همدان- اداره ورزش و هیئت‌های ورزشی شهرستان همدان از زمان راه‌اندازی تا به امروز شاهد انفعال و عدم ایجاد ساختار بوده‌ که نیازمند توجه و اصلاحات است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- محمدرضا بهرامی‌صفت: سال ۱۳۹۸ بود که محسن جهانشیر مدیرکل وقت اداره کل ورزش و جوانان استان همدان برای نخستین بار اداره ورزش شهرستان همدان را راه‌اندازی کرد و هیئت‌های ورزشی استان را نیز تکلیف کرد تا هیئت‌های شهرستان همدان را با معرفی رئیس هیئت راه‌اندازی کنند.

اجرای درست این اقدام می‌توانست بار ورزش شهرستان همدان را از دوش اداره کل استان بردارد تا بیشتر کارهای ستادی انجام دهند و توجه ویژه‌ای به تمامی شهرستان‌های استان همدان داشته باشند.

در کنار آن ایجاد هیئت‌های ورزشی شهرستان همدان نیز می‌توانست باعث شود تا هیئت استان نفسی بکشد و دستش برای توجه به کل استان بازتر شود.

اما با گذشت ۵ سال از راه‌انداری اداره ورزش شهرستان همدان و معرفی رؤسای هیئت‌های ورزشی شهرستان همدان هیچ تفاوتی با گذشته نمی‌بینیم و بیشتر این اقدام دکوری و نمادین بوده و خروجی نداشته است.

چارت اداری خاصی در اداره ورزش شهرستان همدان وجود ندارد و متأسفانه در هیئت‌های ورزشی شهرستان همدان نیز ساختار تشکیلاتی برای پیشبرد اهداف ورزش همدان ایجاد نشده است.

هیئت‌های شهرستان همدان اغلب ساختمان اختصاصی ندارند، توان اجرایی و مالی ندارند و تقریباً تمام امور شهرستان همدان همچنان توسط هیئت استان پیش می‌رود و تنها به زدن یک ابلاغ به عنوان رئیس هیئت شهرستان همدان بسنده شده است و در عمل اصلاً خروجی ما نمی‌بینیم.

هیئت‌های ورزشی شهرستان همدان ساختار ندارند

رئیس یکی از هیئت‌های ورزشی همدان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: اغلب هیئت‌های ورزشی شهرستان همدان ساختار مناسب ندارند و تنها ریاست استان به اجبار اداره کل ورزش یک نفر را به عنوان رئیس شهرستان همدان خود معرفی کرده‌اند.

وی افزود: رئیس هیئت شهرستان همدان برای چاپ یک برگه A4 هم باید به دفتر استان مراجعه کنند و بدون اجازه رئیس و دبیر استان نمی‌توانند در ورزش شهرستان همدان آب بخورند و فقط نمادین در این جایگاه حضور دارند.

این رئیس هیئت ورزشی با اشاره به اداره ورزش شهرستان همدان بیان کرد: در این چند سال هر سال شاهد تغییر چند باره رئیس اداره ورزش شهرستان همدان بودیم و تا به حال یک مدیر توانمند برای همدان انتخاب نشده است.

وی عنوان کرد: یکی از دلایل آن هم این می‌تواند باشد که اداره ورزش شهرستان همدان نیز توان اجرایی ندارد و بیشتر بله قربانگوی استان هستند و از نظر مالی نیز بسیار ضعیف است.

مشکلات ورزشکاران همدانی با هیئت شهرستان همدان حل نشده است

علیرضا حسینی منفرد یکی از ورزشکاران همدانی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: قرار بر این شد با ایجاد هیئت‌های ورزشی شهرستان همدان بار هیئت استان کاهش پیدا کند و در نهایت مشکلات ما ورزشکاران سریع‌تر و بهتر حل شود.

وی افزود: اما متأسفانه خروجی کار به این شکل نبود و بیشتر باعث سردرگمی و طولانی‌تر شدن روند امور ما ورزشکاران همدانی شده است.

این ورزشکار همدانی با بیان اینکه رؤسای هیئت‌های ورزشی شهرستان همدان قدرت مانور ندارند، بیان کرد: رئیس هیئت ورزش استان بیشتر برای رفع تکلیف یک نفر را به عنوان رئیس هیئت شهرستان همدان معرفی کرده‌اند و اختیار عملی به آنها نمی‌دهند.

اداره کل استان وضعیت ورزش شهرستان همدان را تعیین تکلیف کند

حامد مهرعلیزاده یکی از کارشناسان ورزشی در گفتگو با خبرنگار مهر با توجه به مشکلات ورزش شهرستان همدان اظهار کرد: دستگاه ورزش استان به عنوان مدیریت کلان باید به نحوه اداره امور ورزش شهرستان همدان رسیدگی کند.

وی افزود: ایجاد اداره ورزش شهرستان همدان و هیئت‌های ورزشی شهرستان همدان خروجی که نداشته هیچ باعث ایجاد نارضایتی در بدنه ورزش همدان نیز شده است.

این کارشناس ورزشی با اشاره ورود به ساختار هیئت‌های ورزشی گفت: اداره کل ورزش باید رئیس هیئت استان را مکلف کند تا اختیارات و امکانات لازم را در اختیار هیئت شهرستان همدان قرار دهد.

مهرعلیزاده عنوان کرد: همدان مهم‌ترین شهرستان همدان و مرکز استان بوده و بیشترین جمعیت استان را دارد و باید نگاه ویژه‌ای به آن صورت بگیرد.

وی با درخواست از مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان گفت: امیدواریم هرچه سریع‌تر مسائل اداره ورزش و هیئت‌های ورزشی شهرستان همدان بررسی شود تا شاهد افزایش نارضایتی در بدنه ورزش همدان نباشیم.

در پایان گفتنی است؛ ایجاد اداره ورزش و جوانان شهرستان همدان و به طبع آن ایجاد هیئت‌های ورزشی شهرستان باید به رشد و توسعه ورزش در مرکز استان کمک کند

به طور قطع شهرستان همدان به عنوان مرکز استان نیازمند توجه بسیار ویژه است و باید اداره کل ورزش و جوانان استان، سیاستگذاری جدیدی را در این راستا در پیش بگیرد تا ورزش شهرستان همدان از انفعال خارج شود و هیئت‌های ورزشی در این شهرستان ساختارمند شوند.