شهرکرد-مدیر کل محیط زیست چهارمحال و بختیاری از افزایش ۵۶ درصدی جمعیت حیات وحش در منطقه پارک ملی و منطقه حفاظت شده تنگ صیاد خبر داد.

سعید یوسف پور در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: در مناطق تحت مدیریت حفاظت شده سالانه در دو نوبت سرشماری تابستانه و زمستانه انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: طی سرشماری روزهای اخیر که در پارک ملی تنگ صیاد انجام شد برآورد جمعیت نشان از آن دارد که جمعیت نشخوارکنندگان وحشی از جمله کل و بز و گوسفند وحشی نسبت به سال گذشته ۵۶ درصد افزایش داشته است.

یوسف پور بیان داشت: در سرشماری سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ شاهد کاهش جمعیت حیات وحش بوده‌ایم که در سال ۱۴۰۱ نسبت به سرشماری سال ۱۴۰۰ حدود ۶۰ درصد کاهش جمعیت و در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ شاهد کاهش ۱۰ درصدی در جمعیت حیات وحش استان بوده‌ایم.

وی شکار در شب، شیوع بیماری در بین حیوانات وحشی و خشکسالی را از عوامل کاهش جمعیت حیات وحش در سال ۱۴۰۱ و بارش سنگین برف از عوامل کاهش جمعیت حیات وحش در سال ۱۴۰۲ دانست.

مدیر کل محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: افزایش تعداد نیرو، خرید تجهیزات به روز مثل دوربین دید در شب با زوم بالا، تأمین تجهیزات خودرویی محیط‌بانان، مشارکت جوامع محلی و افزایش نظارت بر این مناطق از جمله دلایل افزایش جمعیت حیات وحش در استان چهارمحال و بختیاری بوده است.

یوسف پور خاطر نشان کرد: مشارکت مردم در شهر فرخشهر، سفید دشت و روستاهای پیرامون در این مناطق باعث شد بتوانیم شرایط امنیتی خوبی را در منطقه حفاظت شده تنگ صیاد ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه عملیات لازم برای پیشگیری از آسیب رساندن سیل در فصل بارندگی در مناطق حفاظت شده صورت گرفت اذعان داشت: سه قنات در منطقه حفاظت شده تنگ صیاد به طور کامل لایه‌روبی شد.

یوسف پور با تاکید بر اینکه خوشبختانه شاهد زاد و ولد بسیار خوب حیات وحش در این استان بوده‌ایم گفت: معمولاً در نشخوارگان وحشی سه قلوزایی به ندرت دیده می‌شود اما امسال شاهد سه قلو زایی در حیات وحش بوده‌ایم که علت آن امنیت مناطق حفاظت شده و افزایش شرایط زیستی در این مناطق بوده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: افزایش ضریب حفاظتی مطرح شده در جوامع محلی باعث شده در حال حاضر به رشد بسیار خوب در حیات وحش برسیم.