رییس دانشگاه امیرکبیر گفت: در برخی صنایع متاسفانه همه اهتمام دارند که ما موفق نباشیم و مشکلاتی ایجاد می‌کنند که محصول نهایی ما محصول موفقی نباشد. 

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر علیرضا رهایی امروز در مراسم هفته جهانی فضا با عنوان «آخرین دستاوردها و پژوهش‌ها در حوزه ماهواره» که در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، گفت: صنعت هوافضا صنعت مهمی است که توسعه آن نشانه موفقیت‌های بزرگ است. از سال ۱۳۸۴ با شکل‌گیری سازمان فضایی در کشور شاهد موفقیت‌های بزرگی در کشور بودیم.

وی افزود: با توجه به جایگاه و علاقه‌مندی جوانان ایرانی و هنر مدیریت در سازمان‌های فضایی ما در ایران یک شبه ره طولانی را طی کردیم و در این سال‌ها ماهواره‌هایی ساخته و به فضا پرتاب شد و ما نیز از مواهب آن بهره‌مند شدیم.

رییس دانشگاه امیرکبیر با اشاره به کاربردهای ماهواره گفت: این صنعت در زمینه‌های مختلف مثل حمل و نقل آب و هوا و پزشکی از راه دور همگی مواردی هستند که می‌توانند در زمینه استفاده شود. از زمانی که اولین فعالیت‌ها انجام شد، تا زمان پرتاب آپولو که پای انسان را به فضا بازکرد این صنعت رشد زیادی پیدا کرده است.

وی خاطر نشان کرد: دانشکده هوا فضای امیرکبیر جزو اولین دانشکده‌ها هوا فضا در کشور است و بیش از ۱۳۰۰ فارغ‌التحصیل کارشناسی و ۱۱۰۰ فارغ‌التحصیل تحصیلات تکمیلی داشتیم.

رهایی اظهار کرد: این دانشکده مبدا رشته‌های جدید نیز بوده و پیش از این در رشته‌های فناوری ماهواره و مهندسی فضایی دانشجو پذیرفته است.

وی درباره فعالیت‌های این دانشگاه در صنعت فضایی گفت: در سال‌های ۸۴ و ۸۵ طرحی با عنوان ماهواره AUTSAT داشتیم و بعد از آن پروژه‌های مختلفی در زمینه ماهواره‌ها در دانشگاه انجام شده است.

رییس دانشگاه امیرکبیر به ظرفیت‌های دانشگاه امیرکبیر در صنعت فضایی اشاره کرد و ادامه داد: این ظرفیت در دانشگاه امیرکبیر وجود دارد و حیف است از ظرفیت‌های موجود استفاده نکنیم.

وی افزود: در برخی صنایع متاسفانه همه اهتمام دارند که ما موفق نباشیم و مشکلاتی ایجاد می‌کنند که محصول نهایی ما محصول موفقی نباشد.

رهایی ادامه داد: در شرایطی که کشور نیاز دارد برای توسعه علمی از ظرفیت توسعه تکنولوژی استفاده کند، استفاده از ظرفیت‌های موجود می‌تواند کمک‌کننده باشد. باید از این ظرفیت ماهواره استفاده کنیم و بتوانیم به جایگاهی که در دنیا شایسته است، برسیم.