رئیس کمیسیون صادرات جامعه کفش ضمن اشاره به اینکه مواد اولیه داخلی بسیار گران‌تر از مواد خارجی است، گفت: برآوردهای میدانی نشان می دهد که قاچاق کفش نسبت به ۲ سال قبل ۷۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار مهر، جواد شعبان زاده رئیس کمیسیون صادرات جامعه کفش ایران امروز در نشست خبری اظهار کرد: ۸۰ درصدی که اشتعالی که در حوزه صنعت کفش است عمدتاً مربوط به مشتعل خانگی و محله‌محور است. سهم ۵۰۰ هزار نفری اشتغال کشور مربوط به صنعت کفش است و رتبه ۴ اشتغال کشور را داراست.

وی افزود: از سهم ۳ میلیارد دلاری تراکنش صنعت کفش در سال، سهم ۱۰۰ میلیون دلاری برای صادرات داریم. در سال‌های قبا انگیزه صادرات در صنعت کفش زیاد شده بود اما متأسفانه طی یکی دو سال گذشته سازوکار صادراتی یک مقدار عرصه را برای تولیدکنندگان سخت کرده است.

شعبان زاده در مورد قاچاق کفش گفت: صنعت کفش موتور متحرک ۷۰ صنعت دیگر است. در این صنعت بیش از ۳ هزار آیتم محصول مواد اولیه داریم. گستردگی بالادستی این صنعت در حوزه مواد اولیه بالاست.

وی اضافه کرد: چند سالی بود که روند ورود کفش قاچاق کاهشی شده بود اما متأسفانه طی ۲ سال اخیر به شدت افزایشی شده است که این امر هم ناشی از نظام توزیع مواد اولیه و نظام نامتعادل سهمیه و بورس است. مواد اولیه مادر همچون پی‌بی سی هم که در کشور تولید می‌شود بسیار گران‌تر از قیمت‌های جهانی است.

رئیس کمیسیون صادرات جامعه کفش ایران ادامه داد: قاچاقی که امروزه انجام می‌شود بسیار قانونی و سازماندهی شده و توسط پست ارسال می‌شود. برآورد میدانی نشان می‌دهد که شاهد رشد ۷۰ درصدی قاچاق کفش نسبت به ۲ سال قبل هستیم.

وی بیان کرد: قاچاق کفش به صورت سازمان‌دهی انجام می‌شود و واردات کفش‌های قاچاق با حجم زیاد از بنادر آزاد و استان‌های مرزی به کشور انجام می‌شود و حتی این کفش‌های قاچاق از طریق پست به دست خریدار و مصرف‌کننده می‌رسد.

وی درباره تولید کفش نیز گفت: رتبه ۱۱ جهان را از نظر تولید دارا هستیم و قم قطب تولید کفش ماشینی محسوب می‌شود و ۷۰ درصد صادرات کفش مربوط به این استان می‌شود.

رئیس کمیسیون صادرات جامعه صنعت کفش ایران در خصوص پایین آمدن کیفیت تولید کفش گفت: هنوز هم کفش‌های با کیفیت و کفش چرم فاخر ایرانی در کشور بسیار تولید می‌شود اما اتفاقاتی که در حوزه صنعت کفش در خصوص کیفیت اتفاق افتاده بخش عمده‌ای از آن ناشی تغییر سلیقه مصرف است. از آنجا که صنعت کفش صنعت مد است متقاضیان خرید انواع کفش تمرکز خود را از کیفیت به کمیت تغییر داده‌اند تا بتوانند سبد مصرف کفش را در زمان‌های مختلف با نوع فعالیت و لباسی که می‌پوشند هماهنگ کنند. بنابراین با توجه به اینکه سلیقه مصرف مردم تغییر کرده است تولیدکنندگان هم بر اساس مد تولید می‌کنند و بنا بر نیاز بازار تولید می‌کنند.

وی درباره صادرات بیان کرد: غالب کفش‌های که از ایران صادر می‌شود تقریباً با میانگین ۴ دلار صادر می‌شود اما باید تلاش کنیم که سهم صادراتی‌مان را به مبلغ دلار افزایش دهیم اما سلیقه مشتری‌های بازارهای هدف هم بیشتر بر روی کفش‌های ارزان است. رئیس کمیسیون صادرات جامعه صنعت کفش ایران بیان داشت: بازارهای هدف صادراتی ایران در این صنعت کشورهای همسایه است و بازار ۶۰۰ میلیون نفری کشورهای همسایه را داریم. البته تولیدکنندگان کفش ایران به بازار کشورهای همسایه به عنوان بازارهای صادراتی قوی به شمار نمی‌آوردند از دو سال پیش بازارهای جدید صادرات را در دستور کار قرار داده‌ایم.

شعبان زاده اضافه کرد: تقریباً پنجاه درصد صادرات کفش ایران به دو کشور عراق و افغانستان انجام می‌شود.

وی در ادامه اظهار کرد: شناسایی بازارهای جدید را از ۱۴۰۱ در دستور کار قرار دادیم؛ در این راستا ۳۴ کشور مقصد صادراتی کفش را شناسایی کرده ایم و معرفی کفش و نمونه محصول ارائه شده است. اکنون در مرحله اعتمادسازی و ارائه طرح‌های مختلف و کیفیت کفش ایران به سایر کشورها هستیم و ارتباط خوبی برای توسعه تجارت با تجار برقرار کرده ایم.

شعبان زاده با اشاره به اینکه نمایشگاه صنعت کفش و کیف بزرگ‌ترین و تخصصی‌ترین رویداد این صنعت در کشور است، گفت: در این دوره از نمایشگاه، ۶۰۰ برند مطرح و تولیدکنندگان محصولات خود را عرضه می‌کنند و نزدیک به ۲ هزار و ۵۰۰ تاجر از ۳۴ کشور حضور خواهند داشت.

وی اظهار کرد: هفتمین دوره این نمایشگاه در سایت نمایشگاهی استان قم برگزار شد که به خاطر تعداد مشارکت کنندگان امسال در سایت نمایشگاهی شهر آفتاب از ۱۸ تا ۲۱ دی ماه برگزار می‌شود که برندهای مطرح و تولیدکنندگان جوان حضور خواهند داشت و برنامه‌های خاصی برای هویت صنعت کفش خواهیم داشت.