فضاپیمای ماموریت «هرا» متعلق به سازمان فضایی اروپا دیروز ساعت ۱۴:۵۲ دقیقه به وقت گرینویچ سوار بر یک موشک فالکون ۹ از مقر فضایی کیپ کاناورال به فضا پرتاب شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپیس، فضاپیمای هرا سفر چند میلیون مایلی در منظومه شمسی را به سمت منظومه سیارکی دوتایی «دیدیموس» (Didymos) آغاز کرده است. این منظومه در سپتامبر ۲۰۲۲ میلادی و پس از آنکه ناسا با سیستم DART به سیارک کوچک تر منظومه به نام «دیمورفوس» ضربه زد، مشهور شد. این ضربه مدار دیمورفوس را تغییر و استراتژی دفاع سیاره ای را نمایش داد که می تواند در آینده از زمین در مقابل سیارک های خطرناک محافظت کند. ماموریت «هرا» در واقع ادامه ای بر ماموریت DART است تا وقایع پس از آن را رصد کند.

طی این ماموریت، برخلاف پرتاب های معمول اسپیس ایکس، بوستر نخست موشک فالکون ۹ به آرامی روی زمین فرود نیامد. اسپیس ایکس برای ارسال فضاپیمای هرا مجبور بود تمام سوخت موجود در بوستر را برای عملیات پرتاب مصرف کند. این بیست و سومین پرتاب بوستر مذکور بود که قبلا ۱۰ ماموریت پرتاب استارلینک رانیز انجام داده بود و «بوستر ۱۰۶۱» نام داشت.

فضاپیمای ۳۹۸ میلیون دلاری هرا همراه دو ماهواره کوچکتر کیوب ست به نام های «میلانی» و «یوونتاس» به فضا رفت و تخمین زده می شود در اواخر ۲۰۲۶ میلادی به دیمورفوس برسد تا نتیجه عملیات DART را از نزدیک رصد کند. هرا در این مسیر در سال ۲۰۲۵ میلادی از کنار مریخ می گذرد.

ماموریت ناسا مدار دیمورفوس را ۳۳ دقیقه کوتاه تر کرد و احتمالا شکل قمر کوچک تر را تغییر داد. فضاپیمای هرا عمق و اندازه دهانه ای که DART روی این سیارک کوچک ایجاد کرده را اندازه می گیرد و تغییرات حاصل از برخورد را در صورت وجود، تایید می کند. در این میان دو ماهواره کیوب ست ساختار دیمورفوس را همراه مواد معدنی سطحی و گرانش آن را اندازه می گیرند.