سفیر عراق در ایران از حضور اتباع خارجی بیشتر از ۱۰۰ کشور جهان در این حماسه در اربعین خبرداد که هر سال این تعداد افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار مهر، سفیر عراق در ایران عبدالمحسن عبدالله در همایش تجلیل از موکبداران و خادمان اربعین حسینی که امروز ۱۶ مهر در مجموعه فرهنگی شهید بهشتی برگزار شد، گفت: هر ساله در ایام اربعین حسینی زائرانی از همه کشورهای جهان حضور دارند که این حاصل جانفشانی چندین نسل از شهداست.

وی با بیان اینکه مسیرهایی که شما در آن پیاده‌روی می‌کنید راه‌های ممنوعه در سال‌های گذشته بود، افزود: در آن زمان زائرانی که می‌خواستند به کربلا بروند از بین نخلستان‌ها مخفیانه باید مسیر را طی می‌کردند. به خاطر سختی مسیر زائران با خانواده خداحافظی می‌کردند و همه می‌دانستند در این مسیر یا می‌میرند یا گم می‌شوند. مسیر زیارت امام حسین علیه‌السلام این‌چنین بود.

سفیر عراق در ایران اشاره به اینکه بعد از سقوط صدام مسیر زیارت هموار شد، تصریح کرد: ما به چشم‌ها دیدیم که تعداد زائران امام حسین از سال ۱۳۸۲ به بعد هر سال بیشتر می‌شود؛ از ۲ میلیون به ۲۵ میلیون زائر در اربعین حسینی رسیدیم.

وی با بیان اینکه سایر اتباع خارجی بیشتر از ۱۰۰ کشور جهان در این حماسه شرکت می‌کنند که هر سال این تعداد افزایش می‌یابد، خاطر نشان کرد: از همه موکبداران که به زائران خدمت می‌کنند تا همه آن‌هایی که از همه وجود در این مسیر تلاش می‌کنند همچون نهادهای مختلف در ایران و عراق، قدردانی می‌کنم.

عبدالله در ادامه با بیان اینکه در عراق از همه وزارتخانه‌ها در کمیته اربعین فعالیت دارند و بعد از ماه صفر برای سهولت مسیر زائران سیدالشهدا علیه‌السلام تلاش می‌کنند، خاطر نشان کرد: این کمیته‌ها ساماندهی از ورود تا سایر امور زوار را بر عهده دارند. در این مراسم جا دارد که از تلاش‌های هلال احمر و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و همه فعالان این عرصه هم قدردانی می‌کنیم.

سفیر عراق در ایران از موکبداران درخواست که همه اقدامات در این مسیر را ثبت کنند و گفت: این مسئله مهمی برای نسل‌های آینده خواهد بود تا با برگزاری اربعین حسینی در این دوران آشنا شوند. در پایان برای همه آرزوی توفیق و خدمت در راه امام حسین علیه‌السلام را دارم.