اراک- محفل شعر «ندای هبه» با محوریت بانوان مقاومت با حضور شاعران حماسی مطرح کشوری و استانی در فرهنگسرای اراک برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی در حاشیه آئین محفل شعر ندای هبه در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: جنگ اصلی کنونی با اسرائیل جنگ شناختی است و نقش آفرینی اصحاب هنر و شاعران در این راستا بی بدیل است.

حجت الاسلام بهزاد محمدی افزود: این برنامه با حضور اصحاب شعر و بانوان فرهنگی به جهت ابراز انزجار از جنایات خبیثانه اسرائیل و آمریکا در منطقه و ابراز همدردی و اعلان آمادگی و نقش آفرینی در حمایت از مادران حماسه آفرین غزه و لبنان برگزار شد.

معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی گفت: وظیفه بانوان در این عرصه، بصیرت آفرینی در خانواده، جامعه و تقویت روحیه استکبارستیزی و مبارزه با ظلم است و به طور قطع این امر در قالب‌های شعر و هنر بسیار تاثیرگذارتر خواهد بود.

حجت الاسلام محمدی افزود: در این محفل بانوان فرهیخته و شاعر استان در معیت اساتید شاعر حماسی کشور با موضوع مادران مقاومت، اشعار خود را سرودند و در پایان مراسم در دفاع از مظلوم عالم هم عهد و هم پیمان شده و با ولی زمان خود مقام معظم رهبری تجدید بیعت کردند.

جنبه فرهنگی مقاومت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است

شاعر حماسی مطرح کشوری در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، جنبه فرهنگی مقاومت از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که در صورت نبود فرهنگ در سایر عرصه‌ها هم مسئله مقاومت شکل نمی‌گیرد.

حجت الاسلام سید محمد مهدی شفیعی افزود: مهمترین بازیگر عرصه فرهنگ، هنر و هنرمندان هستند و باید اذعان کرد که برای ترویج یک فرهنگ در جامعه هیچ ابزاری توانمندتر و قدرتمندتر از هنر نیست از این رو شعر مقاومت و هنر مقاومت از اهمیت ویژه ای برخوردار می‌شود.

وی گفت: از سوی دیگر یکی از چالش‌های مسئله مقاومت این است که در طول تاریخ شاید کمتر به نقش زنان پرداخته شده اما با توجه به اینکه لبه تیغ مسئله مقاومت جبهه‌، جنگ و جهاد فیزیکی است و همواره توجه‌ها به قسمت مردانه عرصه جهاد و مقاومت معطوف بوده و یک اجحاف ناخودآگاهی به نقش بانوان در مسئله مقاومت شکل گرفته است.

حجت الاسلام شفیعی ادامه داد: با برگزاری اینگونه برنامه‌ها می‌توان بخشی از این خلاءها را پوشش داد و نقش پررنگ بانوان جامعه در عرصه مقاومت و در فرهنگ مقاومت را بهتر و دقیق‌تر از قبل برجسته کرد.

نقش بانوان در دوران دفاع مقدس و روایت آن برجسته است

دیگر شاعر حماسی مطرح کشوری نیز در گفت وگو با خبرنگار مهر، بیان کرد: بانوان در خلق حادثه دفاع مقدس و روایت آن نقش برجسته ای داشتند اما آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته بود.

مرتضی حیدری آل کثیر افزود: در واقع بانوان از سنگر جبهه، خدمات پشتیبانی تا تقدیم فرزندان و همسرانشان جلوه‌ای از ایثارگری‌های زنانه در حماسه پر عظمت دفاع مقدس و مقاومت را به منصه ظهور گذاشتند و همواره در جبهه‌های جنگ همدوش مردان از مرز و بوم این سرزمین دفاع کرده اند.

وی با اشاره به اینکه همراهی و همگامی بانوان با مردان از زمان انبیا وجود داشت، افزود: به عنوان مثال همراهی حضرت خدیجه (س) با پیامبر با همراهی همسر حضرت لوط (‌ع) قابل قیاس نیست چرا که همسر حضرت لوط (ع) جزو افرادی بودند که از فرمان خدا سرپیچی کرده و عذاب شد اما حضرت خدیجه (س) تمام اموال خود را در راه اسلام هزینه کرد و سبب پیشرفت و تقویت اسلام شد.

آل کثیر ادامه داد: زنان شهدا و مقاومت از جنس حضرت خدیجه (س) هستند که می‌توانند شهادت طلبی و جهاد مقاومت را به یک فرهنگ تبدیل کنند.