اراک- مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی گفت: ۱۲۱ نقطه حادثه‌خیز شناسنامه‌دار این استان در مدت یک سال اخیر ایمن سازی و رفع خطر شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهرداد جهانی از تلاش مستمر راهداران و پیمانکاران بخش خصوصی برای افزایش سطح ایمنی راه‌های استان خبر داد و افزود: طی یک سال اخیر ۲۳ نقطه از ۳۷ نقاط حادثه‌خیز استان ایمن سازی و رفع خطر شده است.

وی تصریح کرد: ۶۲ درصد از این نقاط در ۳۵ درصد از بازه زمانی تعیین شده طی یک سال اخیر رفع شده و ۱۴ نقطه باقیمانده نیز در حال حاضر در دست اقدام برای ایمن سازی است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی با تحلیل اقدامات انجام شده در مقایسه با آمارهای کشوری گفت: ۸۸۷ نقطه پر تصادف در سطح کشور در سال ۱۴۰۱ شناسایی و در سال ۱۴۰۲ به استان‌ها ابلاغ شده که سهم استان مرکزی ۳۷ نقطه بوده است.

جهانی با اشاره به رفع ۱۲۱ نقطه حادثه خیز و مستعد حادثه در جاده‌های استان مرکزی، بیان کرد: علاوه بر رفع ۲۳ نقطه حادثه‌خیز، از ابتدای سال جاری تاکنون بالغ بر ۹۸ نقطه مستعد حادثه نیز به صورت نقطه‌ای در شبکه راه‌های استان ایمن سازی شده است.

وی با اشاره به جزئیات این ۹۸ نقطه اظهار کرد: در یک هفته اخیر، پنج نقطه در محور خمین به الیگودرز در محل تقاطع‌های فرج آباد، عکس آباد، نصرآباد، رضاآباد و زینل آباد با احداث ۲ کیلومتر روشنایی طولی، چهار نقطه در راه‌های شهرستان شازند با احداث روشنایی‌های نقطه‌ای در تقاطع‌های عضدیه، پرکله، کرک و لنجرود، یک نقطه در شهرستان زرندیه با احداث روشنایی، ۲ نقطه در شهرستان کمیجان با عملیات تعریض پل و اصلاح تقاطع امامزاده عباس، یک نقطه در محور گلدشت - آشیانه شهرستان خمین با عملیات ترانشه برداری، یک نقطه در محور بیات در بخش نوبران شهرستان ساوه ایمن سازی شده است.

جهانی گفت: در مجموع راه‌های ۱۲ شهرستان استان مرکزی، به طور میانگین در هر هفته در مجموع حدود ۴ نقطه مستعد حادثه ایمن سازی و رفع خطر می‌شود که اغلب آن به صورت امانی و با استفاده از تجهیزات و ماشین آلات راهداری در اختیار و توان نیروی انسانی راهداران در سطح استان مرکزی انجام می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی یادآور شد: علاوه بر مجموعه اقدامات ایمن سازی نقطه‌ای در نقاط حادثه‌خیز و مستعد حادثه در راه‌های استان، فعالیت‌های دیگری نیز در قالب طرح‌های مهم و بزرگ ایمنی راه‌ها توسط پیمانکاران بخش خصوصی در دست اقدام است که از جمله آنها می‌توان به نصب حفاظ میانی بتنی در محورهای اراک - راهجرد، اراک - توره - بروجرد، دلیجان - محلات، کمربندی شهر دلیجان و…، احداث روشنایی طولی بهه طور مثال در محور تفرش - سلفچگان محدوده گردنه عبدل‌آباد به طول شش کیلومتر، روشنایی محور خمین - محلات و…، اجرای خط کشی راه‌های اصلی، فرعی و روستایی، نصب انواع تابلوهای ایمنی و علائم هشداردهنده، به روزرسانی سیستم‌های روشنایی و چراغ‌های چشمک زن و… اشاره کرد که ماحصل تمامی این اقدامات تلاشی است تا بستری ایمن برای تردد کاربران جاده‌ای فراهم شود.