مشهد- رئیس اداره ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: سنگ نگاره‌های روستای شلگرد در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و اکنون به استان ابلاغ شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد طغرایی اظهار کرد: سنگ نگاره‌های روستای شلگرد به شماره ۳۴۱۹۰ در تاریخ ۱۴۰۲/۵/۱۱ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و اکنون به استان ابلاغ شده است.

رئیس اداره ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی افزود: مجموعه بسیار زیبای سنگ نگاره‌های باستانی و تاریخی شلگرد واقع در شهرستان طرقبه شاندیز، در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و این سنگ نگاره‌ها در بر گیرنده نقوش مختلف با موضوعاتی شامل حیوانات (بزکوهی، قوچ، گاو، سگ، شتر و …)، انسان (در حال تیر اندازی، در حال اجرای مراسم، ایستاده با دستان باز و سوار بر اسب)، شکار، چند مورد کتیبه و نقوش هندسی مفهومی است.
وی ادامه داد: این سنگ‌نگاره‌ها در مجموع بیش از یکصد نقش را شامل می‌شود که به صورت تک نگاره و یا در منطقه مورد نظر پراکنده شده‌اند.
طغرایی تصریح کرد: این سنگ‌نگاره‌ها بازه زمانی پیش از تاریخ تا دوره اسلامی را در بر می‌گیرند.
رئیس اداره ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی اظهار کرد: این آثار در داخل دره نسبتاً کم عمقی قرار گرفته که در فصول بارانی در داخل این مسیر آب جاری است و محور ارتباطی از جاده اصلی به این روستا است، در نقاط مختلف آن، سنگ نگاره‌های فراوانی به چشم می‌خورد که گاهی این سنگ نگاره‌ها به‌صورت تکی و گاهی نیز به‌صورت تابلویی است که با نقوش مختلف نقاشی شده است.
طغرایی گفت: وجود نقش حیواناتی نظیر گوزن، گاو، گاومیش و پلنگ، گویای این واقعیت است که در ادوار کهن، وضعیت اقلیمی دشت توس با اوضاع امروزی متفاوت بوده و پهنه دشت، زیستگاه حیواناتی بوده که نسل آنها منقرض شده است. نقش انسان‌هایی که در حال اجرای مراسم آئینی هستند که این نگاره کمتر در سنگ نگاره‌های دیگر دیده شده است.