بجنورد_ اهالی خراسان شمالی به دنبال این هستند که با انتصاب یک استاندار توانمند و ساعی و به تبع آن به‌کارگیری مدیران لایق، پیشرفت و رفاه را در استان خود شاهد باشند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها_ محدثه جوان دلویی: خراسان شمالی در حالی ۲۰ سالگی خود را پشت سر می‌گذارد که در پیچ و خم و فراز و نشیب مشکلات ریز و درشت محرومیت‌ها و کم کاری‌ها قرار دارد. گزینه‌های متعددی برای سکان داری استان معرفی شده اند اما درنهایت آن چه کابینه دولت معرفی کند، می‌شود. در این میان اهالی خراسان شمالی و مردمان نجیب و صبور به دنبال این هستند که مدیران لایق و کارآمد به کار گرفته شوند تا گشایشی برای توسعه استان رخ دهد. در مورد همین موضوع گفت‌وگویی با اقشار مختلف خراسان شمالی داشتیم و نظرات آن‌ها را درباره ویژگی‌های استاند ار جویا شدیم.

استاندار محکم و پرکار می‌خواهیم

موسوی یکی از بازنشستگان ادارات خراسان شمالی می‌گوید: اگر با نگاه تخصصی به مسائل توجه کنیم و افراد شایسته و کارآمد را بر مناصب بگذاریم قطعاً مشکلات حل خواهد شد نه اینکه بعد از ۲۰ سال همچنان مدیرها بر اساس روابط و سفارش انتخاب شوند و کارکنان هم از انجام رفتارهای منجر به پیشرفت و جهش به دور خواهند بود.

وی تاکید می‌کند: خدا نکند برای یک کار اداری ساده بخواهیم وارد سازمان یا اداره‌ای بشویم! تکریم ارباب رجوع که دیگر مساله مهمی نیست.

وی اضافه می‌کند: استان ما به استاندار و مدیران محکم و قوی و پرکار نیاز دارد.

استاندار نظارت جدی بر امور داشته باشد

یکی دیگر از شهروندان هم به وضعیت درمان خراسان شمالی اشاره و عنوان می‌کند: در چندسال اخیر تعداد پزشکان متخصص در استان زیاد شده است اما متأسفانه ویزیت اغلب آن‌ها آزاد است و حتی برخی‌ها به جایی رسیدند که دیگر بیمه تکمیلی هم قبول نمی‌کنند و این هم به دلیل عدم نظارت مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و نظام پزشکی استان است.

دهقان می‌افزاید: نوبت گرفتن از پزشکان فوق تخصص ماه‌ها زمان می‌برد و واقعاً برای مردمی که از روستاها و شهرهای دیگر می‌آیند خیلی سخت است، از استاندار جدید می‌خواهیم حداقل رویکرد برخورد و نظارت جدی در این زمینه داشته باشد.

جوانی جمعیت مغفول مانده است

جوان‌ترین مادر خراسان شمالی دارای ۸ فرزند که از سوی شهید مالک رحمتی در همایش شکوه مادری مورد تقدیر قرار گرفت، درباره درخواستش از استاندار جدید می‌گوید: در موضوع جوانی جمعیت در استان کم کاری شده است، باوجود اینکه در سفر مقام معظم رهبری به خراسان شمالی این موضوع از سوی معظم‌له مطرح شد.

فرزانه عبداللهی ادامه می‌دهد: در برخی استان‌های دیگر بسته‌های حمایتی به خانواده‌های پرجمعیت تعلق می‌گیرد اما در خراسان شمالی متأسفانه خانواده‌های چند فرزندی به دلیل بی توجهی مسئولان برای تهیه مسکن و خدمات رفاهی دچار مشکل هستند.

وی تاکید می‌کند: مساله فرهنگی ترویج فرزند آوری در استان مغفول مانده است.خانواده‌های چند فرزندی خراسان شمالی از معضلاتی مثل ثبت نام در مدارس و خدمات درمانی هم رنج می‌برند.

