معاون آموزش سپاه استان قم گفت: اولین یادواره ۷۲ شهید مربی نظامی سپاه امام علی ابن ابی‌طالب (ع) با حضور یادگاران دفاع مقدس و خانواده شهدا در دانشگاه قم برگزار می‌شود.

علی عاشوری بعد از ظهر سه شنبه در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص برگزاری اولین یادواره شهدای مربی نظامی استان قم اظهار کرد: پس از ۴۳ سال با کمک و همیاری فرمانده سپاه امام علی بن ابی‌طالب (ع) و معاونت آموزش نظامی سپاه استان، بحمدالله امسال موفق شدیم تا مقدمات برگزاری یادواره شهدا برای تعدادی از مربیان آموزش که برای دفاع از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران زحمات بسیاری را متحمل شده‌اند و به فیض شهادت رسیدند، به نحوی که درخور این شهدای گرانقدر باشد را فراهم کنیم.

مسؤول اجرایی ستاد یادواره شهدای تربیت و آموزش سپاه امام علی بن ابی طالب (ع) افزود: در دوران دفاع مقدس، نیروهای مردمی لشکر ۱۷ علی بن ابیطالب (ع) علاوه بر قم از استان‌های مرکزی، سمنان، قزوین، و زنجان تأمین می‌شد، که با توجه به این مسئله و حضور نیروهای مردمی داوطلبانه آموزش ندیده، لازم بود تا این نیروها تحت دوره‌های آموزشی یک ماه تا ۴۵ روزه قرار گرفته و پس از آن به جبهه اعزام شوند.

وی تصریح کرد: شهدای آموزش نظامی سپاه امام علی بن ابی طالب (ع) کسانی بودند که شب و روز در خدمت نظام جمهوری اسلامی بودند و مسئولیت آموزش نیروهای مردمی و کادر سپاه را در پادگان‌ها بعهده داشتند و گاهاً خودشان ۱۵ روز یک بار می‌توانستند به منزل برگردند.

عاشوری گفت: لشکر ۱۷ علی بن ابی طالب علیه السلام، ۱۹۸ شهید واحد آموزش نظامی دارد که از این تعداد، ۷۲ شهید از خود استان قم هستند.

وی در ادامه به بیان خاطره‌ای از نحوه شهادت تعدادی از مربیان پرداخت و گفت: در زمان دفاع مقدس، ۲۲ نفر از مربیان آموزش نظامی از پادگان شهید منتظری (۱۹ دی سپاه استان قم) برای گذراندن دوره تکاوری به سد کرج اعزام شدند که طی حادثه‌ی دلخراش سیل، ساختمان اقامت آنها ویران و در داخل سد کرج شهید شدند و فقط، حسین وفایی، مرتضی سنجری و اکبر سلیمی از جمع این مربیان باقی ماندند.

وی با بیان اینکه متأسفانه تاکنون یادواره‌ای برای این شهدای عزیز برگزار نشده ابراز کرد: ان شاالله، نوزدهم مهرماه همزمان با نماز مغرب و عشا در دانشگاه قم سالن شیخ مفید یادواره‌ای به پاس بزرگداشت این ۷۲ شهید مربی گرانقدر برگزار خواهیم نمود.

عاشوری بیان کرد: در اوایل جنگ با فراخوان جذبی که از سوی شهید چمران اعلام شد، تعدادی از نیروهای مردمی جذب و به عنوان نیروهای چریکی جنگ‌های نامنظم انتخاب و در پادگان درب خزانه مسجد سلیمان آموزش داده شدند و تعدادی از این افراد به عنوان مربی آموزش نظامی انتخاب و داخل پادگان شروع به آموزش نیروهای مردمی کردند.

عاشوری با بیان اینکه شهادت والاترین مقامی است که همه ما به دنبال این آرزوی دست نیافتنی هستیم گفت: تعدادی از این مربیان در طول دفاع مقدس به شهادت رسیدند و تعدادی از آنها هم جزو شهدای مدافع حرم هستند.

وی خاطرنشان کرد: امسال با توجه به برگزاری این یادواره، به صورت تیم‌های مختلف با خانواده‌های این شهدای عزیز دیدار و به صورت حضوری برای شرکت در یادواره دعوت کردیم که مورد استقبال خانواده‌ی این شهدای معزز قرار گرفت.

عاشوری گفت: در ستاد یادواره، کمیته‌هایی جهت برگزاری هر چه بهتر یادواره شهدای آموزش نظامی از جمله: کمیته استقبال، مدعوین، پشتیبانی و رسانه تشکیل شده است.

مسئول اجرایی ستاد یادواره شهدای تربیت و آموزش سپاه امام علی بن ابی طالب (ع) در پایان از حضور نمایندگانی از ۵ استانی که طی دوران دفاع مقدس به سپاه امام علی بن ابی طالب (ع) نیروهای مردمی اعزام می‌کردند در این یادواره خبر داد و از مردم شهید پرور و قدرشناس استان قم جهت حضور پرشکوه در این مراسم و گرامی‌داشت این ۷۲ شهید عزیز مربی دعوت کرد.