مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: نرخ‌گذاری دولت در زمینه حمل‌ونقل ریلی با توجه به افزایش هزینه‌های نگهداری و نگهداشت ناوگان‌ها، یک مانع جدی برای نوسازی و به‌سازی در این حوزه است.

به گزارش خبرنگار مهر، جبارعلی ذاکری مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران امروز (سه‌شنبه، ۱۷ مهر) در هفتمین دوره همایش جایزه ملی تعالی نگهداشت و مدیریت دارایی‌های فیزیکی ایران با بیان اینکه برگزاری چنین همایشی در واقع گامی مؤثر در راستای ارتقا بهره‌وری دستگاه‌های اجرایی شرکت‌ها و سازمان‌ها خواهد بود، گفت: ادامه این روند موجب می‌شود تا دستگاه‌های اجرایی خودشان را در معرض ارزیابی قرار دهند تا مسائل و مشکلات موجود در فرآیند اجرایی رو محک می‌زنند که قطعاً آثار اقتصادی خوبی در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به وضعیت نگهداری در حوزه راه‌آهن، افزود: بازنگری در فرآیندها ضرورت دارد و باید برای برون رفت از وضعیت فعلی در مجموعه بزرگی مثل راه آهن گام‌های جدی را برداریم. در حوزه‌های حمل و نقل اعم از حمل و نقل جاده‌ای، دریایی مشکلاتی وجود دارد که غالباً این چالش‌ها با نرخ گذاری دولتی آغاز می‌شود که سقف خدماتی برای فعالان این حوزه به شمار می‌رود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با توجه به موارد ذکر شده، راه آهن هم یکی از این سیستم‌های حمل و نقلی است که در واقع قیمت تمام شده خودش رو نمی‌تواند از مسافر دریافت کند، به همین در برخی از سال‌های این تفاوت قیمت در زمینه خدمات در قالب یارانه دریافت می‌شود.

وی یادآور شد: موضوع کاهش هزینه‌های تولید یا خدمات ارائه شده، یکی از مباحث جدی است که باید در حوزه ناوگان ریلی و حوزه زیربناها خط و علائم الکتریکی مورد بررسی قرار گیرد، یا به عبارت دیگر باید در فرآیندها بازنگری جدی لحاظ شود.

ذاکری تصریح کرد: با نگهداری و تعمیر و بازسازی ناوگان فرسوده، خدمات راه آهن ادامه می‌یابد و نسبت به وضعیت موجود، هزینه‌های نگهداشت افزایش یافته، انتظار می‌رود در مجموعه راه آهن به کمک فعالان حوزه بتوانیم بخشی از قیمت تمام شده را مدیریت کنیم.

مدیرعامل راه‌آهن در پایان گفت: باید بتوانیم برای مدیریت هزینه نگهداشت ناوگان، اقداماتی انجام دهیم؛ توانمندسازی نیروی انسانی و مشاوران صنایع مختلف همچنین افزایش اثربخشی سامانه‌های مدیریتی نت، باید در انجمن مورد توجه قرار بگیرد.