تعدادی از کارشناسان و پژوهشگران در چهارمین نشست بین‌المللی «موسیقی مقاومت و الزامات آن» به ارائه نقطه نظرات خود در این حوزه بر اساس اتفاقات و رویدادهای اخیر محور مقاومت پرداختند.

به گزارش خبرگزاری مهر، تعدادی از کارشناسان و پژوهشگران عرصه فرهنگ و هنر در چهارمین نشست بین‌المللی «موسیقی مقاومت و الزامات آن» که روز سه شنبه ۱۷ مهر در مرکز مطالعات راهبردی ژرفا برگزار شد، به ارائه نقطه‌نظرات خود در این حوزه براساس اتفاقات و رویدادهای اخیر محور مقاومت پرداختند.

غدیر آکاراس رییس شبکه ۱۴ ترکیه دبیرکل اتحادیه علمای شیعه ترکیه و ریس موسسه علمی فرهنگی کوثر، علیجان گورل آهنگساز وخواننده ترکیه، احمد شهریار شاعر پاکستانی، سیدغافر رضوی شاعر هندی، حسین حینزانو شاعر و خواننده کنیایی در قالب حضور آنلاین و لاله افتخاری دبیرکل اتحادیه جهانی زنان مسلمان، محمدجواد آقاجری رایزن فرهنگی سابق ایران در چین، احمدعلی محسن‌زاده رایزن فرهنگی ایران در آفریقا، فریدون باقری دبیر موسسه بین‌المللی تقارب فرهنگ‌ها، هادی کاوه از موسسه فرهنگی هنری رضوان، مهدی خاتمی رییس مرکز مطالعات ژرفا، محمدعلی قاسم‌زاده نداف پژوهشگرعلوم سیاسی، مهدی فاطمی مدیر مرکز مطالعات راهبردی ژرفا و محسن رفیعی دبیر اندیشکده هنر و رسانه مرکز مطالعات راهبردی ژرفا به صورت حضوری در این رویداد شرکت کردند.

فریدون باقری دبیر موسسه بین‌المللی تقارب فرهنگ‌ها در ابتدای این نشست گفت: یاد سید مقاومت، شهیدان حسن نصرالله و شهید هنیه را گرامی می‌دارم که فراق آنها دل هر انسان آزاده در جهان را اندوهگین کرده است. البته این اندوه به تعبیر رهبری از جنس حسینی است. به هر ترتیب موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی ژرفا در اواخر سال گذشته توفیق داشته در راستای حمایت معنوی از جریان مقاومت سه نشست علمی تخصصی با موضوع موسیقی مقاومت برگزار کند. در این سه نشست علاوه بر مدرسان ایرانی پژوهشگران و مدرسانی از عراق، فلسطین، لبنان، تونس و یمن حضور داشتند. اما در این مراسم که با اولین سالروز عملیات طوفان‌الاقصی مصادف است، برنامه با مهمانانی از هندوستان، کنیا و ترکیه برگزار می‌کنیم.

در ادامه محسن رفیعی دبیر اندیشکده هنر و رسانه مرکز مطالعات راهبردی ژرفا اشعار و متن‌های کوتاه و مختلفی را درباره فرمایشات رهبر انقلاب نسبت به مبارزه جوان‌های فلسطینی و اهمیت موسیقی در بحث مقاومت و طوفان الاقصی و غزه قرائت کرد.

وی همچنین گزارشی از بازخوردهای هنری نسبت به طوفان الاقصی را ارائه و پس از آن نیز به صورت هم‌زمان از ۱۰۰ اثر موسیقی رویداد جهانی «آوای غزه» رونمایی شد.

لاله افتخاری دبیرکل اتحادیه جهانی زنان مسلمان هم در سخنانی درباره ترکیب مقاومت با هنر گفت: در جای جای دنیا دیدیم هنر و ادبیات چقدر زیبا می‌شود وقتی در خدمتی عظیم باشد. ضمن اینکه ما شاهد بوده‌ایم در هر جای دنیا که عزیزان هنر خود را در خدمت مقاومت درآورده‌اند چقدر زیبا بوده است. سرود «سلام فرمانده» در ایران تولید شد ولی خیلی راحت در دنیا جای خود را باز کرد؛ چون از دل برآمده بود. همین طور اثر «عصر عاشورای» استاد فرشچیان که دیدیم چگونه جایگاه خود را در دنیای هنر بدون نیاز به ترجمه، پیدا کرد.

این پژوهشگر افزود: یکی از مهم‌ترین کارها در این جنگ، استفاده از موسیقی است، امری که دل ها را به هم نزدیک می‌کند و مسلمان و غیرمسلمان ندارد. ما باید با استفاده از هنر، زنان و دختران دنیا را کنار هم بیاوریم. زنانی که در غزه هستند می‌بینند همسر و فرزندشان می‌روند که این از خود شهادت سخت تر است. پس باید به این مسئله از دریچه هنر موسیقی پرداخته شود. باید در هنر مقاومت از این وجه استفاده شود و واقعیات را درباره این مسئله هم با زبان هنر بیان کرد.

حسین حینزانو شاعر وخواننده کنیایی نیز در ابتدای صحبت های توضیحاتی را درباره موسیقی آفریقا بیان کرده و افزود: موسیقی آفریقا در سطح قاره بسیار گستردگی دارد که با فرهنگ ملیت‌های مختلف آمیخته شده است و ما ژانرهای مختلف موسیقی در این قاره داریم. در شرق آفریقا در کشورهای کنیا، اوگاندا و تانزانیا ژانری را داریم که به زبان اصلی آفریقا گره خورده است. نوعی از موسیقی به نام «تعارب» که تاثیر زیادی روی مردم و زندگی آنها دارد. به طور کلی می توان گفت در آفریقا زندگی مردم شدیداً با موسیقی گره خورده است.

وی درباره تاثیر مقاومت در موسیقی گفت: یک مثال می‌زنم، در ایران اثری توسط آقای ابوذرروحی به نام «سلام فرمانده» پخش شد که اینجا هم آن را شنیدیم. اما جالب این که ما می‌بینیم که چقدر یک آهنگ می‌تواند در آفریقا هم موثر باشد. ما این آهنگ را به زبان‌های مختلف در آفریقا برگرداندیم و دیدیم این آهنگ روح آدم‌هایی که درباره مقاومت فکر می‌کنند را در برگرفت چرا که مردم خیلی آهنگ و ایده‌اش را درباره مقاومت را دوست داشتند. مقاومت تاثیر زیادی روی مردم گذاشت که بخواهند یک تفکر مقاومتی تشکیل دهند و آن را در موسیقی هم باز نشر دهند. حتی از من می‌پرسیدند که امام مهدی(عج) کیست؟ و منظور از فرمانده کیست؟ پرسش هایی که به خودی خود نشان از تاثیر موسیقی مقاومت را نشان داد.

احمد شهریار شاعر پاکستانی هم گفت: پاکستان در مسئله غزه با ایران هم سو است و رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسد. روزهای گذشته هم وقتی نتانیاهو قصد سخنرانی در سازمان‌ملل را داشت نخست وزیر ما به نشانه اعتراض سالن را ترک کرد.

وی درباره موسیقی پاکستان و نقش آن در حوزه مقاومت هم بیان کرد: در موسیقی پاکستان و هنر یک ژانر را داریم که ریشه مذهبی دارد و به پیامبر و ائمه می‌پردازد ولی از طریق آن آثاری در زمینه مقاومت ساخته شد.