بوشهر- با توجه به وجود استعدادهای فراوان در رشته تیراندازی با کمان در استان بوشهر، انتظار می‌رود مسئولان برای ارتقای این ورزش حمایت‌های لازم را برای تامین هزینه‌ها داشته باشند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- کوروش امینی: استان بوشهر داری ظرفیت‌های بسیار خوبی در زمینه ورزش است که با حمایت مناسب می‌توان به افتخار آفرینی این ورزشکاران در میادین مختلف امید بیشتری داشت.

تیراندازی با کمان فعالیت ورزشی است که می‌تواند به‌عنوان ورزش یا برای شکار با مجوز استفاده شود. ورزش تیراندازی با کمان در رشته کمان‌های ریکرو، کامپوند و سنتی برگزار می‌شود.

رشته ورزشی ملی- مذهبی تیراندازی با کمان در ابتدای تأسیس به‌صورت یک کمیته و انجمن تحت نظارت فدراسیون تیراندازی در ایران کار خود را شروع و در ژوئن سال ١٩٩٧ به عضویت رسمی فیتا (فدراسیون بین‌المللی تیراندازی با کمان) درآمد، در آبان‌ماه سال ١٣٨١ بود که رشته تیراندازی با کمان دارای فدراسیون مستقل شد و در پی آن شاهد شکل‌گیری هیئت‌های ورزشی در استان‌های مختلف بودیم.

استان بوشهر اگرچه تعداد ورزشکار خیلی زیادی در رشته تیراندازی با کمان ندارد ولی همین تعداد ورزشکار هم توانسته‌اند در میادین مختلف برای استان افتخار آفرینی کنند و بی شک با حمایت بهتر و بیشتر می‌توان به موفقیت‌های بیشتری امید داشت.

تیراندازی با کمان یک ورزش هزینه‌محور است

دبیر هیئت تیراندازی با کمان استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه از سال ۱۴۰۲ به‌عنوان مربی و دبیر هیئت استان وارد این عرصه شده، اظهار کرد: از آنجایی که تیراندازی با کمان یک ورزش هزینه‌محور است و تجهیزات وارداتی بوده، خرید برحسب یورو انجام می‌شود، تعداد ورزشکاران این رشته در استان بوشهر زیاد نیست.

علی شادمان فر با تأکید بر اینکه تعداد ورزشکاران بیمه‌شده در این رشته در استان بوشهر کمتر از ۱۵۰ نفر است، افزود: البته با وجود محدودیت در نفرات، هرساله با حضور در مسابقات کشوری و منطقه‌ای رکوردهای خوبی توسط ورزشکاران استان بوشهر برای استان جابه‌جا شده و ورزشکاران ما در بخش‌های مختلف در سال‌های مختلف به اردوی تیم ملی دعوت شده‌اند.

شادمان فر با اشاره به اینکه استان بوشهر همواره در رده‌های مختلف در اردوی تیم ملی ورزشکار داشته است و در آینده هم باید همین گونه باشد تصریح کرد: ملاک ما در استعدادیابی افراد وضعیت فنی، جسمی و قدرت مالی خانواده است که در بعضی مواردی هیئت استان بوشهر قبضه کمان را در اختیار ورزشکاران مستعد و آینده دار می‌گذارد که به خودی خود مشکل، سخت و دشوار است، زیرا در حال حاضر تنها خرید یک ست کمان حرفه‌ای چیزی حدود ۲۰۰ میلیون تومان و کمان دست دوم بیش از ۸۰ میلیون تومان هزینه در بردارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت هر فوم به حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است، ابراز داشت: در نظر بگیرید در هر سیبل دو فوم مورد استفاده قرار می‌گیرد که با اثبات هر تیر به میزان یک نخودچی از این فوم‌ها جدا می‌شود که بعد از چند ماه چیزی از این فوم باقی نخواهد ماند؛ بنابراین تنها در همین یک فقره، هیئت و حتی باشگاه‌های خصوصی باید مبلغ هنگفتی برای تعدادی فوم پرداخت کند و یا در مورد دیگر در حال حاضر قیمت تیرهای آموزشی چیزی حدود ۳۰۰ هزار تومان است، این در حالی بوده که در تمرین برای مبتدیان ممکن است ده‌ها تیر بشکند که پرداخت شهریه ناچیزی که باشگاه‌های خصوصی دریافت می‌کنند حتی جبران یک گوشه کوچک از این هزینه‌ها را هم نمی‌کند.

