همدان _ فرودگاه همدان در سال‌های گذشته بارها به محلی برای وعده‌های مسئولان وقت تبدیل شده اما تاکنون آبی از این وعده‌ها برای فرودگاه گرم نشده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها- آزاده صفی: با یک جستجوی ساده درباره فرودگاه همدان متوجه می‌شویم که این مکان مهجور طی سال‌های متمادی، تنها محلی برای وعده و وعیدهای بی سرانجام مدیران وقت بوده و حتی وعده‌ها با تغییر مدیران پابرجا مانده‌اند.

نمایندگان ادوار مردم همدان در خانه ملت و مدیران ارشد استان در سال‌های گذشته هر کدام به نوعی گذرشان به فرودگاه افتاده و در نهایت پیگیری‌ها تنها در حد شعار باقی مانده و اگرچه پروازهای مقطعی گاهاً در همدان اتفاق افتاده اما آسمان شهر هیچ‌گاه پروازهای مستمر را به خود ندیده است.

از طرفی فرودگاه همدان با توجه به جایگاه منحصربه‌فرد خود یکی از مهم‌ترین فرودگاه‌های غرب کشور به شمار می‌رود و امتیازدار قدمت در کشور است، از طرف دیگر تقریباً تمام کسانی که وعده‌هایشان برای راه‌اندازی پرواز فرودگاه به ثمر نرسیده اذعان داشته‌اند که گردشگری یکی از مهمترین محورهای توسعه استان است و قطعاً این صنعت نوپا برای جان گرفتن به توسعه زیرساخت‌ها از جمله حمل و نقل هوایی نیاز دارد.

اگر بخواهیم سیر تاریخی وعده‌های بی‌عمل رونق فرودگاه همدان را به رشته تحریر درآوریم به طور قطع ردپای وعده‌ها را در تمام دولت‌ها با هر طیف فکری و سیاسی می‌بینیم و نمایندگان مجلس نیز هیچ‌گاه از این قافله عقب نبوده‌اند. اما آخرین وعده‌ای که درباره فرودگاه رسانه‌ای شد تیتری مسرت‌بخش با عنوان "پروازهای نجف و مشهد از همدان برقرار می‌شود" بود که تیرماه امسال منتشر شد و بارقه‌های امید را علاوه بر مردم همدان برای حوزه‌های مختلف از جمله گردشگری به ارمغان آورد اما پس از گذشت یک ماه، این وعده نیز به جمع وعده‌های بی‌عمل اضافه شد و بار دیگر ثابت کرد فرودگاه همدان به عنوان یک چالش اساسی به چاره‌اندیشی جدی نیاز دارد و با وعده و وعید فعال نمی‌شود.

فرودگاه همدان و شعارهایی که بر زمین ماند

در خبری که تیرماه سال‌جاری منتشر شد آمده بود که از ۱۵ مردادماه و با دو پرواز در هفته، پروازهای نجف و مشهد از همدان برقرار می‌شود. در جلسه‌ای که در تاریخ فوق و به میزبانی محمد محمدی‌بخش؛ رئیس سازمان هواپیمایی کشور و با حضور عباس صوفی؛ نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی و معاون امور اقتصادی استاندار همدان برگزار شد تصمیمات نهایی مبنی بر پروازهای فرودگاه همدان اتخاذ شد و مقرر شده بود که در گام بعدی پروازها به مقصد تهران، کیش و عسلویه در برنامه کاری سازمان هواپیمایی کشور قرار خواهد گرفت.

محمدی‌بخش همچنین گفته بود توجه به ظرفیت بسیار بالای فرودگاه بین‌المللی همدان در ترافیک پروازی، این فرودگاه می‌تواند مقصد پهپادها با مأموریت‌های کشاورزی، صنعتی و نقشه‌برداری باشد و ورزشکاران کشور نیز می‌توانند از ظرفیت فرودگاه همدان برای انجام ورزش‌های هوایی بهره‌گیری کنند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشور همچنین معتقد بود با وجود ظرفیت‌های خوب پزشکی، مراکز درمانی و گردشگری در استان همدان، می‌توان فعالیت فرودگاه بین‌المللی همدان را تقویت کرد و آن‌را به عنوان مقصد مردم کشورهای حوزه خلیج‌فارس، عراق و ترکیه معرفی کرد.

علیرضا قاسمی‌فرزاد؛ استاندار سابق همدان نیز اسفند سال ۱۴۰۰ در حاشیه افتتاح چندین باره پروازهای فرودگاه به خبرنگار مهر گفته بود دو پرواز در گام نخست برای همدان مقرر شد که پرواز نخست همدان-مشهد در روزهای سه‌شنبه و جمعه انجام می‌شود و گام بعدی راه‌اندازی پروازهای بین‌المللی فرودگاه همدان است، بنابراین راه‌اندازی پروازهای فرودگاه همدان، بستری برای توسعه همه جانبه استان خواهد بود.

