محلات- معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: میزان صادرات سنگ اکنون ۲۰۰ میلیون دلار بوده که این مهم به ۲ میلیارد دلار هدفگذاری شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد علی دهقان دهنوی، ظهر سه‌شنبه در آئین افتتاحیه شانزدهمین نمایشگاه بین المللی سنگ ایران در نیم ور محلات اظهار کرد: تعامل و هم افزایی دولت و بخش خصوصی در بهبود و رونق اقتصادی کشور ضروری است.

وی افزود: ثروت کشور در بخش معدن کمتر از بخش نفت نیست از این رو نیاز است در حوزه معدن اقدامات بیشتری انجام شود.

دهنوی ادامه داد: برخی از مفاهیم حوزه معدن نیاز به بازنگری دارند به طور مثال باید محصول با ارزش افزوده بالاتر تولید کنیم و از خام فروشی فاصله بگیریم.

وی با تاکید بر اینکه نباید ثروت‌های معادن را رها یا محدود کنیم گفت: تکنولوژی روز به روز توسعه پیدا خواهد کرد و با این روند، شاید روزی معادن، ارزش کنونی را نداشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه بحث عوارض در صادرات سنگ به یک مانع جدی تبدیل شده است افزود: سرعت تغییرات افزایشی شده و با این سطح از فناوری کشور در حوزه سنگ، قدرت رقابتی خود را از دست می‌دهیم.

دهنوی با تاکید بر ضرورت استفاده از آب‌های آزاد و بندر چابهار ادامه داد: ما باید بر تولید رقابت پذیر در عرصه بین الملل تمرکز کنیم و در این راستا نوآور و فناور شویم.

معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران افزود: در سازمان توسعه تجارت از تمام ظرفیت‌ها بهره گیری می‌شود تا به کنسرسیوم صادراتی مناسبی دست یابیم.

وی تصریح کرد: ایران ۵ درصد از سنگ جهان را تولید می‌کند اما سهم کشور ایران از بازار جهانی خیلی کمتر است.

دهنوی با بیان اینکه ما در حال حاضر ۲۰۰ میلیون دلار صادرات سنگ داریم گفت: هدف ما در صادرات دستیابی به ۲ میلیارد دلار است که متأسفانه تنها ۱۰ درصد از سهم صادرات متناسب با تولید را داشته‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه فعالان حوزه معدن برنامه لازم برای رسیدن به ۲ میلیارد دلار صادرات را به ما ارائه دهند تصریح کرد: ما باید سند توسعه مشخصی در صنعت سنگ داشته باشیم.