فرمانده نیروهای دفاع رادیویی، شیمیایی و بیولوژیکی نیروهای مسلح روسیه می‌گوید که ارتش اوکراین در حمله به منطقه کورسک روسیه به اسم فشنگ دودزا، از سلاح‌های شیمیایی استفاده کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، ایگور کریلوف، فرمانده نیروهای دفاع رادیویی، شیمیایی و بیولوژیکی نیروهای مسلح روسیه با اشاره به حمله اوکراین به «سودژا» در منطقه مرزی کورسک روسیه در آگوست امسال، درباره استفاده کی‌یف از تسلیحات شیمیایی در این حمله افشاگری کرد.

کریلوف دراین‌باره گفت: مدارک و شواهد افشا کرد که رژیم کی‌یف در آگوست ۲۰۲۴ زیر پوشش بمب‌های دودزا، مخفیانه از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده است. باندهای ارتش مسلح اوکراین، ۱۱ آگوست به طور مشخص در شهر سودژا در منطقه کورسک، از مهمات خوشه‌ای ۱۵۵ میلیمتری DM۱۰۵ استفاده کردند که بیش از ۲۰ نفر تحت تاثیر آن قرار گرفتند.

وی افزود: تحلیل نمونه‌های گزینشی که در آزمایشگاه مرکز علمی ۲۷ وزارت دفاع روسیه نگهداری می‌شود و مورد تایید سازمان منع سلاح‌های شیمیایی قرار دارد، نشان می‌دهد که پرسنل، تحت تاثیر میزان زیادی گاز کلر و عوامل شیمیایی خفه‌کننده قرار گرفته و آن را استنشاق کرده‌اند. در این بین هم، از بمب دودزا صرفاً به عنوان پوشش استفاده کردند.

مقام ارشد دفاعی روسیه تاکید کرد که غربی‌ها (حامیان اوکراین) سپتامبر ۲۰۲۳ به عنوان بخشی از بسته کمک نظامی، سه هزار و ۸۰۰ گلوله با مرمی حاوی این مهمات را در اختیار کی‌یف قرار دادند. براساس یافته‌های آزمایشگاه نظامی «فورت دیتریک» آمریکا، استنشاق این ترکیب، بخش فوقانی مجاری تنفسی را به شدت ملتهب کرده و می‌تواند به مسمومیت شدید منجر شود. همین مطالعات زمینه ممنوعیت تولید و استفاده از گلوله‌ها در آمریکاست.