جمعی از تشکل‌های دانشجویی دانشگاه تهران در نامه‌ای خطاب به سرپرست این دانشگاه خواستار شفافیت سازوکار کمیته دانشگاهیان برای پیشنهاد گزینه‌های ریاست دانشگاه تهران شدند. 

به گزارش خبرنگار مهر، متن این نامه به شرح زیر است:

«آقای دکتر سید حسین حسینی

سرپرست محترم دانشگاه تهران

سلام علیکم

همانگونه که مستحضرید دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه مادر و به تعبیر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) «دانشگاه ایران» مهم ترین نهاد در فضای علمی و آکادمیک و همچنین معادلات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی کشور است که همواره منشا اثرهای گسترده در زمینه های علمی، فرهنگی و اجتماعی ایران اسلامی بود.

در همین راستا رهبر معظم انقلاب در دیدار دانشجویی سال ۱۴۰۳ وظیفه دانشگاه ها را تربیت عالم تولید علم و جهت دادن به علم و عالم دانستند و با توجه به این مولفه ها به تشکل های دانشجویی ماموریت دادند تا بیش از پیش، نگاه شـان بـه داخل دانشگاه باشد و نسبت به آنچه می گذرد فعالانه برخورد کنند.

اکنون با توجه به دستور وزیر علوم تحقیقات و فناوری مبنی بر تشکیل کمیته ای جهت پیشنهاد گزینه هایی برای انتصاب ریاست دانشگاه تهران شنیده ها و گمانه زنی هایی به وجود آمده که نگرانی‌هایی را به وجود آورده؛ بنابراین دقت نظر بیشتری را در این امر می طلبد.
بدیهی است که سیاست زدگی و جناحی شدن انتصابات که مورد تقبیح رئیس جمهور در موارد متعددی بوده است امری غلط بوده و نباید به رویه عمومی تبدیل شود. اهمیت این مورد در وزارت علوم و علی الخصوص دانشگاه تهران صد چندان می شود.

در برخی دوره های پیشین متاسفانه بعضا شاهد این سیاست زدگی در محیط آکادمیک بودیم به طوری که دانشگاه، دانش‌جو و علم‌آموزی برای روسا و مدیران ارشد دانشگاه در اولویت نبوده است.

نیک می دانیم که این تصمیمات سلیقه ای، اثری جز دلسرد نمودن دانشجو و آسیب به نهاد علم و پیشرفت کشور را ندارد و پرواضح است که ریاست دانشگاه تهران باید با دید ملی و فراتر از هرگونه جناح و حزب بندی، سعی در تحقق رشد و تعالی دانشگاه و دانشجو داشته باشد و از آنجا که وفاق ملی شعار و امر مورد تاکید رئیس جمهور محترم بوده است، توقع و انتظارات در این زمینه بیش از پیش می شود. به تعبیر دیگر رئیس دانشگاه تهران باید مدافع دانشگاه سیاسی و گفتمانی باشد اما خود او می بایست علاوه بر حسن شهرت و اشتهار به تخصص، دورترین فرد از جناح‌ها تقسیم بندی های مرسوم دنیای سیاست باشد و شایسته است که ریاست دانشگاه تهران علاوه بر تعامل فعال و سازنده با گروه های مختلف دانشجویی، سعی در هم افزایی با آن ها داشته باشد و امکان فعالیت های پر ثمر دانشجویی را در جهت اعتلای فرهنگ علمی را مهیا کند.

به همین سبب به جهت دستور وزیر محترم علوم تحقیقات و فناوری و تصریح ایشان در حکم انتصاب سرپرستی جنابعالی در دانشگاه تهران مبنی بر تشکیل کمیته متشکل از دانشگاهیان برای انتخاب و پیشنهاد گزینه هایی برای ریاست دانشگاه تهران شایسته است سازوکار حضور و اظهار نظر جمیع نمایندگان تشکل های دانشجویی در این کمیته را به شکل رسمی فراهم آورید؛ چرا که دانشگاه تهران، با بالغ بر پنجاه هزار دانشجوی آن است که معنا و هویت می یابد و بنابراین نظر این ذی نفعان و آینده سازان در مدیریت نهاد علم و علی الخصوص مدیریت دانشگاه تهران اهمیت دوچندان می یابد.

بدیهی است که شعارها زمانی به صداقت درک میشود که در ساز و کارها و تصمیمات خود را نشان دهد. بنابراین نشان دهید که دست فرمان مدیریت و نحوه انتصاب ریاست دانشگاه تهران باید از معبر شفاف و عقلایی خود و با در نظر گرفتن همه سلایق دانشجویی باشد تا از تصمیمات گعده ای غیر شفاف و پشت پرده جلوگیری نماید.

در پایان تشکل های دانشجویی دانشگاه تهران منتظر پاسخ شفاف جنابعالی به این موضوع در یک جلسه رسمی یا به شکل عمومی با قابلیت انتشار در فضای عمومی هستند.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته بسیج دانشجویی دانشگاه تهران

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران

مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران

رو نوشت: ریاست محترم جمهور، جناب آقای دکتر پزشکیان

مسئول محترم نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، حجت الاسلام و المسلمین رستمی

دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی حجت الاسلام و المسلمین خسرو پناه

وزیر محترم علوم، جناب آقای دکتر سیمایی صراف

مسئول محترم نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران، حجت الاسلام و المسلمین کرمی»