دود مشکلات فرودگاه در چشم گردشگری

آنچه در بالا آمد تنها گزیده‌ای از ده‌ها خبر راه‌اندازی پروازهای فرودگاه همدان در سال‌های اخیر است. اما از آنجا که حمل و نقل و به ویژه حمل و نقل هوایی نقش انکارناپذیری در رونق گردشگری دارد این بار فعال بودن فرودگاه را از دید یک فعال گردشگری به رشته تحریر درآوردیم.

این فعال حوزه گردشگری درباره ضرورت زیرساخت‌های حمل و نقل برای رونق این صنعت به خبرنگار مهر، گفت: حمل و نقل یکی از فاکتورهای مهم در صنعت گردشگری است، به عبارتی در گردشگری جابجایی انسان و تفاوت مکانی از لحاظ طبیعی و فرهنگی و مسیر از اهمیت زیادی برخوردار است و آنچه مسیر را سهل می‌کند حمل و نقل اعم از هوایی، زمینی و آبی است.

حبیبه روزبهانی ادامه داد: هر یک از انواع حمل و نقل در جایگاه خود نقش مهمی در گردشگری دارند که با توجه به مسیر و هزینه‌ها متفاوت است، همچنین حمل و نقل در قیمت‌گذاری سفر نهایی تأثیر زیادی دارد.

وی با بیان اینکه حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد هزینه‌های یک تور شامل حمل و نقل است، اظهار کرد: اگر افرادی که به صورت ماجراجویی و با خوردو شخصی سفر می‌کنند را فاکتور بگیریم، حمل و نقل اهمیت فوق‌العاده‌ای برای گردشگران دارد.

روزبهانی با اشاره به اینکه حمل و نقل هوایی به دلیل کوتاه کردن مسیر و کاهش خستگی مسیر نقش مهمی در سفر دارد، افزود: سفر در کوتاه‌ترین زمان اهمیت زیادی برای گردشگران دارد و استفاده بهینه از زمان می‌تواند بر کاهش هزینه‌ها نیز تأثیرگذار باشد.

این راهنمای گردشگری عنوان کرد: بعد از حمل و نقل ریلی، حمل و نقل هوایی می‌تواند امن‌ترین باشد و آسودگی خیال سرعت و کوتاه شدن زمان و خستگی کمتر می‌تواند یک سفر امن برای گردشگران رقم بزند.

استفاده از تورهای گردشگری هوایی برای شناخت جاذبه‌های خاص

وی با اشاره به اینکه فراهم نبودن زیرساخت‌های فرودگاه‌ها از جمله مشکلاتی است که تأثیر آن به مردم و گردشگران می‌رسد، گفت: علاوه بر صرفه جویی در زمان در سفرهای هوایی، برگزاری تور هواپیما برای دیدن پدیده‌های طبیعی از جذابیت بالایی برخوردار است.

روزبهانی ادامه داد: یکسری پدیده‌های طبیعی زمین‌شناختی و ژئو مورفولوژی وجود دارد که کمک می‌کند از هواپیما برای این‌گونه تورها استفاده کرده و جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی را بهتر درک کنیم.

وی با بیان اینکه از هواپیماهای کوچک و جت‌های شخصی می‌توان برای تورهای گردشگری استفاده کرد، افزود: برای بازدید از جاذبه‌های تاریخی که در بالای ارتفاعات است مثل دژها و قلعه‌های موجود در ارتفاعات و جاذبه‌های طبیعی مثل گنبد نمکی جاشک، ژئوپارک‌های ارس و قشم و جاذبه‌های کویر می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

روزبهانی تصریح کرد: از طرف دیگر در کویر سفر زمینی مهیا نیست و دیدن اشکال زمین شناسی از بالا بر جذابیت سفر می‌افزاید البته این نوع گردشگری یک سفر هزینه‌بر است که می‌تواند به عنوان سفر آموزشی دانشجویی با تخفیفات انجام شود، همچنین این نوع سفرها در حال حاضر در دنیا برگزار می‌شود.

در پایان گفتنی است؛ فرودگاه همدان با شعارهای زیبا فعال نمی‌شود و نیاز به عزمی جزم برای فعالیت مستمر دارد. علاوه بر این، به جای اینکه هرازچندگاهی فرودگاه به عرصه‌ای برای جولان رسانه‌ای مدیران تبدیل شود بهتر است یک‌بار به طور جدی، مشکلات فرودگاه ریشه‌یابی شود تا شاید آسمان همدان همانند استان‌های هم‌سطح خود پرواز را تجربه کند.