زنجان-معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: اطلاعات حاصل از سرشماری عمومی کشاورزی، داده‌های پایه برای تامین امنیت غذایی و تامین‌ کننده نیازهای اساسی این بخش است.

به گزارش خبرگزاری مهر، ایرج امینی گفت: اطلاعات حاصل از سرشماری عمومی کشاورزی، داده‌های پایه برای تأمین امنیت غذایی و تأمین‌کننده نیازهای ضروری و اساسی این بخش برای مرکز آمار ایران، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان‌های متولی تنظیم بازار، برنامه‌ریزان و پژوهشگران است.

وی با بیان اینکه در راستای اجرای سرشماری عمومی کشاورزی ۱۴۰۳ که در ماه‌های آبان و آذر امسال اجرا خواهد شد، دوره‌های آموزشی، توجیهی از سوی ستاد سرشماری استان و شهرستان‌ها برای عوامل اجرایی برگزار می‌شود، افزود: این سرشماری از ۱۲ آبان شروع و به مدت ۴۵ روز ادامه خواهد داشت.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با بیان اینکه توسعه پایدار کشورها ارتباط مستقیمی با امنیت غذایی و تأمین سایر نیازهای افراد جامعه دارد، گفت: سهم قابل‌ملاحظه‌ای از سایر فعالیت‌ها به‌ویژه فعالیت‌های بخش خدمات مانند حمل‌ونقل، بازاریابی و توزیع، عمده و خرده‌فروشی و معیشت بسیاری از افراد جامعه به بخش کشاورزی وابسته است.

امینی تصریح کرد: سرشماری عمومی کشاورزی اطلاعات مهمی را از فعالیت‌های کشاورزی کشور در سطح کوچک‌ترین واحد جغرافیایی ارائه می‌دهد که تنها با اجرای سرشماری قابل حصول است و باتوجه‌به فاصله‌گرفتن از آخرین سرشماری و تحولات سریع بخش کشاورزی، اجرای سرشماری در سال ۱۴۰۳ ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

وی با بیان اینکه توسعه پایدار کشورها ارتباط مستقیمی با امنیت غذایی و تأمین سایر نیازهای افراد جامعه دارد، اظهار داشت: سهم قابل‌ملاحظه‌ای از سایر فعالیت‌ها به‌ویژه فعالیت‌های بخش خدمات مانند حمل‌ونقل، بازاریابی و توزیع، عمده و خرده‌فروشی و معیشت بسیاری از افراد جامعه به بخش کشاورزی وابسته است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: طرح‌های آمارگیری نمونه‌ای کشاورزی به‌ویژه طرح‌های خانواری و مقیاس بزرگ مانند آمارگیری‌های باغداری، زراعت، دامداری و طرح‌های ویژه حساب‌های اقتصادی (مانند جدول داده ستانده) با استفاده از چارچوب سرشماری اجرا می‌شود.

امینی گفت: اجرای سرشماری عمومی کشاورزی ۱۴۰۳ به مدت یک ماه از ۱۲ آبان تا ۱۱ آذرماه امسال، در همه مناطق شهری (به جز شهرهای زنجان، ابهر، قیدار و دندی) و روستایی استان زنجان هم‌زمان با سراسر کشور خبر داد.

وی در خصوص چرایی اجرانشدن این سرشماری در شهرهای زنجان، ابهر، قیدار و دندی، گفت: این شهرها با داشتن حدود ۲۱۰ هزار خانوار به دلیل نسبت بسیار پایین تعداد بهره‌برداران، سرشماری نمی‌شود و تنها به بهره‌برداران موجود این شهرها مطابق فهرست ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران مراجعه خواهد شد که از ثبت‌های اداری وزارت جهاد کشاورزی استخراج شده است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: نتایج طرح‌های یاد شده نشان می‌دهد تغییرات چارچوب سرشماری عمومی کشاورزی ۱۳۹۳ موجب افزایش خطای نمونه‌ای در طرح‌های مذکور در سال‌های اخیر شده است.