رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: خیزش جدید علمی باید چند خصوصیت داشته باشد، اول اینکه به جای تحصیلات تکمیلی محور باید استاد محور باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی، نخستین نشست تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی ظهر امروز با حضورمحمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید سعیدرضا عاملی رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی، محمدهادی همایون معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی و جمعی از رؤسای دانشکدگان و مدیران گروه‌های کشوری دانشگاه آزاد اسلامی در سالن 9 دی سازمان مرکزی برگزار شد.

طهرانچی در این نشست با اشاره به دیدار مهم رهبر معظم انقلاب با جمعی از نخبگان کشور، گفت: مقام معظم رهبری فردای عملیات وعده صادق 2 علیرغم همه توصیه ها این جلسه را برگزار کردند و فرمودند که به جد عزادارم، اما نخواستم که این جلسه مهم تعطیل شود. ایشان همچنین فرمودند که اگر تفوق علمی داشتیم، آنچه در غزه و ضاحیه لبنان اتفاق افتاد، می توانست پیش نیاید و تأکید کردند برتری علمی و فنّاوری گاهی میتواند دست دشمن را از ضربه وارد کردن به جمعیّت‌های بزرگی مثل غزّ ه و ضاحیه کوتاه کند.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در این دیدار فرمودند که نیازمند خیزش جدید علمی هستیم و فرمان جهاد علمی برای خیزش جدید علمی را صادر کردند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: مسأله مهم این است که علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم پایه و مهندسی که با آن مواجه هستیم، مولود ما نیست و از غرب آمده است. غرب پیشرفت و دستاوردهایی در ساخت جامعه و فناوری داشته و علوم را به این شکل دسته بندی کرده است. مقام معظم رهبری نیز در این‌باره فرمودند: «علم با گستره‌ی بی‌انتهای آن هم علم الهی، هم علم طبیعی به آن معنا که غربی‌ها هنرشان را در آن نشان دادند، یعنی تسخیر طبیعت و تسلّط بر طبیعت و مانند اینها جزو چیزهایی است که در اسلام ممدوح است.» و باید آن را یاد بگیریم و بالاتر برویم.

طهرانچی افزود: نکته مهم این است که غرب، اول علم را نساخت تا بعد از آن جامعه را بسازد، یا جامعه را نساخت تا بعد از آن علم بسازد. بلکه یک تعامل دوجانبه در سیر تحول داشت و ساخت جامعه و ساخت علم با هم رشد کرد.

وی با اشاره به ملزومات خیزش جدید علمی گفت: اگر خیزش علمی اول ما مقاله محور، علوم پایه و مهندسی محور، تحصیلات تکمیلی محور بود، خیزش جدید علمی باید چند خصوصیت داشته باشد، اول اینکه به جای تحصیلات تکمیلی محور باید استاد محور باشد، استاد محوری هماهنگ و ساختارمند که دانشگاه آزاد اسلامی برای تحقق آن دو مفهوم گروه های کشوری و دانشکده های موضوعی را ایجاد کرده است که از طریق گروه های کشوری، یکپارچگی دانشی را تأمین کرده ایم و از طریق دانشکده های موضوعی به دنبال هدایت مأموریت های دانشگاه هستیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: ما به دنبال خیزش جدید علمی با نگاه تفوق علمی و حل مسأله هستیم، دانشگاه آزاد اسلامی توان های بالقوه و بالفعل زیادی برای تحول دارد.

در ادامه این نشست همایون معاون علوم انسانی و هنر، محمدعلی نادی معاون علوم تربیتی و مهارتی، مظاهری از گروه کشوری الهیات، فاطمه عزیزآبادی فراهانی از گروه کشوری فرهنگ و ارتباطات، خدیجه ابوالمعالی از گروه کشوری روان شناسی، محمدرضا شریف زاده از گروه کشوری هنر، علیرضا استعلاجی از گروه کشوری جغرافیا و فاطمه حمیدی فر از گروه کشوری تعلیم و تربیت اسلامی به ارائه نقطه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.