نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «یازده یازده» توسط گروه سینمایی «هنروتجربه» برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی گروه «هنروتجربه»، نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «یازده یازده» به نویسندگی و کارگردانی آرش رحمانی و تهیه کنندگی مهدی ایل بیگی با حضور کارگردان و سازندگان اثر و منتقد سینما مازیار فکری ارشاد شامگاه یکشنبه ۱۵ مهر در پردیس چارسو و توسط گروه سینمایی «هنروتجربه» برگزار شد.

در ابتدای این نشست مازیار فکری ارشاد نویسنده و منتقد سینما با اشاره به ساختار فیلم «یازده یازده» گفت: متن و فیلمنامه اثر بسیار سخت بود و فکر می‌کنم مواجهه بازیگر با این کاراکترها و با این قصه که پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد مهمترین چالش بازیگران است. درک و فهم بازیگر در چنین متنی خیلی بیشتر از تکنیک به کارش می‌آید که این اتفاق در مورد اغلب نقش‌ها افتاده است.

نویسنده کتاب «سینماگران قرن بیست و یک» ادامه داد: فلسفیدن در سینما کار آسانی نیست. ما فیلم‌های زیاد داخلی و خارجی با تم فلسفی می‌بینیم که بعضا موفق و بعضا ناموفق هستند. ساختن فیلم فلسفی خودش یک چالش است و ساختنش به عنوان اولین فیلم بلند شهامت نیاز دارد. صادقانه آنچه که من در این فیلم دیدم این بود که تا حد قابل قبولی این تضاد میان این ۲ دنیا درآمده و این مهم‌ترین نکته فیلم است.

آرش رحمانی کارگردان فیلم نیز گفت: من در این فیلم روی بحث سوفیا دراما یعنی درام فلسفی دست گذاشتم و همیشه برای من جهان، حالت سه نقطه دارد. مهمتر از همه چیز برای من حضور آدم‌های اندیشمند و آدم‌هایی که اهل تامل، تفکر و گفت‌وگو هستند، در این پروژه بود. عواملی که در این فیلم حضور داشتند همه اندیشمند بودند و این برای من خیلی قابل احترام است.

فرزاد حسنی بازیگر اصلی فیلم نیز عنوان کرد: من افتخار می‌کنم که کسی حتی یک دانشجوی تئاتر برای پایان نامه‌اش به من بگوید که بیا و این نقش را بازی کن و من بتوانم آن نقش را در بیاورم. این افتخاری برای من است و افتخار می‌کنم که در کار اول هر کسی بازی کنم زیرا تجربه کردن را دوست دارم. متاسفانه از همان ابتدای فعالیتم در این زمینه مدام کارگردان‌ها دوست داشتند که مرا تغییر بدهند و مرا از فرزاد حسنی بودن دور کنند.

وی در مورد نقش نویسنده و تفاوت‌هایی که با نقش‌های دیگر دارد، گفت: این فیلم جزو معدود کارهایی است که حتی یک کلمه هم غیر از متن نگفتم زیرا متنی که آرش رحمانی نوشته بود متن بسیار متصلی بود. در این فیلم پیوند میان دنیای خیال و حقیقت و توازنی که باید برقرار می‌شد برای من شیرین بود و من سعی کردم در خدمت متن باشم.

مهدی ایل‌بیگی تهیه کننده فیلم نیز یادآور شد: من به عنوان مدیر فیلمبرداری برای این کار قرارداد داشتم تا اینکه تهیه کننده‌ای که سر فیلم بود نتوانست تهیه کنندگی اثر را ادامه دهد و آقای رحمانی و آقای برخورداری از من خواستند تا تهیه کنندگی این کار را خودم برعهده بگیرم. از آنجایی که کار فیلمبرداری بسیار سخت است مسلماً چالش‌هایی نیز وجود داشت و خداوند کمک کرد تا بتوانم سربلند باشم. ما ۱۷ روز سر فیلمبرداری این فیلم بودیم اما احساس می‌کنم برای من مانند ۱۷ سال دوره دانشگاهی بود.

سهیل برخورداری مجری طرح و یکی دیگر از بازیگران فیلم نیز عنوان کرد: فکر می‌کنم یکی از اتفاقاتی که خیلی به من کمک کرد تا بتوانم خودم را با نقش هماهنگ کنم این بود که چون مدام سر صحنه بودم خیلی در بطن داستان فرو رفتم و کاملاً همه چیز را آنالیز می‌کردم و خودم را کاملاً در موقعیت نقش رها کرده بودم. این فیلم تجربه لذت بخشی برای من شد و امیدوارم توانسته باشم نقش را باورپذیر اجرا کنم.