کاشان - رییس شبکه دامپزشکی کاشان گفت: ۷۳۶ قلاده سگ علیه بیماری هاری طی ۶ ماهه نخست امسال در کاشان واکسینه شدند.

سیامک رضوان در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه یکی از وظایف دامپزشکی پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دام است، اظهار داشت: ۷۳۶ قلاده سگ نگهبان و سگ گله در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۳ علیه بیماری هاری در کاشان واکسینه شدند.

وی ادامه داد: بیماری هاری یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که می‌تواند سلامت شهروندان را تهدید کند و در همین راستا واحد بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی این شبکه علاوه بر مایه کوبی دام‌های سبک، نسبت به واکسینه کردن سگ‌های گله جهت پیشگیری از این بیماری نیز اقدام کرد.

تست سل و بروسلوز (تب مالت) در دامداری‌های صنعتی کاشان

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کاشان خاطرنشان کرد: شناسایی بیماری‌های مشترک بین انسان و دام یکی از مهم‌ترین اهداف دامپزشکی در راستای پیشگیری از بروز بیماری‌های مشترک در بین جامعه انسانی است.

وی افزود: بیماری سل و تب مالت از مهمترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام بوده که از طریق مصرف فرآورده‌های لبنی غیر پاستوریزه و آلوده مصرف کنندگان را درگیر می‌کند.

به گفته رضوان، یکی از راهکارهای مبارزه با سل گاوی و بروسلوز شناسایی از طریق انجام تست و حذف دام‌های آلوده است.

رئیس شبکه دامپزشکی کاشان افزود: عملیات تست سل و بروسلوز در سطح دامداری‌های این شهرستان با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته از ابتدای سال توسط اکیپ‌های دامپزشکی انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دامداران با واکسیناسیون به موقع دام‌ها و همچنین با انجام تست غربالگری، شناسایی و حذف دام‌های مبتلا، ضدعفونی کردن مرتب جایگاه دام و کنترل جوندگان در محیط دامداری از بروز بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام جلوگیری کنند.