حوض‌های پر حاشیه موزه فرش که مدت‌ها پیش به عنوان باغچه تغییر کاربری داده بودند، بعد از ١٥ سال پر آب شد و دوباره به کارکرد اصلی خود برگشت.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد جواد اینانلو مدیر موزه ملی فرش در نشستی با خبرنگاران بیان کرد: از ۳۱ مرداد پروژه احیای حوض‌ها شروع شد تا دیروز آخر وقت تست شد و حوض‌ها را به اندازی کردیم ولی یک حوض از داخل نشتی دارد که باید مرمت شود ولی ۶ حوض دیگر احیا شد.

رئیس موزه ملی فرش گفت: پروژه نجات فضای سبز موزه فرش را نیز در دست داریم که باید با همکاری شهرداری انجام شود.

وی گفت: قبلاً سیستم اعلام حریق داشته‌ایم ولی از دسترس خارج شده بود و به درستی کار نمی‌کرد نیاز بود که جدیدترین سیستم را وارد کنیم اکنون اماکن را تجهیز کردیم و الان همه بخش‌ها تحت پوشش اعلام حریق هستند.

وی ادامه داد: در این ۶ ماه یعنی از اسفند سال گذشته چند فعالیت عمرانی انجام دادیم یکی از کارها بحث مخزن موزه بود که با توجه به ابعاد فرش نیاز داشتیم چند مخزن نگهداری فرش اضافه کنیم برای اینکه همه آثار در این مخزن‌ها باشد. طراحی مخزن‌ها به این صورت است که درب ورودی آنها به نوعی بسته شود که هیچ منفذ ورودی برای ورود حشرات وجود نداشته باشد.

وی افزود: در موزه فرش سیستم اعلام حریق داشته ایم ولی از دسترس خارج شده بود و به درستی کار نمی‌کرد نیاز بود که جدیدترین سیستم‌ها را وارد موزه کنیم اکنون موزه را تجهیز کردیم و همه بخش‌ها تحت پوشش اعلام حریق هستند.

اینانلو درباره تعویض سردر موزه نیز گفت: طرح سردر و سالن ورودی و بلیت فروشی دارد ولی باید پول باشد که کار کنیم. تنها سردر موزه هزینه هنگفتی برای ما داشت که در حال تکمیل است.

مدیر موزه فرش گفت: بهره گیری از هنر سینما در کنار فرش یکی از فعالیت‌های ماست در سال‌های قبل به همت مرکز ملی فرش قراردادی با ۱۵ هنرمند درجه یک منعقد شد ولی ابتر ماند به نظر می‌رسید در تفاهمی با خانه سینما می‌توان این کار را ادامه داد به همین منظور از هیأت مدیره خانه سینما دعوت کردیم فردا یک تفاهم‌نامه با موضوع فیلم و فرش امضا شود. به زودی هم برای تولید آثار فراخوان خواهیم داد.

وی درباره فعالیت موزه در حوزه بین الملل هم گفت: در نظر داشتیم تا با موزه رومانی نمایشگاه مشترک داشته باشیم برای این منظور آثار معرفی کردیم منتظریم پاسخ دهند.

وی درباره بازار روز لاله هم گفت: سند آنجا به اسم وزارت ارشاد هست ولی چون اینجا و موزه هنرهای معاصر در زمان تأسیس یک مجموعه بودند باید سند مالکیت را فراموش کنیم و بازارچه حذف شود آنجا پارکینگ هر دو موزه است و در طرح اصلی باید موزه فرش‌های بزرگ پارچه تأسیس شود اصلاً ورودی موزه آنجا بوده است.

وی در ادامه با گلایه از تبلیغ فرش‌های خارجی به جای فرش ایرانی گفت: اکنون متأسفانه ۵۰ درصد از فروش اینستاگرامی فرشهایی که قسطی هم فروخته می‌شود متعلق به فرش ایرانی نیست این خیانت به فرش ایرانی هست. چون این فرش‌ها پاکستانی یا افغانی هستند.

اینانلو گفت: بزرگترین دغدغه ما این است که جایگاه موزه از استانی به ستادی تبدیل شود در این صورت از اعتبار و جایگاه بهتری برای فعالیت برخوردار خواهیم شد.

وی گفت: فردا نمایشگاهی خواهیم داشت‌که در آن ۳۰ هنرمند با ۳۰ اثر از نگارگری و حجم سازی تا آئینه کاری و کلاژهای بازیافت پلاستیک در ۱۵ سرفصل جمع آوری شده و در کنار فرش‌ها به نمایش می‌گذاریم ولی محور اصلی فرش هست بعد از مراسم افتتاحیه، بازدید از این برنامه از روز جمعه هست و تا ۲۸ آبان ادامه دارد و مردم می‌توانند هر روز تا ساعت ۱۶ از آن دیدن کنند

هدف از برگزاری نمایشگاه این بود که از کنار هم قرار دادن تکنیک‌های هنر آثار جدید خلق شود.