بندرعباس- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از بیماریابی مالاریا در بیش از ۲۱ هزار نفر از جمعیت پرخطر ایرانی و غیر ایرانی در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۳ در استان هرمزگان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالجبار ذاکری اظهار کرد: بیماری مالاریا همواره به عنوان یکی از چالش‌ها و برنامه‌های مهم در نظام سلامت کشور از دیرباز مطرح بوده است که سالیانه باعث ابتلاء و مرگ و میر انسان‌های زیادی در جهان می‌شود، از این رو تلاش در کشف و درمان به موقع موارد مثبت مالاریا، یکی از اولویت‌های اصلی در حوزه بهداشت استان مطرح بوده است.

وی افزود: در ۶ ماهه نخست سال جاری بیش از ۲۱ هزار نفر در برنامه حذف مالاریا استان هرمزگان بیماریابی و غربالگری شدند که از این تعداد بیش از ۱۴ هزار نفر مربوط به اتباع غیر ایرانی و مهاجر بوده که جهت یافتن شغل در استان هرمزگان به سر می‌برند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ادامه داد: هم اکنون در تمامی خانه‌های بهداشت، مراکز خدمات جامع سلامت و بیمارستان‌های استان بیماریابی مالاریا صورت می‌گیرد و در صورت کشف موارد مثبت، بلافاصله درمان طبق پروتکل‌های کشوری و به صورت کاملاً رایگان برای آنها صورت می‌پذیرد.

رئیس مرکز بهداشت استان خاطر نشان کرد: با تلاش‌های شبانه روزی همکاران سخت‌کوش حوزه بهداشت استان از دور افتاده‌ترین روستاها تا سطح شهرها در چند سال اخیر شاهد کاهش موارد مثبت در سطح کشور و استان بودیم اما این بیماری همچنان در کشورهای همسایه شرقی شایع است و مناطق جنوب و جنوب شرق کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

ذاکری تاکید کرد: از آنجایی که این بیماری از طریق پشه آنوفل از فرد بیمار به فرد سالم و در شب هنگام منتقل می‌شود، بهتر است تماس پشه ناقل با انسان سالم محدود شود. از این‌رو لازم است نکات بهداشتی شامل: نصب توری درب و پنجره، استفاده از لباس آستین بلند رنگ روشن، استفاده از پشه بند، استفاده از دورکننده های حشرات و …رعایت شود.

وی یادآور شد: هم اکنون در تمامی مراکز بهداشتی و درمانی استان و به همت پرسنل پرتلاش بهداشتی و درمانی، بیماریابی مالاریا صورت می‌گیرد بنابراین در کمترین زمان موارد این بیماری تشخیص و درمان می‌شوند.