مشهد- مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی گفت: ۵۷ هزار دانش‌آموز استان خراسان رضوی تحت حمایت کمیته امداد هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا سلم‌آبادی ظهر دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با موضوع ارائه گزارش عملکرد، اظهار کرد: کمیته امداد خراسان رضوی در حوزه‌های مختلف رتبه اول و دوم کشور را دارد. ما در کمیته امداد ۱۲۰ ریز خدمت به مردم ارائه می‌دهیم.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی بیان کرد: در سطح‌بندی انجام‌شده توسط کمیته امداد، خراسان رضوی در زمینه عملکرد و ارائه خدمات جز ۹ استان درجه‌یک در کشور و در بین این استان‌ها رتبه یک شد. در حوزه مددجویی، بیش از ۱۹۴ هزار خانواده معیشت‌بگیر و غیر معیشت‌بگیر در استان و کمتر از ۵۰ هزار خانوار در مشهد داریم.

وی افزود: بیش از ۱۰ هزار خانواده تک‌خدمتی و چند خدمتی و ۱۸۴ هزار و ۶۰۰ خانواده معیشت‌بگیر هستند. ۱۰ درصد خانوارها و ۶ درصد جمعیت استان تحت حمایت کمیته امداد قرار دارند. بیش از ۹۵ درصد خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد معیشت‌بگیر و ۵ درصد غیر معیشت‌بگیر هستند.

سلم آبادی با بیان اینکه برای وام قرض‌الحسنه، «صندوق امداد ولایت» را داریم که یا خود صندوق وام می‌دهد یا ما معرفی می‌کنیم، عنوان کرد: استان خراسان رضوی در سال قبل، رتبه اول را در تعداد و ریال وام داشت. سرجمع معوقات صندوق امداد در استان کمتر از نیم درصد است و سال قبل، رتبه دوم را در کاهش معوقات داشتیم.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی ادامه داد: سال گذشته، ۷۲۰ مورد وام ۱۰۰ میلیون تومانی برای احداث مسکن تنها در مشهد پرداخت کردیم. امسال ۸۴ میلیارد تومان وجوهی بود که مردم با زمان گذاشتند تا ارزش افزوده آن تحت عنوان وام قرض‌الحسنه به خانواده‌ها پرداخت شود. در شش‌ماهه نخست امسال، بالغ بر ۱۵۰۰ قلم لوازم ضروری زندگی مددجویان به صورت رایگان توزیع شد که بیش از ۸ میلیارد تومان ارزش داشت.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات مهم مردم اجاره مسکن است، تصریح کرد: امسال سهمیه ودیعه مسکن ما ۶۰۰۰ نفر است و ما شروع به معرفی کردیم تا پرداخت کنیم. سال قبل در زمینه وام ودیعه مسکن، ۲۱۹ میلیارد تومان سهمیه داشتیم که بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان پرداخت شد و امسال حدود ۳۲۵ میلیارد تومان وام ۴ درصد ودیعه مسکن است.

سلم آبادی خاطرنشان کرد: در زمینه جهیزیه، مانند سال گذشته بالغ بر ۵۰۰۰ جهیزیه توزیع خواهیم کرد. در شش‌ماهه دوم، بیشتر اهدای جهیزیه را داریم. در این زمینه، ۵ قلم کالا شامل یخچال، تلویزیون، اجاق گاز، ماشین لباسشویی اتومات و جاروبرقی مجموعاً به ارزش ۴۰ میلیون تومان اهدا می‌شود که در مجموع، حدود ۲۰۰ میلیارد تومان جهیزیه رایگان خواهد بود.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی با بیان اینکه ما در سال ۱۴۰۲ برای ۸۰۰۰ نفر جشن خودکفایی گرفتیم، عنوان کرد: برای ۶۳۰۰ نفر نیز در اسفند جشن خودکفایی برگزار شد. امسال تلاش می‌کنیم جشن خودکفایی ما به ۶۰۰۰ نفر برسد. منابع اشتغال کمیته امداد بالغ بر ۲,۲۰۰ میلیارد تومان است که اگر همه تخصیص پیدا کند، حدود ۱۴ هزار فرصت شغلی در استان ایجاد خواهیم کرد.

وی بیان کرد: خراسان رضوی در زمینه کمک‌های خیرین به حساب بچه‌ها از فروردین ۱۴۰۱ تا شهریور ۱۴۰۳ در ۳۰ ماه متوالی رتبه اول کشور را داشته است.

