مدیرکل اچ‌اس‌ئی وزارت نفت گفت: وزارت نفت تا سال آینده باید روزانه ۴۰۰ هزار بشکه به تولید خود اضافه کند.

به گزارش خبرنگار مهر، مظاهر انصاری مدیرکل اچ‌اس‌ئی وزارت نفت در دومین همایش فرآیند ایمنی با بیان اینکه وزارت نفت تا سال آینده باید روزانه ۴۰۰ هزار بشکه به تولید خود اضافه کند. باید توجه شود که با کمبود گاز در فصل سرد و تأمین خوراک پتروشیمی مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه یکی از مؤلفه‌های امنیت انرژی موضوع اچ‌اس‌ئی است، اظهار کرد: نقش کلیدی اچ‌اس‌ئی از ابتدا تا انتهای زنجیره چرخه تولید محسوس است و در صورت بروز اختلال در این زنجیره، به امنیت انرژی ضربه وارد می‌شود. اهمیت جایگاه اچ‌اس‌ئی در زنجیره تولید تا صادرات باید مشخص شود.

مدیرکل اچ‌اس‌ئی وزارت نفت با بیان اینکه با بروز هرگونه اتفاق در فرآورش تولید به هدف نهایی نخواهیم رسید، افزود: با توجه به افزایش سن تأسیسات و کارکنان صنعت نفت باید به سمت پیشگیری حوادث حرکت کنیم و اگر به پیشگیری عمل نکنیم، امنیت انرژی دچار اختلال می‌شود.

انصاری با بیان اینکه پیشگیری در اچ‌اس‌ئی از ۱۸ سال پیش آغاز شده است، بیان کرد: از ۱۸ سال پیش به استثنای سال ۱۴۰۲ سیر حوادث صنعت نفت نزولی شده است، همچنین ۵۵ درصد حوادث مربوط به حوادث فرآیندی در تأسیسات، ۲۶ درصد مربوط به خوردگی خطوط لوله و ۳۶ درصد مربوط به نقص تجهیزات بوده است.

وی با بیان اینکه نقص انضباط عملیاتی در حوادث خود را نشان می‌دهد و اگر به سمت پیشگیری حوادث حرکت نکنیم ناگزیر به پرداخت هزینه‌های زیادی می‌شویم، ادامه داد: از ۴۲ حادثه فرآیندی که در صنعت نفت اتفاق افتاده است، ۷۲ درصد آن به نبود مدیریت ریسک مربوط می‌شود.

مدیرکل اچ‌اس‌ئی وزارت نفت ابلاغ نظام دستورالعمل PSM در سال ۱۴۰۲، گنجاندن نظام ساختاری اچ‌اس‌ئی در داخل ساختار اچ‌اس‌ئی و ملی کردن چهار استاندارد را که دو مورد آن در سازمان استاندارد نهایی شده است و دو مورد دیگر به‌زودی ابلاغ می‌شود از دستاوردهای مدیریت اچ‌اس‌ئی برشمرد.

انصاری با تأکید بر اینکه باید همگام با توسعه پایدار، محیط زیست پایدار در صنعت نفت داشته باشیم، یادآور شد: جایگاه این مدیریت مطلوب است، اما تا هدف نهایی راه زیادی در پیش داریم.