کرمانشاه- مسئول طرح های آبزی پروری در سدهای مخزنی غیرشرب شیلات استان کرمانشاه از تولید ۴۳۰ تن ماهی در قفس طی سال گذشته در استان خبر داد.

سعید بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: پروژه‌های آبزی پروری شامل پرورش ماهی در قفس و صید و صیادی استان از سال ۱۳۹۳ در چهار سد مخزنی غیرشرب زاگرس گیلانغرب، شهدای گمنام سرپل ذهاب، پیوندبیستون پارس قصرشیرین و جامیشان سنقر اجرا شده است.

وی افزود: آبزیان پرورشی در قفس‌ها شامل ماهیان سردابی، گرمابی و خاویاری و در صید و صیادی شامل ماهیان گرمابی است.

بابایی با بیان اینکه مراحل اخذ مجوز فعالیت‌های آبزی پروری در سدهای مخزنی زمکان دالاهو، شرفشاه سومار، داریان و بند هیروی پاوه نیز در دست پیگیری قرار دارد، تصریح کرد: برای انجام مطالعات امکان سنجی این سه سد تاکنون ۷ هزار و ۹۳۰ میلیون ریال اعتبار تخصیص یافته است.

وی افزود: همچنین در سنوات اخیر مبلغ ۱۱۰ میلیارد ریال اعتبار از محل تسهیلات بانکی و سهم آورده متقاضیان برای ایجاد و تکمیل پروژه‌های پرورش ماهی در قفس در دریاچه چهار سد مخزنی غیرشرب استان کرمانشاه هزینه شده است.

بابایی، مساحت کل قفس‌های پرورش ماهی در استان را هفت هزار و ۴۰۰ و مساحت مفید قفس‌ها را چهار هزار و ۵۰۰ مترمربع عنوان و اظهار کرد: ظرفیت اسمی ایجاد شده تولید آبزیان در قفس‌های مستقر در دریاچه چهار سد مخزنی استان هزار و ۸۰۰ تن در سال و ظرفیت صید و صیادی آبزیان نیز در دریاچه این سدها ۲۱۰ تن در سال است که در صورت تکمیل ظرفیت پروژه‌های پرورش ماهی در قفس، میزان اشتغال استان در این حوزه ۱۸۰ نفر به صورت مستقیم خواهد بود.

وی تاکید کرد: پیش بینی تولید پرورش ماهی در قفس استان کرمانشاه در سال جاری بر اساس برنامه هفتم توسعه، ۲۵۰ تن برآورد شده است.

وی عدم تمایل متقاضیان سرمایه گذاری به علت استیجاری بودن طرح، افزایش بی رویه هزینه‌های احداث قفس، افزایش هزینه‌های تهیه بچه ماهی و غذا، عدم وجود دستورالعمل‌های شفاف و قاطع در خصوص نحوه فعالیت پرورش ماهی در قفس و صید و صیادی در سدهای مخزنی و خشکسالی وک اهش حجم آب در مخازن سدها را از مهم‌ترین مشکلات عدم توسعه فعالیت‌های آبزی پروری در دریاچه سدهای مخزنی غیرشرب استان عنوان کرد.

بابایی افزود: از مهم‌ترین راهکارها جهت توسعه فعالیت‌های آبزی پروری در دریاچه سدهای مخزنی غیرشرب استان می‌توان به تسهیل صدور مجوز فعالیت‌های آبزی پروری در دریاچه سدهای مخزنی دارای مطالعات امکان سنجی توسط شرکت آب منطقه‌ای استان، تأیید گونه‌های پرورشی رایج در دنیا مانند تیلاپیا جهت پرورش ماهی در قفس به عنوان گونه اقتصادی و ماهیان گرمابی جهت فعالیت صید و صیادی اشاره کرد که می‌تواند در ایجاد انگیزه به سرمایه گذاران این بخش و توسعه فعالیت‌های آبزی پروری در دریاچه سدهای مخزنی غیرشرب کمک شایانی نماید.