کمیته نوبل دیوید بیکر از آمریکا، دمیس حسابیس و جان جامپر از انگلیس را به عنوان برگزیدگان این جایزه در سال جاری میلادی اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، جایزه نوبل شیمی ۲۰۲۴ میلادی به ۳ شیمیدان تعلق گرفت.

نیمی از این جایزه به دیوید بیکر از دانشگاه واشنگتن آمریکا برای تحقیق درباره طراحی رایانشی پروتئین و نیمی دیگر به طور مشترک به دمیس حسابیس و جان جامپر محققان دیپ مایند گوگل در انگیس برای پیش بینی ساختار پروتئین تعلق گرفت.

دیوید بیکر بیوشیمیست و زیست شناس رایانشی آمریکایی در سال ۱۹۶۲ میلادی در آمریکا متولد شده است. وی پروفسور بیوشیمی و محقق انستیتو پزشکی هوارد هیوز است. برنامه های هوش مصنوعی که بیکر و همکارانش توسعه داده اند به طور کل مشکلات پیش بینی ساختار پروتئین را حل کرد. وی در سال ۲۰۲۲ میلادی برنده جایزه وایلی نیز شده بود.

دمیس حسابیس یک محقق رایانش انگلیسی ۴۸ ساله است. او پیش از این برنامه نویس و طراح بازی های رایانشی هوش مصنوعی بود. او هم اکنون مدیر اجرایی و یکی از بنیانگذاران دیپ مایند و همچنین Isomorphic Labs است. علاوه بر آن او مشاور هوش مصنوعی دولت انگیس نیز است.

جان مایکل جامپر یک محقق ارشد تحقیقاتی آمریکایی در دیپ مایند تکنولوژی است. او همکارانش «آلفا فولد» یک مدل هوش مصنوعی ابداع کردند که ساختار پروتئین را از توالی آمینواسید با دقت بالا پیش بینی می کند. او قبلا ادعا کرده بود تیم آلفا فولد تصمیم دارد ۱۰۰ میلیون ساختار پروتئین را منتشر کند. وی در دانشگاه شیکاگو تحصیل کرده است.