مهندسان یک روش پیشرفته برای انتقال دستورات پیچیده به ربات ها بدون استفاده از برق ابداع کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، این امر احتمالا به آزاد شدن فضای پردازش بیشتری در سیستم ربات برای قابلیت های پیشرفته می شود.

محققان کالج کینگ لندن نوعی مدار کوچک نوآورانه ابداع کرده اند که از طریق تغییراتی در فشار سیال ارتباط برقرار می کنند. این مدار با الهام از عملکرد بدن انسان ساخته شده است.

روش مذکور به ربات ها اجازه می دهد بدون نیاز به سیستم های الکتریکی معمول و با انتقال مجموعه ای از دستورات توسط ماده سیال داخل مدار، فعالیت هایی را به طور مستقل انجام دهند.

طبق بیانیه محققان، این نخستین نمونه از چنین رباتی است که امکان توسعه نسل جدیدی از ربات ها را فراهم می کند که بدنه می تواند به طور مستقل از مرکز کنترل داخلی آنها کار کند. به این ترتیب فضای اضافی به وجود آمده برای نرم افزارهای پیچیده تر هوش مصنوعی به کار گرفته می شود.

نرم ربات ها برای انعطاف پذیری و ایمنی مشهور هستند و کاربردهای مختلفی مانند دستگاه های پوشیدنی و غیره دارند. به طور معمول این ربات ها به وسیله سیستم های سنتی مانند دریچه ها، رگولاتور و پمپ هایی کنترل می شوند که حرکت و قابلیت کوچک سازی آنها را محدود می کند.

برای این منظور محققان طراحی های جدیدی برای دریچه ها و پمپ ها ارائه کردند که می توان آنها را در بدنه ربات یکپارچه کرد تا به این ترتیب کارآمدی افزایش یابد و علاوه بر آن بتوان ابزارها را در محیط های خشن نیز به کار برد. دریچه های نرم مذکور جریان سیال را با خم کردن لوله ها کنترل می کنند و به این ترتیب نیاز به داده های کنترلی کاهش می یابد.

برخی طراحی ها می توانند وضعیت های پپیشین را به خاطر بیاورند یا از یاد ببرند و برخی دیگر می توانند نوسان سنجی بسازند که مانند ساعت کار می کندو ربات با تکیه بر آنها فعالیت های مختلف مانند شنا کردن و بالا رفتن را انجام می دهد. با این وجود برخی روش ها هنوز هم نیازمند دریچه های متعدد و تنظیم بیشتر فشار است تا عملیات ها کنترل شود.

آنتونیو فورته مولف ارشد این پژوهش می گوید: نرم افزار در سال های اخیر به سرعت پیشرفت کرده اما بخش سخت افزار عقب مانده است. با ایجاد یک سیستم سخت افزاری مستقل از نرم افزاری که روی آن فعال می شود، می توان انبوهی از بار رایانشی روی سخت افزار را کاهش داد. مغز انسان نیز به همین روش عمل می کند و نیازی نیست تپیدن را به قلب یادآوری کند.