اراک- مدیرکل دفتر محیط زیست و خدمات شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور گفت: سالانه ۲۵۰ هزار حریق و حادثه در کشور توسط سازمان آتش نشانی مهار می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود احمدی پیش از ظهر چهارشنبه در همایش آتش‌نشانی و ایمنی در اراک اظهار کرد: اجرای دقیق مبحث سوم مقررات ملی ساختمان به عنوان یکی از راهکارهای اصلی ارتقای ایمنی ساختمان‌ها و کاهش خسارات ناشی از حریق باید مورد توجه ویژه مسئولان امر قرار گیرد.

وی با اشاره به آمار بالای حریق در ساختمان‌های کشور، بر لزوم توجه ویژه به ضوابط و مقررات ایمنی شهری و به‌ویژه مبحث سوم مقررات ملی ساختمان افزود: اجرای دقیق مفاد این مبحث در طراحی، ساخت و بهره‌برداری از ساختمان‌ها، نقش بسزایی در کاهش تلفات جانی و مالی ناشی از حریق خواهد داشت.

۱۲۰ سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی در کشور فعال است

مدیرکل دفتر محیط زیست و خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، با اشاره به وجود ۱۲۰ سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی در سطح کشور تصریح کرد: یک هزار و ۸۵۰ ایستگاه آتش نشانی در شهرها و ۹۰۰ پایگاه در روستاهای کشور مشغول خدمات رسانی به شهروندان هستند.

وی لزوم توجه به مواد و مصالح مقاوم در برابر حریق در ساخت و ساز ساختمان‌ها، اهمیت طراحی مناسب سیستم‌های اعلام و اطفا حریق و ضرورت آموزش و فرهنگ سازی در زمینه ایمنی را مهم دانست و تاکید کرد: رعایت ضوابط و دستورالعمل‌ها نقش بسزایی در پیشگیری از حوادث و ایمن سازی ساختمان‌ها دارد.

وی با بیان اینکه سالانه ۲۵۰ هزار حریق و حادثه در کشور توسط سازمان آتش نشانی مهار می‌شود افزود: نظارت بر ایمنی ساختمان‌ها و مدیریت در حوادث، میزان خسارات را کاهش می‌دهد.

احمدی گفت: نقش ماشین‌های آتش نشانی در سازمان‌ها و پایگاه‌های آتش نشانی جهت ایمن سازی ساختمان‌های تجاری و مسکونی بسیار بلند و مرتفع، کلیدی است.

مدیرکل دفتر محیط زیست و خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور تاکید کرد: با وجود ماشین آلات زیاد، چنانچه در بهره برداری ساختمان‌های بلند، ضوابط و نظارت به درستی انجام نشود، نمی‌توان حوادث را مهار کرد.

احمدی، وضعیت ایمنی در ساخت و ساز بسیاری از ساختمان‌ها را بسیار نامطلوب و نامناسب خواند و گفت: وجود ساختمان‌های ناایمن با سیستم ایمنی نامناسب، زنگ خطری است که ایمنی کشور را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

آتش‌نشانی اراک تنها یک نردبان ۳۲ متری دارد

شهردار اراک گفت: شهرداری به عنوان متولی اصلی امور شهری، تمام تلاش خود را برای ارتقای ایمنی ساختمان‌ها و کاهش خطر حریق به کار خواهد بست.

علیرضا محمودی افزود: اهمیت آموزش شهروندان در زمینه ایمنی و همچنین نظارت دقیق بر اجرای قوانین و مقررات ایمنی ساختمان‌ها بر هیچکس پوشیده نیست که با همکاری همه دستگاه‌های اجرایی و مشارکت شهروندان می‌توانیم به شهری ایمن‌تر دست پیدا کنیم.

وی افزود: سازمان آتش نشانی اراک بالغ بر ۲۳۰ نیرو دارد که ۸۰ درصد آن مربوط به نیروهای عملیاتی و ۲۰ درصد در دوازده ایستگاه فرماندهی مستقر هستند.

شهردار اراک با اشاره به اینکه سازمان آتش نشانی اراک تنها دارای یک نردبان ۳۲ متری است افزود: امید است با پیگیری‌های به عمل آمده به زودی نردبان ۶۴ متری را تهیه کرده تا بتوانیم خدمات بهتری را در خصوص ایمنی به شهروندان ارائه دهیم.