کازرون-مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون از توزیع بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ تن بذر گندم آبی و دیم خبر داد و گفت:در سال زراعی جاری انواع بذر گندم با قیمت دولتی توسط تعاون روستایی کازرون توزیع شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، فرهمند آقایی صبح چهارشنبه در جلسه شورای جهاد کشاورزی کازرون گفت: با توجه به سطح زیر کشت گندم آبی ۱۰ هزار هکتار و سطح زیر کشت گندم دیم ۲۸ هزار هکتار در این شهرستان و نزدیک شدن به فصل کشت گندم، حدود هزار و ۱۰۰ تن بذر گندم دیم گواهی شده توسط ایستگاه بوجاری ضدعفونی شهرستان تهیه و توزیع می‌شود و مابقی بذر مورد نیاز از سایر شهرستانها و استان‌های دیگر تأمین می‌شود.

وی ادامه داد: عملکرد بالا، مقاومت به بیماری سیاهک آشکار و پنهان، مقاومت به زنگ، مقاومت به تنش‌های محیطی نظیرخشکی و سرما و مقاومت به ورس از ویژگی‌های ارقام گواهی شده است.

آقایی با تاکید بر اینکه به کارگیری ارقام گواهی شده و استفاده صحیح از انواع ادوات کشت می‌تواند گامی مؤثر در افزایش کمی و کیفی محصول د اشته باشد، افزود: ارقام گندم موجود در این شهرستان تیرگان برات، آران، طلایی، سارنگ، مهرگان (ارقام آبی) و دهدشت، کریم، ساورز، قابوس، کبیروپایا (ارقام دیم) است.
مریم پورحسینی مسئول زراعت جهاد کشاورزی شهرستان کازرون در این جلسه گفت: به دلیل مستعد بودن شرایط آب و هوایی شهرستان و مشاهده زنگ زرد در سال گذشته در ارقام سیروان و چمران ۲، این ارقام حذف شدند و ارقام سارنگ، جلال و آران از سوی مرکز تحقیقات به عنوان ارقام جایگزین معرفی شدند.

وی افزود: کشاورزان می‌توانند به منظور دریافت حواله بذر گندم به مراکز جهاد کشاورزی مراجعه کنند و کشاورزانی که از بذر خود مصرفی استفاده می‌کنند، بایستی نسبت به بوجاری و ضدعفونی بذور خود با سموم معرفی شده طبق دستورالعمل حفظ نباتات اقدام کنند.