بیرجند- مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی از اجرای ۳۸۶ پروژه عمرانی با اعتبار ۱۳ هزار و ۸۲ میلیارد تومان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین هاشمی ظهر دوشنبه در جلسه بخشداران استان با اشاره به ۲۵ سال خشکسالی در خراسان جنوبی، بیان داشت: از ۳۸۶ پروژه عمرانی با اعتبار ۱۳ هزار و ۸۲ میلیارد تومان در خراسان جنوبی بهره برداری شده است.

به گفته وی ۳۸ دستگاه خودروی حمل زباله سبک به دهیاری‌ها اختصاص یافته و بیش از ۱۷۶ میلیارد تومان اعتبار در حوزه‌های مختلف بین دهیاری‌های استان توزیع شده است.

وی خاطرنشان کرد: ۶۳ فقره درخواست تسهیلات به مبلغ ۱۳۵ میلیارد تومان برای خرید ماشین آلات عمرانی و خدماتی و اجرای طرح‌های درآمدزا مصوب شده است.

هاشمی متذکر شد: ۹۶۷ دهیاری در استان وجود دارد که تنها ۲۷ دهیاری تمام وقت هستند و منابع در آمدی در روستاهای خراسان جنوبی کم است.

به گفته وی ۲۵ شرکت تعاونی فعال در استان وجود دارد که از این تعداد ۱۹ شرکت تعاونی عضو اتحادیه تعاونی کشور شده‌اند.

هاشمی بیان کرد: ۶۳ طرح مصوب با ۱۳۵ میلیارد تومان اعتبار داریم و ۴۴ دهیاری استان مشمول قانون در آمد پایدار شده‌اند که به ۲۷ دهیاری کد شناسه داده شده است.

مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: با پیگیری‌های دفتر روستایی استانداری برای جذب ۲۱ نفر مجوز داده شده که تا یک ماه آینده آزمون آن برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: ۲۳ نقطه حادثه خیز در استان داریم که با مصوبه شورای برنامه ریزی و توسعه استان این نقاط با ایجاد بازارچه‌های دائمی به نقاط سبز تبدیل می‌شوند.

به گفته وی حدود ۷ تا ۸ میلیارد تومان دهیاری‌ها و بخشداری‌های خراسان جنوبی بدهکاری دارند که برای پرداخت آنها نیاز به تخصیص اعتبار است.

هاشمی متذکر شد: خیلی از دهیاری‌ها استان در خصوص ماشین آلات مشکل دارند که باید اقدام لازم در این زمینه با هدف مدیریت بحران توسط دهیاری‌ها انجام شود.

در ادامه این جلسه بخشداران و تعدادی از دهیاران حاضر در این جلسه به بیان نکاتی چون پیش بینی کارشناس حقوقی برای دهیاری‌ها، افزایش اعتبار فرهنگی، تک بخشی بودن شهرستان بیرجند و وجود مشکلات بسیار، کمبود اعتبار دهیاری‌ها، رفع نیاز دهیاری‌ها به ماشین آلات از طریق کمک‌های بلا عوض، اختصاص اعتبار برای تکمیل زیرساخت‌های روستایی، مشکلات آبرسانی به روستاها، ایجاد پایگاه‌های آتش نشانی، ضرورت تأمین ست امداد و نجات برای دهستان‌ها، وجود چالش پسماند در روستاها و نیاز به ماشین حمل زباله، ساماندهی پرداخت عوارض ماشین آلات روستایی به حساب دهیاری‌ها، اختصاص سهمیه آرد روستایی بر اساس آمار مراکز بهداشت، ضرورت تدوین مسائل روستا و تهیه اطلس روستاها، اختصاص کیت‌های مدیریت بحران و… اشاره کردند.