عملیات بودند.

به گفته این مقام مسئول، شرایط امروز شکننده است و باید هر کس به اندازه توان خود اقدامی انجام دهد و افراد بر اساس شایسته‌سالاری در مقام‌های پر ریسک منصوب شوند.

توکلی خاطر نشان کرد: معدل سن تأسیسات نیروگاهی ۴۲ سال است و تأسیسات نفتی نیز در همین شرایط قرار دارند و اکنون ما در حال استفاده از آنها هستیم که با توجه به سن بالای تأسیسات نفتی ریسک عملیاتی افزایش پیدا می‌کند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با بیان اینکه عمر همه تأسیسات نفتی، گازی و پتروشیمی بالاست، اظهار کرد: تنها چیزی که به ما کمک می‌کند برگشت به شرایط اولیه است و در شرکت ملی گاز ایران تهدید بیرونی کمتر اتفاق می‌افتد و خرابکاری‌های صنعتی باید بررسی شود.

وی ادامه داد: اگر سرمایه روانی و اجتماعی در سازمان‌ها را افزایش دهیم به شرایط مطلوبی نمی‌رسیم زیرا اگر کسی در سازمان نفتی یا گازی مشغول به کار باشد باید حق و حقوق آن پرداخت شود.

به گفته توکلی، تا زمانی که ساختار و سازمان با عملکرد نیروی انسانی ریشه‌یابی نشود راه از پیش نخواهد رفت زیرا مشخص نیست چرا افراد با تمام وجود پای کار نیستند بنابراین به نیروی انسانی باید توجه کرد. در مسئله اچ اس ئی همه ۱۰۰ درصد مسئولیت دارند که افراد باید احساس کنند بقیه نیز مسئولیت پذیر هستند؛ رفتار افراد منبعث از سازمان است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران بیان کرد: باید وضعیت مجوز انجام کار دوباره بررسی و مشخص شود چند درصد از حوادث مربوط به مجوز است.