در این مقاله به صورت تخصصی مهم‌ترین کاربردهای اسکنر داخل دهانی و میلینگ دندانسازی در دندانپزشکی را بررسی کرده‌ایم.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، اسکنر داخل دهانی (Intraoral Scanner) و میلینگ ماشین‌ها از پیشرفته‌ترین ابزارهای دیجیتالی شدن مطب و کلینیک‌ها و لابراتوراهای دندانسازی است که کاربردی گسترده در تشخیص و درمان دارد. در حال حاضر، استفاده از اسکنر داخل دهانی دندانپزشکی و میلینگ های دندانسازی در کلینیک‌ها و لابراتوارهای دندانسازی بسیار گسترده شده است.

دندانپزشکان با کمک این ابزارهای کم‌حجم و سبک می‌توانند تصویری سه‌بعدی با وضوح بسیار بالا از دندان مراجعان خود تهیه نمایند. درمان‌های ایمپلنت، ارتودنسی، ارتوسرجری، پروتزهای ثابت و متحرک، بایت‌پلیت‌ها و نایت‌گاردها و طراحی لبخند با اسکنرهای داخل دهانی بسیار دقیق‌تر و سریع‌تر از پیش انجام می‌گیرند در این مقاله به صورت تخصصی مهم‌ترین کاربردهای اسکنر داخل دهانی و میلینگ دندانسازی در دندانپزشکی را بررسی کرده‌ایم.

دندانپزشکی دیجیتال چیست؟

اولین و پیشرفته‌ترین کاربرد Digital Dentistry را می‌توان تکنولوژی CAD/CAM و یا فناوری کدکم دانست. این فناوری در حوزه دندانپزشکی کمک می‌کند تا بتوان فرآیند ساخت ریستوریشن‌های دندانی را به شکلی ساده انجام داد.

فناوری CAD مخفف شده عبارت (Computer Aided Design) و به معنای طراحی به کمک کامپیوتر است. در مقابل فناوری CAM مخفف شده عبارت (Computer Aided Manufacturing) و به معنای ساخت به وسیله کامپیوتر است.

به واسطه‌ی این ۲ فناوری امکان تصویر برداری از ساختار دندان‌ها، آگاهی از وضعیت استخوان‌های فک، میزان ساییدگی دندان‌ها، جایگاه ریشه دندان‌ها و چندین مورد دیگر را به خوبی می‌توان بررسی کرد.

البته علاوه بر موارد ذکر شده با استفاده از این فناوری می‌توان بسیاری از ریستوریشن‌ها نظیر لمینیت و بریج را نیز پیاده‌سازی کرد! میزان پیشرفت علم و تکنولوژی نامحدود است و چه بسا همین زمان که شما مشغول خواندن این مقاله هستید، دری از درهای تکنولوژی، علمی جدید به صنعت دندانپزشکی دیجیتال گشوده شده باشد.

مزایای استفاده از اسکنر داخل دهانی در دندانپزشکی

۱- صرفه جویی در مواد مصرفی

بسته به تمرین و تجربه پزشک در استفاده از Intraoral Scanner، می‌توان در مواد مصرفی برای درمان‌های مختلف صرفه‌جویی زیادی کرد. از مواد PVS گرفته تا گچ برای مدل‌ها. فرآیند قالب‌گیری دیجیتالی در مقایسه با روش سنتی، نیاز به برداشت‌های فیزیکی را از بین می‌برد و این از مهم‌ترین مزایای آن است.

۲- افزایش سرعت عمل در تشخیص و درمان

یکی دیگر از مزایای استفاده از اسکنرهای داخل دهانی دیجیتال، امکان مشاهده تصاویر به صورت زنده است. این ویژگی به پزشک کمک می‌کند تا سریع‌تر به تشخیص و درمان بیمار بپردازد.

۳- افزایش دقت در تشخیص

تصاویر زنده دیجیتالی، با قابلیت نمایش در صفحه‌نمایش‌های مختلف و ویرایش با نرم‌افزارهای مخصوص، امکان تصویربرداری از زوایای مختلف دندان را فراهم می‌کند. این ویژگی‌ها به پزشک اجازه می‌دهد تا با دقت بیشتری وضعیت دندان‌های بیمار را بررسی کرده و تشخیص دقیق‌تری برای درمان ارائه دهد. همچنین، جایگزینی روش سنتی قالب‌گیری با این روش دیجیتالی، دندانپزشک و لابراتوار را به نتایج دقیق‌تر و منطبق‌تری با جزئیات بیشتر می‌رساند.

۴- امکان ذخیره سازی و بازیابی مجدد

اسکنرهای دیجیتال علاوه بر نمایش تصاویر زنده و دقیق، امکان ذخیره‌سازی تصاویر بیمار در محیط ابری یا حافظه داخلی را نیز فراهم می‌کنند. این تصاویر می‌توانند در پرونده بیمار درج شوند تا برای مراجعه یا بازنگری مجدد در دسترس باشند. همچنین، می‌توان تصاویر را از طریق شبکه‌های مجازی برای بیمار، لابراتوار یا پزشک دیگر ارسال کرد.

