رژیم صهیونیستی در سالروز طوفان‌الاقصی با انبوهی از بحران‌ها مواجه‌است و آتش‌افروزی فزاینده اخیر با محور مقاومت بر بحران‌های چندوجهی اقتصادی، امنیتی و انزوای بین‌المللی تل‌آویو افزوده‌است.

خبرگزاری مهر، گروه بین‌الملل: گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲ برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، در پاسخ به چند دهه جنایت رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع این رژیم اشغالگر آغاز کردند.

متعاقب آن، رژیم صهیونیستی برای تلافی حملات غافلگیرکننده طوفان الاقصی و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، گذرگاه‌های نوار غزه را بست و بزرگترین نسل‌کشی تاریخ را در این باریکه رقم زد که تا این لحظه نیز همچنان ادامه دارد.

تارنمای خبری تحلیلی «آکسیوس» در آستانه سالروز طوفان‌الاقصی گزارش داد که حدود ۶۰ درصد از ساختمان‌ها یا زیرساخت‌ها در نوار غزه در جنگ یک سال گذشته آسیب دیده یا ویران شده‌است.

بر اساس تجزیه و تحلیل داده‌های ماهواره‌ای که از سوی دانشگاه ایالتی اورگان انجام شد، عملیات نظامی رژیم صهیونیستی تقریباً به ۶۰ درصد از ساختمان‌ها در غزه آسیب رسانده یا آنها ویران کرده‌است. دو تحلیل تازه از تصاویر مرکز ماهواره‌ای سازمان ملل نشان می‌دهد حدود ۲۲۷ هزار و ۵۹۱ واحد مسکونی به همراه ۶۸ درصد از شبکه جاده‌ای در این منطقه آسیب دیده یا ویران شده‌است.

همچنین از هفتم اکتبر سال قبل تاکنون بیش از ۴۱ هزار فلسطینی در حملات رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند که بر پایه گزارش وزارت بهداشت فلسطین بیش از ۱۱ نفر آنها کودک و بالغ بر ۶ هزار نیز زن بوده‌اند.

در مقابل این جنگ تا به امروز هزینه‌های چشمگیری را بر رژیم صهیونیستی تحمیل کرده‌است که در ادامه به گوشه‌هایی از آن اشاره می‌شود؛

سایه بحران‌های پیچیده بر پیکر ارتش رژیم اشغالگر

فرار از خدمت، تلاش برای بازنشستگی، افزایش خودکشی، مشکل‌های روحی-روانی در ارتش رژیم صهیونیستی و نیز کمبود مهمات و ناکامی در تحقق اهداف طی یکسال گذشته، مقام‌های صهیونیست را به جان هم انداخته‌است‌.

آسیب‌های روحی-روانی

وزارت جنگ رژیم صهیونیستی چندی پیش اعتراف و اعلام کرد که از هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) تا کنون ۹ هزار و ۲۵۰ نظامی آسیب دیده به مجموعه توان‌بخشی وزارتخانه مراجعه کرده‌اند. حدود ۳۷ درصد این افراد دچار مشکل‌های روحی و روانی مختلفی شده‌اند.

این آمار در حالی علنی شده‌است که چند رسانه صهیونیستی تاکنون به سانسور شدید ارتش این رژیم در اعلام آمار تلفات خود اشاره کرده‌اند؛ اقدامی که از نگاه ناظران به دلیل شمار بالای تلفات نظامیان صهیونیست در جنگ علیه نوار غزه و ترس از واکنش‌های بیشتر داخلی در سرزمین‌های اشغالی انجام‌گرفته‌است.

آمار بالای کشته‌ها و زخمی‌ها باوجود پنهان‌کاری

رسانه‌های صهیونیستی پیش‌تر فاش کرده بودند که آمار زخمی‌هایی که ارتش رژیم اشغالگر اعلام می‌کند، با آماری که بیمارستان‌های این رژیم ارائه می‌دهند، اختلاف زیادی دارد. شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی پیش‌تر اعلام کرده‌بود که ارتش این رژیم از مقام‌های بیمارستان‌ها خواسته تا بدون هماهنگی با ارتش، هیچ آماری از تلفات منتشر نکنند.

با همه این پنهان‌کاری‌ها و ارائه آمار غیرواقعی اما ارتش رژیم صهیونیستی ناچار به اعلام کشته‌های خود شده و به مناسبت سالروز عملیات هفتم اکتبر اعلام کرد که از روز هفتم اکتبر سال گذشته تاکنون ۷۲۶ نظامی صهیونیست به هلاکت رسیده و ۴ هزار و ۵۷۶ نظامی نیز زخمی شده‌اند.