بودجه تخصصی کفاف پرداخت هزینه را نمی‌دهد

شادمان فر افزود: این در حالی است که هیئت از بودجه خاصی برخوردار نیست که بتواند نسبت به خرید کمان برای ورزشکاران استان بوشهر اقدام کند و بودجه تخصصی تنها کفاف پرداخت هزینه ابتدایی هیئت را هم نمی‌دهد.

وی تشریح کرد: به‌لحاظ فنی از وضعیت بسیار مناسبی برخورداریم، به‌طوری که دانش داوران و مربیان ما دائماً با سمینارهای کشوری به روز می‌شود که می‌توان نام دو داور پرکار و باانگیزه سرکار خانم فاطمه صالحی و آقای سجاد دریس مسلم، در سمینار داوری ۶ ماهه اول ۱۴۰۳ که موفق به نمره قبولی شده‌اند را نام برد.

۷ هیئت تیراندازی در شهرستان‌های استان

شادمان فر در ادامه گفت: خوشبختانه در سال ۱۴۰۲ تعداد هیئت شهرستان‌ها به هفت هیئت ارتقا پیدا کرده و در حال فعالیت هستند و به تازگی هیئت شهرستان دشتی میزبانی یکی از مسابقات استانی را با کمک هیئت استان بوشهر داشته است.

شادمان فر اظهار داشت: انشاالله با برنامه ریزی های به عمل آماده تا سه سال آینده جمعیت کمانداران استان افزایشی خواهد بود.

دبیر هیئت تیراندازی با کمان استان بوشهر ابراز داشت: همچنین به کمیته استعداد یابی مأموریت سختی با بهتر شدن آب و هوا از آبان ماه سپرده شده است که در ۱۴۰۳ تمام توان خود را برای کشف استعداد در استان صرف کند.

شادمان فر افزود با پیگیری‌های فراوان و عنایت و لطف مدیر کل اداره ورزش و جوانان استان بوشهر قطعه زمینی در ورزشگاه شهید نادر مهدوی در اختیار هیئت تیر اندازی با کمان استان بوشهر قرار داده شده که در انتظار مطبوع شدن هوا هستیم تا آن را تجهیز کنیم.

شادمان فر در ادامه خبر خوبی را برای خانواده تیر اندازی با کمان استان بوشهر و دوست داران این رشته داشت و بیان کرد: سالانه مسابقات و رویدادهای متعددی در استان بوشهر برگزار می‌شود، که مطابق و هم راستا با تقویم فدراسیون است که در همین راستا امسال موفق شدیم سه میزبانی در رشته ریکرو، کامپوند و ساحلی کشوری را در استان بوشهر میزبانی کنیم که برای کمانداران استان بوشهر بسیار مطلوب و پر بار خواهد بود، تا از این فرصت به وجود آمده استفاده مفید کنند و باعث پیشرفت ورزشکاران عزیزمان شود.

شادمان فر اظهار داشت: همچنین در نیمه دوم ۱۴۰۳ در حال رایزنی و برنامه ریزی هستیم که بتوانیم تجهیزات این رشته را در حد توان، در اختیار هیئت شهرستان‌های فعال استان بوشهر قرار دهیم.

دبیر هیئت تیر اندازی با کمان استان بوشهر بیان کرد: از مسئولان استان بوشهر انتظار می‌رود برای ارتقای این ورزش ملی مذهبی کنار ما باشند.