دهدشت_ مدیر زراعت کهگیلویه و بویراحمد از طراحی الگوی کشت استان توسط وزارت کشور خبر داد و گفت: سطح زیر کشت برنج از ۳ هزار هکتار به ۸ هزار هکتار افزایش خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، سید علی احمدی ظهر سه شنبه در جلسه شورای کشاورزی با محوریت کاشت محصولات زراعی ضمن تاکید بر اهمیت برنامه‌ریزی در بخش کشاورزی، افزود: وزارت کشور الگوی کشت استان را طراحی و به شهرستان‌ها ارسال کرده است.

وی ابراز داشت: سال گذشته ۱۴۷ هزار هکتار زمین در استان زیر کشت رفت و با همکاری سازمان جهاد کشاورزی، تصمیم به افزایش سطح زیر کشت برنج از سه هزار هکتار به هشت هزار هکتار گرفته شد.

احمدی با اشاره به اهمیت عوامل زیستی و اقلیمی در برنامه‌ریزی الگوی کشت، اظهار داشت: الگوی کشت نیازمند یک برنامه مدون است و زمانی موفق خواهیم شد که این برنامه را به‌طور کامل اجرا کنیم.

وی همچنین اعلام کرد: سهمیه کشت شهرستان کهگیلویه ۳۲ هزار هکتار است که ۶ هزار هکتار آن به کشت جو اختصاص دارد.

مدیر زراعت استان در خصوص توزیع کود شیمیایی گفت: سامانه مواد کودی و سامانه پهنه‌بندی که شامل اطلاعات کشاورزان است، به‌صورت الکترونیکی عمل می‌کند و هیچ‌گونه دخالتی در توزیع نهاده‌های شیمیایی وجود ندارد.

وی با اشاره به تولید ۹۲ هزار تن گندم طی سال گذشته در استان، تصریح کرد: راستی‌آزمایی الگوی کشت به کشور ارسال می‌شود و هر آموزشی که نیاز باشد، انجام خواهد شد.

احمدی در ادامه افزود: برای کشت امسال، برش شهرستانی محصولات مختلف به جهاد شهرستان اعلام شده و بسته‌های تشویقی برای کشاورزان کلزا کار «در زمینه کلزا» در نظر گرفته شده است.

وی همچنین از تخصیص ۲۳۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای خرید بذر خبر داد که ۳۵ میلیارد تومان آن سهمیه شهرستان است.

احمدی تاکید کرد: استان با توپوگرافی شیب‌دار و کوهستانی است و باید تفاهم‌نامه‌ای بین زارعان و صاحبان دستگاه‌ها انجام شود.

در پایان، وی از احداث یک مرکز خرید بین چرام و کهگیلویه خبر داد و گفت: در صورت تصویب، شرایط خرید در سیلوها تسهیل خواهد شد.