فعالان صنایع دستی گردشگری و میراث فرهنگی مطالباتشان را با رئیس جمهور در میان گذاشتند که یکی از این مطالبات تشکیل شورای عالی میراث و دیگری افزایش تسهیلات دولتی به هتل‌ها بود.

به گزارش خبرنگار مهر، رئیس جمهور امروز با فعالان گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی در سالن اجتماعات موزه ملی ایران ملاقات کرد. این نشست در کنار رونمایی از الواح هخامنشی برگزار شد. نشستی که در آن فعالان گردشگری و میراث فرهنگی و صنایع دستی صحبت کردند و در آخر نیز رئیس جمهور حرف‌های خودش را زد.

نماینده حوزه میراث فرهنگی مهدی حجت بود که یکی از مؤسسان سازمان میراث فرهنگی در گذشته بوده است او خلاصه وار نکات کلیدی حوزه میراث فرهنگی را مطرح کرد و چند خواسته از رئیس جمهور داشت که یکی از آنها تأسیس دانشگاه بین المللی میراث فرهنگی بود.

اما نماینده حوزه صنایع دستی نیز خانمی به نام سهیلا صفرزایی بود که گفته شد از کارآفرینان صنایع دستی است اما او خودش را فعال قرآنی و اجتماعی معرفی کرد و مطالبه‌ای جز توجه بیشتر به حوزه صنایع دستی نداشت. او با ذکر چند شعار در حوزه صنایع دستی حرف‌هایش را به این جمله ختم کرد که ما در حوزه صادرات صنایع دستی مشکل داریم اگر در حوزه صادرات نگاه ویژه ای شود می‌توانیم در بحث اقتصاد قویاً به کمک این سرزمین بیاییم.

این فعال صنایع دستی رئیس جمهور را به شیر مادران سرزمین ایران قسم داد که اگر این توجه به صنایع دستی انجام شود، رونق اقتصادی رقم خواهد خورد.

شورای عالی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری تشکیل شود

بعد از او جمشید حمزه زاده رئیس جامعه هتلداران کشور بود که صحبت کرد و گفت: شرایط گردشگری کشور به هیچ وجه مطلوب نیست. بحران‌های حاکم در منطقه بسیاری از تورهای گردشگری ورودی را کنسل کرده است و ورود به ایران از کشورهای اروپایی به حداقل رسیده است.

حمزه زاده گفت: استدعا داری که شورایعالی میراث فرهنگی و گردشگری تشکیل شود تا منجر به مصوباتی در راستای حل مشکلات موجود شود. ما اگر می‌خواهیم سالی صد هتل بسازیم باید دولت حمایت جدی از سرمایه گذاران کند و وفاق ملی داشته باشیم اینها محقق نمی‌شود مگر با حمایت دولت. تعریف بسته‌های حمایتی و مشوق‌های حمایتی نیز مهم هستند. از جمله مشوق‌های حمایتی که منجر به رسیدن ما به اهداف برنامه هفتم توسعه خواهد شد ارائه تسهیلات به سرمایه گذاران گردشگری است.

وی مطالبات صنف هتلداران را اینگونه مطرح کرد تعلق ۷ درصد یارانه از محل تسهیلات دولتی و افزایش مشارکت بانک‌ها بازپرداخت ده ساله وام‌ها اختصاص ۳۵ همت برای ساخت هتل‌های جدید که ۱۰ همت آن صرف بازسازی و نوسازی هتل‌های قدیمی شود؛ همچنین اعطای ده سال معافیت مالیاتی جدید به هتلداران از جمله مطالبات ماست.

حمزه زاده بیان کرد: مهمانسراهای دولتی رقیب بخش خصوصی هستند از دولت می‌خواهیم این مراکز را واگذار کند و از ساخت واحدهای جدیدی اقامتی توسط نهادهای دولتی جلوگیری شود.

صندوق حمایت از فعالان تشکیل شود

بعد از حمزه زاده، محسن حاجی سعید به نمایندگی از راهنمایان گردشگری از وزیر جدید تعریف و تمجید کرد و گفت: همانند رئیس جمهور از ادبیات صمیمانه ای استفاده می‌کنم و آن هم این است که می پرسم پای وعده‌های خودتان به جوانان می‌مانید دیگر؟

وی افزود: در دنیا متوسط هزینه‌ای که برای معرفی هر کشوری می‌شود حدود صد میلیون یوروست اما ایران با ۲۰۰ هزار یورو باید مشکل ایران هراسی را هم حل کند و ایران واقعی را به جهان معرفی کند آیا با این بودجه چنین امکانی وجود دارد؟ گردشگران به ایران نمی آیند چون برخوردهای سخت گیرانه ای وجود دارد. درخواستمان ایجاد صندوق حمایت از فعالان گردشگری است.

اوجانی از سرمایه گذاران حوزه گردشگری نیز سخنانی کوتاه در راستای سرمایه گذاری داشت و پس از او هم حرمت الله رفیعی رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران بیان کرد: گردشگری چیزی از شما نمی‌خواهد تنها می‌خواهد موانعی که به ناحق وجود دارد را حل کنید. از جمله مالیاتی است که بی جا به گردشگران تحمیل کرده‌اند. چرا صنعت هوایی از مالیات معاف نیست؟ الان می‌گویند به دلیل تأخیر و تعطیلی مسیرهای هوایی پول مردم را بدهید ما مشکلی نداریم ولی مگر محصول ماست که پولشان را بدهیم. ما صاحب محصول نیستیم هتلدار و ایرلاین پول مردم را نمی‌دهد.

چرا از مسافران ده یورو مالیات می‌گیرند؟

وی به بحث همیشگی خود درباره مجوزهایی که یک آژانس باید از سه سازمان بگیرد اشاره کرد و گفت: می‌خواهیم که این سه مجوز در قالب یک مجوز واحد باشد.

رفیعی این موضوع را هم مطرح کرد که چرا باید از مسافران به ازای هر سفر خارجی ده یورو مالیات گرفته شود؟

پس از صحبت‌های او و سخنرانی پزشکیان، خبرنگاران از مهرهای هخامنشی که در موزه ملی توسط رئیس جمهور رونمایی شد دیدن کردند.