بحران «خودکشی» در ارتش صهیونیستی

افزون بر شمار بالای کشته‌ها و مشکل‌های روحی و روانی دیگر نظامیان صهیونیست، «خودکشی» معضل دیگری در ارتش رژیم اسرائیل است. داده‌ها نشان می‌دهد که ده‌ها نظامی و افسر از آغاز جنگ، خودکشی کرده‌اند اما ارتش رژیم صهیونیستی از افشای نام یا جزئیات آن خودداری می‌کند.

فرار از جنگ با ابزار «بازنشستگی»

تلاش برای بازنشسته شدن با هدف فرار از حضور در جنگ علیه غزه نیز معضل دیگر پیش روی ارتش صهیونیستی است. در این ارتباط شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که از آغاز عملیات طوفان الاقصی و همچنین جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه در هفتم اکتبر سال گذشته میلادی تاکنون، ۹۰۰ سروان و سرگرد ارتش این رژیم درخواست بازنشستگی خود را ارائه داده‌اند. در مدت زمان مشابه در سال‌های گذشته این آمار بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ نظامی صهیونیست با درجه‌های سروان و سرگرد بوده‌است.

کمبود نیرو و فشار رژیم بر حریدی‌ها

توسل ارتش و برخی مقام‌های صهیونیست به قوه قهریه برای اعزام یهودیان ارتدوکس (حریدی) به خدمت اجباری این روزها به مهمترین اخبار در اراضی اشغالی و جهان تبدیل شده‌است که از کمبود جدی نیرو حکایت دارد.

بنابراین کمبود نیروی انسانی در ارتش رژیم صهیونیستی و تلاش کابینه برای لغو معافیت حریدی‌ها به یک جنجال بزرگ در میان صهیونیست‌های ساکن سرزمین‌های اشغالی فلسطین تبدیل شده‌است. آنها مقام‌های صهیونیست را تهدید کرده‌اند که در صورت تداوم فشار برای اعزام آنها به خدمت اجباری، اراضی اشغالی را ترک خواهند کرد.

از اقتصاد رو به زوال و مهاجرت معکوس تا انزوای بین‌المللی رژیم

هزینه‌های رژیم اشغالگر طی این یکسال اعم تنها به بحران سیاسی داخلی، تلفات نظامی و تضعیف چشمگیر ارتش محدود نمی‌شود و موضوع‌های دیگری همچون هزینه‌های هنگفت اقتصادی، فرار صهیونیست‌ها از اراضی اشغالی و شدت‌یابی موج مهاجرت معکوس، محکومیت‌های بین‌المللی همچون احکام ضدصهیونیستی دیوان‌های بین‌المللی کیفری و دادگستری و غیره را به آن افزود.

اقتصاد و فناوری رو به زوال

پس از طوفان‌الاقصی آسیب‌های گسترده‌ای به زیرساخت‌های امنیتی، اقتصادی و فناوری رژیم صهیونیستی وارد شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد بعد از آغاز عملیات طوفان الاقصی بسیاری از استارت آپ‌ها و شرکت‌های فناوری از سرزمین‌های اشغالی خارج شده‌اند و آسیب جدی به اقتصاد فناوری این رژیم وارد شده‌است.

روزنامه معاریو در گزارشی در جولای ۲۰۲۴ اعلام کرد که «حدود ۴۰ هزار شرکت اسرائیلی پس از آغاز این درگیری‌ها مجبور به بستن درهای خود شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال، این تعداد به ۶۰ هزار برسد. این آمار نشان‌دهنده تأثیرات شدید جنگ بر اقتصاد اسرائیل است که قابل مقایسه با بحران‌های قبلی از جمله بحران کرونا در سال ۲۰۲۰ است؛ سالی که در آن حدود ۷۴ هزار شرکت تعطیل شدند.»

همچنین افزایش ریسک‌های امنیتی و عدم‌اطمینان اقتصادی موجب شده‌است که بسیاری از سرمایه‌گذاران تمایل کمتری به سرمایه‌گذاری در استارت آپ‌ها و پروژه‌های فناوری در اراضی اشغالی داشته باشند. این مساله به‌ویژه در حوزه‌هایی که مستلزم سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت و ریسک‌پذیر هستند، بیشتر دیده می‌شود.

بنا به گزارشی که اخیراً روزنامه مالی عبری «کاتالیست» منتشر کرده‌است، از هنگام شروع جنگ با گروه حماس در هفتم اکتبر، سرمایه‌گذاران نهادی مبلغ هنگفت ۱۵۱ بیلیون شِکِل (۴۰ بیلیون دلار) را از سرزمین‌های اشغالی خارج کرده‌اند.

