بندرعباس-مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به فعالیت ۵۰ هزار دریانورد در پهنه‌های دریایی این استان، از صدور ۱۵ هزار گواهینامه دریانوردی تنها در مدت سه ساله اخیر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین عباس‌نژاد با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته از نظر توانمندسازی و استفاده دریانوردان داخلی در ناوگان دریایی استان اظهار کرد: با تمهیدات انجام شده از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون تعداد دریانوردان ثبت شده جدید در فهرست دریانوردان رسمی استان، ۱۵ هزار نفر بوده که با احتساب این آمار در حال حاضر ۵۰ هزار دریانورد رسمی در استان فعالیت می‌کنند.‌

وی ادامه داد: از گذشته تا سال ۱۳۹۹ دریانوردان شاغل در استان ۳۵ هزار نفر بود در حالی که تنها در سه ساله اخیر ۱۵ هزار گواهینامه دریانوردی در استان صادر شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در بحث اشتغال دریانوردان نیز گفت: به طور قطع از سال ۱۴۰۰ تا به امروز ۱۵ هزار شغل مستقیم در این حوزه ایجاد شده است.

سرعت‌بخشی در صدور گواهینامه دریایی و کاهش هزینه‌ها با تمرکززدایی

عباس‌نژاد در بخش دیگری با بیان اینکه شرکت در آزمون‌ها برای دریافت گواهینامه به دلیل گستردگی مرز دریایی و ساحلی استان هرمزگان هزینه‌هایی را متوجه دریانوردان می‌کرد، افزود: با تلاش‌های گسترده و همچنین تمرکززدایی از تهران و مرکز استان اقداماتی از نظر کاهش هزینه‌ها و سرعت دادن به روند ارائه خدمات اثربخش بوده است.

وی، بروز رسانی سامانه امور دریانوردان که به صورت هوشمند مدارک دریانوردان را مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهد، ایجاد دو مرکز شبیه سازی در مرکز استان، ایجاد هفت اتاق دود استاندارد، برگزاری دوره و آزمون افسر دومی نامحدود برای نخستین بار در سطح استان و راه‌اندازی مرکز آزمون‌های دریانوردی در بندرلنگه را از مهم‌ترین اقدامات در این بخش عنوان کرد.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی، برگزاری دوره‌های آموزشی مثل قایقرانی و ناخدای کمتر از ۱۲ متر در محل سکونت صیادان از جمله در مناطق دور از مرکز استان مانند مقام را بخش دیگری از اقدامات انجام شده در این حوزه برشمرد.

عباس‌نژاد گفت: در گذشته دریانورد برای شرکت در دوره‌ها و برگزاری آزمون‌های دریانوردی باید به صورت اجباری به پایتخت و یا مرکز استان مراجعه می‌کرد که هزینه‌های زیادی از جمله هزینه رفت‌وآمد، اسکان و تغذیه را متوجه دریانوردان می‌کرد.

وی در بخش دیگری منطبق‌سازی هنرستان‌ها و دانشکده‌های استان با کنوانسیون بین‌المللی استانداردهای آموزشی، صدور گواهینامه و نگهبانی دریانوردان(STCW) را از رویکردهای مهم این اداره‌کل دانست و تاکید کرد: تحقق این مهم اشتغال جوانان فارغ‌التحصیل از مراکز آموزشی استان را به صورت مستقیم و بدون واسطه در برمی‌گیرد.

مدیرکل بنادر هرمزگان با بیان اینکه پس از راه‌اندازی هنرستان‌های همجوار، منطبق سازی مدارک با استانداردهای بین‌المللی دریانوردی در گام بعدی قرار دارد، گفت: با ایجاد این فرآیند دانش آموختگان حوزه دریانوردی به صورت مستقیم وارد چرخه فعالیت‌های دریایی استان خواهند شد.

عباس‌نژاد اضافه کرد: با ایجاد این فرصت‌های آموزشی در حوزه دریانوردی، فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها می‌توانند بدون مراجعه به مراکز آموزشی که زمان‌بر و پرهزینه است، کار انطباق بخشی مدارک خود را در کمترین زمان ممکن انجام دهند.