سلم آبادی گفت: در استان، ۵۷ هزار دانش‌آموز تحت حمایت کمیته امداد هستند. در شهریورماه تصمیم گرفتیم بسته تحصیلی به دانش‌آموزان ارائه دهیم. ۲۰ هزار بچه در استان دارای حامی هستند که با درخواست از آن‌ها، ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به حساب بچه‌ها واریز شد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی افزود: کار دیگر این بود که با تهران توافق کردیم و آن‌ها اعلام کردند اگر برای بسته ۱۰۰ هزار تومان پرداخت کنیم، بسته ۴۰۰ هزار تومانی به ما می‌دهند؛ بنابراین سه میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان واریز کردیم و ۱۴ میلیارد تومان کمک گرفتیم. با مراکز نیکوکاری نیز توافق کردیم و به رقم ۶۰ هزار از نظر تعدادی در بسته‌های تحصیل رسیدیم. تلاش می‌کنیم جشن عاطفه‌ها را تا پایان اسفند ادامه دهیم.

وی با اشاره به اینکه مسکن خراسان رضوی در کشور ویژه است، تصریح کرد: کمیته امداد در استان معادل ۱۴ استان مسکن می‌سازد. استان در حوزه مسکن پیشتاز است. امیدواریم امسال نیز در مسکن اقدامات خوبی را انجام دهیم. ما ساخت ۶۰۰۰ مسکن را در جریان داریم که ۲۳۰۰ مسکن را تحویل دادیم. ۲۴۰۰ مسکن در تفاهم‌نامه با سپاه داریم. از ۱۰ هزار مسکن بنیاد علوی در کشور، ۱۳۰۲ مورد سهم خراسان رضوی است.

سلم آبادی ادامه داد: از ابتدای امسال، ۴۱ هزار و ۱۳ فرد معادل ۱۴ هزار و ۱۷۳ خانوار از تحت حمایت ما خارج شدند که فقط روز گذشته ۱۰۷ خانوار بوده است. تعداد فوتی‌های ما از ابتدای سال ۵۷۲۵ نفر بوده است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی اضافه کرد: ورودی‌های فاقد سابقه در روز گذشته ۲۵ نفر و از ابتدای سال ۴۵۰۰ نفر بوده است. از ابتدای سال تاکنون، ۲۸۶۵ نفر را به خاطر فرصت شغلی از حمایت خارج کردیم. آمار سالمندان تحت حمایت ۱۳۸ هزار نفر است. ۱۲۲ هزار نفر زن سرپرست‌خانوار نیز تحت حمایت کمیته امداد هستند. ما آمار خودمان را ثابت نگه داشتیم؛ زیرا در کشور امکان افزایش آمار وجود ندارد.

وی در خصوص سامانه سها گفت: شاید تا دو، سه سال قبل در این زمینه که چه خانواده‌ای نیازمند است، سوال زیادی وجود داشت. قبلاً بررسی‌های ما میدانی بود که کرامت مردم این نبود در محلات سوال کنیم؛ این ایراد بزرگی در کار بود. از سال ۱۴۰۰ این سامانه ایجاد شد، تا سال ۱۴۰۱ باگ سیستم از بین رفت و در سال ۱۴۰۲ به مرحله قابل قبولی رسید.

سلم آبادی افزود: در کشور داده‌های مختلفی داشتیم که این داده‌ها در اختیار وزارت کار بود. با تعاملاتی که برقرار شد، توانستیم از داده‌های کشور استفاده کنیم. در حال حاضر، کمیته امداد به وب‌سرویس ثبت‌احوال نیز متصل است و می‌تواند از اطلاعات استفاده کند. امروز اگر کد ملی را وارد کنیم، کمتر از ۱۰ ثانیه اطلاعات افراد در اختیار ما قرار می‌گیرد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱، با آموزش و پرورش تفاهم کردیم که ۵۰۰ دانش‌آموز از خانواده‌های نیازمند به صورت رایگان در مدارس غیرانتفاعی و هیئت‌امنایی تحصیل کنند که الان به حدود ۲۰۲۰ دانش‌آموز رسیده است.

وی بیان کرد: در ابتدای بارگذاری اطلاعات در سامانه، صحت‌سنجی انجام شد که مشخص می‌کرد کدام استان‌ها در تحت حمایت گرفتن افراد جزو دهک‌های اول تا سوم نبودند، اما خدمات می‌گرفتند. بعد از سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی استان دوم در صحت‌سنجی اطلاعات بود که از ۱۸۳ هزار خانواده تحت حمایت، ۱۶۸ هزار خانواده دهک‌های یک تا سه بودند.

سلم آبادی افزود: در ۶ ماه ابتدایی سال ۱۲۸۲ میلیارد تومان مشارکت‌های مردمی داشتیم که ۷۶۰ میلیارد تومان متعلق به مراکز نیکوکاری بوده است. در ۶ ماهه ۳۰ میلیارد تومان صدقه داشتیم، همچنین ۱۸۱ میلیارد تومان زکات جمع کردیم.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی خاطرنشان کرد: سهم وام اشتغال ما ۳۰۰ میلیون تومان است. ما به مشاغل نو هم کمک می‌کنیم که سال گذشته استان ۱۴ طرح دانش‌بنیان داشته است.