۵- امکان پردازش و ساخت مدل سه بعدی

داده‌های حاصل از اسکن، که اغلب در فرمت STL هستند، قابل انتقال و استفاده در نرم‌افزارهای لابراتواری می‌باشند. این داده‌ها را می‌توان با برنامه‌های CAD و CAM تکمیل و پردازش کرد و برای موارد مختلفی به کار برد. به عنوان مثال، از این داده‌ها می‌توان برای قرار دادن ایمپلنت، ساخت و ترمیم دندان‌ها و اباتمنت‌ها، قالب‌های حفاری، بایت رایزر و تولید مدل‌های واقعی استفاده کرد. ترمیم‌هایی مانند روکش‌ها، اینله‌ها، تاج‌ها و بریج‌ها نیز می‌توانند در یک جلسه ساخته شوند.

۶- فراهم کردن شرایط درمانی آسان‌تر برای بیمار

اسکنرهای داخل دهانی جایگزین مناسبی برای مواد قالب‌گیری الاستومری (PVS، پلی اتر) هستند. در مقایسه با قالب‌گیری سنتی، این اسکنرها نیاز به مواد اولیه کمتری دارند. همچنین، تنفس بیمار مسدود نمی‌شود و از مشکلاتی مانند عق زدن و خطر آسپیراسیون جلوگیری می‌شود. به دلیل زمان کوتاه انجام آزمایشات و خروجی‌های تصویری سه‌بعدی عالی، این روش در میان کلینیک‌ها و دندانپزشکان محبوبیت بیشتری دارد.

کاربرد میلینگ در دندانسازی و دندانپزشکی

بعد از اینکه مراحل اسکن سه بعدی توسط اسکنر داخل دهانی یا اسکنر لابراتواریانجام و طراحی دندان انجام گرفت، لمینت و یا هر چیزی که برای ساخت درخواست داده اید، تمام شد، فرآیند ساخت مدل را به دستگاه میلینگ ارجاع می‌دهند.

به بیان دیگر، دستگاه میلینگ دندانسازی یک دستگاه پزشکی است که برای ساخت دندان‌های مصنوعی یا ترمیمی استفاده می‌شود. این دستگاه با استفاده از تکنولوژی CNC (کنترل عددی رایانه‌ای)، دندان‌های مصنوعی را از مواد مختلفی مانند سرامیک، پلیمرها یا فلزات ساخته و به ابعاد و شکل مورد نیاز بیماران تنظیم می‌کند. این دستگاه همچنین برای تولید کامل دندان‌های مصنوعی یا ترمیمی و همچنین برای ترمیم‌های کوچک و دقیق در دندان‌ها استفاده می‌شود. ایم دستگاه یک ربات تمام اتوماتیک است که به عنوان تراش دهنده لمینت های سرامیکی(از جنس زیرکونیا) می‌تواند به طور کل، نیاز به لابراتورهای دندانپزشکی را برای این مراحل از بین ببرد.

مزایای استفاده از دستگاه میلینگ دندانسازی چیست؟

موارد زیر را بررسی کنید تا بدانید مزایای اصلی استفاده از دستگاه میلینگ دندانسازی چیست:

بهبود راندمان کاری: به دلیل استفاده از نیروی انسانی کمتر در طول روند دندانسازی با این دستگاه، خبر خوب این است که هزینه انجام اینگونه درمان‌ها کاهش پیدا کرده و از طرف دیگر راندمان بسیار بالا رفته است. به دلیل کوتاه شدن روند ساخت، می‌توان به استفاده از این دستگاه مطمئن شد.

راضی بودن بیمار: بیمارانی که به کلینیک‌های دارای دستگاه میلینگ مراجعه می‌کنند می‌توانند پس از ثبت درخواست، در کمتر از یک روز سفارش خود را دریافت کنند.

زیاد شدن دقت در انجام کار: دقت دستگاه میلینگ به طور متوسط بین ۱۰ تا ۵۰ میکرومتر است که می‌تواند دقت بالا در کار را تضمین کند

جمع بندی

در مجموع با اعتماد به فناوری‌های دیجیتال در حوزه دندانپزشکی به دستگاه‌های میلینگ و اسکنرهای رومیزی و داخل دهانی، می‌توانیم روند درمان یا همان بهبود دندان‌های خود را با نهایت دقت و کیفیت پیش ببریم. در واقع وقت آن رسیده است که روش‌های پر از خطا، زمان‌بر و طاقت فرسا در دندانپزشکی کنار گذاشته شوند. حوزه دندانپزشکی دیجیتال هر روز در حال رشد است و با چالش‌هایی جدیدی در بخش‌های مختلف رو به رو می‌شود که در حال بررسی و برطرف‌سازی این نواقص است؛ به طوری که سخت‌ترین طرح درمان‌ها با کمترین زمان و انرژی انجام می‌شوند.

چنانچه نیاز به مشاوره بیشتر در زمینه خرید و راهنمایی انتخاب دستگاه‌های میلینگ و اسکنر داشتید می‌توانید با شرکت دانش بنیان بنیان مکاترونیک ایرانیان به شماره ۰۴۱۷۱۲۱ تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان فنی این شرکت مشاوره‌های لازم رو برای ورود به حوزه دندانپزشکی دیجیتال انجام دهند.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.