اراک- مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: ۱۲۰ هزار کیلوگرم فرآورده غیربهداشتی نیمه نخست امسال در این استان کشف و ضبط شد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد فتاحی پیش از ظهر چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته دامپزشکی اظهار کرد: در نیمه نخست امسال ۸۹ هزار رأس دام کشتار شده است و ۴۱۱۲ تن گوشت قرمز استحصال شده که در این راستا با شاهد کاهش ۹ درصدی مواجه بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه ۴۹ هزار بازدید از مراکز عرضه گوشت وجود داشته که در نهایت ۱۲۰ هزار کیلوگرم فرآورده غیربهداشتی کشف و ضبط شد افزود: در این فرایند ۱۳۱ پرونده قضائی تشکیل و به مراجع قضائی ارجاع شده است.

فتاحی اظهار کرد: نیمه نخست امسال حدود ۳۴ درصد کاهش کانون بیماری‌های دامی، ۲۱ درصد افزایش بازدید و مراقبت از دامداری‌ها، ۴ درصد افزایش معاینه مراقبی و ۴۴ درصد افزایش واکسیناسیون وجود داشته است.

واکسیناسیون بیش از پنج میلیون رأس دام

وی به واکسیناسیون پنج میلیون و ۱۲۲ هزار رأس در این بازه زمانی اشاره کرد و افزود: در بیماری‌های مشترک انسان و دام ۳۰۱ هزار و ۲۴۴ رأس واکسن شاربن با ۲۷ درصد افزایش و ۱۳ هزار و ۲۱۲ قلاده واکسن هاری با ۱۸ درصد افزایش تزریق شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی تصریح کرد: از ابتدای امسال تاکنون میزان جوجه ریزی ۳۱ درصد افزایش داشته و به ۲۱ میلیون قطعه جوجه ریزی رسیده است و به واسطه این اقدام واکسیناسیون طیور نیز ۳۸ درصد افزایش داشته است.

فتاحی عنوان کرد: گوشت استحصال شده در استان مرکزی نیز ۵۷ درصد افزایش داشته به طوری که ۳۴ میلیون و ۷۸۱ هزار کیلوگرم گوشت مرغ استحصال شده است.

وی با بیان اینکه بازدید از مزارع زنبور عسل به ۲۸ درصد و ۲۷ مورد رسیده است گفت: بیماری‌های زنبور عسل با کاهش ۶۶ درصد نیز یک سوم نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی اظهار کرد: ۵۸ هزار و ۷۰۰ مورد آزمایش در آزمایشگاه‌های استان برای تشخیص و آنالیز بیماری انجام شده است که در این زمینه ۴۲ درصد افزایش داشته است.

وی از افزایش ۱۰۰ درصدی صادرات مرغ منجمد خبر داد و افزود: امسال یک هزار و ۵۳۳ تن گوشت مرغ منجمد به سایر کشورها صادر شده است.

صادرات ۴۵۱ تنی محصولات لبنی

فتاحی به صادرات ۴۵۱ تن محصولات لبنی اشاره کرد و ادامه داد: در نیمه نخست امسال، میزان صادرات خوراک آماده ماهی با ۳۶ درصد افزایش به یک هزار و ۶۴۵ تن رسیده است همچنین ۴۷۸ تن آلایش مرغی صادر شده است که نسبت به سال گذشته پنج برابر افزایش داشته است.

مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم وضعیت تالاب میقان و آبگیرها است که همه ساله با مهاجرت پرندگان به تالاب میقان خطر آنفولانزای حاد افزایش پیدا می‌کند، تصریح کرد: در این راستا ۴ میلیون و ۵۷۵ هزار دوز واکسن برای پیشگیری از آنفلوانزا، ۹ هزار پایش از تالاب‌ها و ۱۰۸۰۰ نمونه گیری آنفلوانزا وجود داشته است که امسال این بیماری مشاهده نشده است.

مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی، گفت: تأمین بهداشت دام و حفظ سرمایه‌های اجتماعی، کاهش خسارت ناشی از بیماری‌های دامی و رشد تولید و مهار تورم، پیشگیری و کنترل بیماری‌های مشترک، پیشگیری از بیماری‌های ناشی از غذا، ایجاد زمینه ورود به بازارهای جهانی صادرات، ایجاد امنیت روانی جامعه از طریق تأمین سلامت و ایمنی مواد غذایی، پیشگیری از بروز ناامنی‌های جامعه از جمله نتایج اقدامات دامپزشکی استان است.