شکست بازدارندگی و هزینه جنگ‌افروزی

شکست بازدارندگی رژیم صهیونیستی در در بیانیه‌ای که ارتش این رژیم به مناسبت سالروز عملیات هفتم اکتبر منتشر کرد، به وضوح به چشم می‌خورد؛ بیانیه‌ای که موشک‌های شلیک شده در این مدت از سوی نوار غزه را ۱۳ هزار و ۲۰۰، از سوی لبنان را ۱۲ هزار و ۴۰۰ و مجموع عملیات وعده صادق ۱ و ۲ را بالغ بر ۴۰۰ فروند اعلام کرده‌است.

رژیم صهیونیستی که قبل از طوفان‌الاقصی خود را برخوردار از بزرگترین ارتش دنیا و مجهزترین پدافند هوایی معرفی می‌کرد، اینک موشک‌های بالستیک ایران همواره در واکنش به جنایت‌های آنها در آسمان تل‌آویو ظاهر شده و از گنبد آهنین کذایی عبور می‌کنند طوری که ناتوانی گنبد در این مدت بر همگان آشکار شده‌است.

همین تنش‌زایی رژیم با ایران و حزب‌الله طی روزهای اخیر باعث تحمیل هزینه ۵ میلیارد دلاری بر تل‌آویو شده‌است. چند روز پیش (۳۱ شهریور) شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی اعلام کرد که تل‌آویو تاکنون مبلغ ۱۰۰ میلیارد دلار خرج جنگ علیه نوار غزه و لبنان و پیامدهای ناشی از آن کرده‌است. این شبکه به سران تل آویو هشدار داد: اسرائیل در آستانه یک بحران عمیق اقتصادی به علت هزینه‌های جنگ است.

محکومیت‌های بین‌المللی و فشار متحدان بر رژیم با ابزار تحریم تسلیحاتی

به موازات فرسایشی شدن جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه و درگیری با گروه‌های دیگر مقاومت در یمن، لبنان، سوریه، عراق و غیره، این رژیم اخیراً با بحران در تأمین جنگ‌افزار مواجه شده‌است. فشارها و محکومیت بین‌المللی از قبیل احکام دو دیوان بین‌المللی دادگستری و نیز کیفری علیه رژیم کودک‌کش نیز مزید بر علت شده‌است تا کشورهای مختلف از ارسال مهمات و سلاح به اراضی اشغالی سر باز زنند.

روزنامه صهیونیستی «کالکالیست» چند روز پیش در گزارشی با عنوان «کشورها از فروش سلاح‌های متعارف به اسرائیل اجتناب می‌کنند»، نوشت: کانادا، بلژیک و ایتالیا فروش تجهیزات نظامی به اسرائیل را متوقف کرده‌اند.

به تازگی در آستانه یک‌ساله شدن طوفان‌الاقصی نیز فرانسه جمع کشورهای تحریم‌کننده افزوده‌است. «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه چند روز پیش به دلیل تداوم جنایت‌های رژیم در نوار غزه و اینک عملیات نظامی علیه لبنان خواستار توقف در ارسال تسلیحات به اراضی اشغالی شد که البته اظهارات ماکرون واکنش خشم‌آلود نتانیاهو را برانگیخت و وی این تصمیم الیزه را «ننگین» خواند.

آوارگی صهیونیست‌ها در داخل اراضی اشغالی و نهایتاً «مهاجرت معکوس»

ناامنی که بر اثر آتش‌افروزی مداوم رژیم صهیونیستی بر اراضی اشغالی سایه افکنده‌است هر روز بیشتر از قبل تأثیرات خود را نمایان می‌سازد. همزمان با خالی شدن شهرک‌های صهیونیست‌نشین همجوار با نوار غزه، قریب به ۲۰۰ هزار صهیونیست نیز شهرک‌های خود در مجاورت لبنان را ترک کرده و در تل‌آویو و نقاط مرکزی اراضی اشغالی آواره شده‌اند.

نظرسنجی‌ها نیز گویای این واقعیت است که این شهرک‌نشینان هرگز به شهرک‌های ناامن خود بازنمی‌گردند. ضمن اینکه عملیات موشکی موفقیت‌آمیز ایران نشان داد که حتی تل‌آویو نیز برای صهیونیست‌ها دیگر امن نیست و مهاجرت معکوس تنها گزینه پیش روی آنها است.

پایگاه اطلاع رسانی عبری زبان «والا نیوز» چندی پیش با استناد به مرکز آمار رژیم صهیونیستی خبر داد که بیش از ۵۵ هزار ۳۰۰ نفر به طور قطعی از فلسطین اشغالی مهاجرت کرده‌اند که در طول تاریخ جعلی رژیم بی‌سابقه بوده‌است در حالی که پیش بینی می‌شود این رقم در سال ۲۰۲۴ به بالاتر از ۶۹ و ۲۰۰ مهاجرت معکوس برسد؛ امری که به اعتراف این رسانه‌ها به شدت غیرمنتظره و غیرعادی است و احتمال می‌رود با تشدید تنش رژیم با حزب‌الله و ایران شتاب بیشتری گیرد.