دردهای کشاورزان زیاد است

یکی از شهروندان بجنوردی هم به کیفیت پایین آب شرب بجنورد اشاره و عنوان می‌کند: یک سالی می‌شود که مزه و بوی آب شرب تغییر کرده و اصلاً قابل خوردن نیست و ناچاریم از آب تصفیه استفاده کنیم.

محمدی می‌گوید: شغل اصلی مردم خراسان شمالی کشاورزی است که در این سال‌ها که اینجا استان شده است توجهی به کشاورزی و کشاورزان نمی‌شود هرچند که اداره‌ها بزرگ‌تر و تعداد کارکنان و مدیران بیشتر شده است اما دردهای کشاورزان و مردم هم زیادتر شده است.

وی به خشکسالی‌ها و کمبود بارش‌ها اشاره و تاکید می‌کند: برخی از روستاها خالی از سکنه شدند و مردم روستا به حاشیه شهرها و شهرهای دیگر مهاجرت کردند که همین معضلات دیگری را برای خراسان شمالی به وجود آورده است و از استاندار جدید می‌خواهیم باهمت جدی به مشکلات کشاورزان رسیدگی کند.

معضلات فرهنگی استان

یک مشاوره خانواده و کارشناس ارشد روان شناسی از پایین بودن سطح فرهنگی خانواده‌ها می‌گوید و اضافه می‌کند: با اینکه در برخی از خانواده‌های استان مادران و پدران سطح سواد بالایی دارند اما فرزندان شأن در فضای مجازی غرق بوده و دچار معضلات فرهنگی و روحی و جسمی شده اند و اکنون خانواده‌ها بیشتر از اینکه نگران تحصیل فرزندانشان باشند، نگران زود به بلوغ رسیدن فرزندانشان هستند.

اکرم قربانی تصریح می‌کند: نظارت‌های کم سطح تربیتی دانش آموزان معضلات فرهنگی استان را چند برابر کرده است.

ترافیک و اجاره‌های بالا کلافه کننده است

یکی از کسبه بجنوردی هم به گرانی اجاره بهای مسکن و مغازه اشاره و اظهار می‌کند: قرار بود طبق اعلام وزارت مسکن و شهرسازی نرخ اجاره بها در خراسان شمالی ۲۵ درصد افزایش یابد اما امسال با افزایش ۱۰۰ درصدی اجاره بهای مسکن و مغازه‌ها مواجه شدیم و اعتراض ما هم به جایی نرسید.

وی ادامه می‌دهد: دو معضل مهم مرکز استان اجاره بهای زیاد و ترافیک شده است هر دو سه سال استاندار تغییر می‌کند و مدیران زیادی به استان می‌آیند و می‌روند اما دریغ از اینکه فردی به فکر مردم باشد.

نیازی هم به هزینه بالای اجاره بهار در بجنورد اشاره و تاکید می‌کند: دو سال است که به ناچار و به دلیل اجاره بهای زیاد مسکن به کلاته محمدعلی پهلوان آمده ایم. پارسال ۸۰ میلیون تومان رهن کامل دادیم امسال صاحب خانه رهن را ۱۰۰ میلیون و اجاره را ماهیانه یک میلیون و پانصد هزار تومان کرد.

مغفول ماندن ظرفیت نخبگان

نخبه استان و دارای رتبه ۳۳ کنکور علوم انسانی به مغفول ماندن ظرفیت نخبگان استان اشاره و عنوان می‌کند: مقام معظم رهبری در سفر به خراسان شمالی به استفاده از ظرفیت نخبگان اشاره کردند که در دیدار با امام جمعه بجنورد به آن اشاره کردم و درخواست ایجاد کمیته نخبگان دادم.

مهدی شکفته اضافه می‌کند: درخواست دارم کمیته نخبگان تشکیل شود تا دانش آموزان نخبه در استان شناسایی شوند و از توانمندی‌های آنان استفاده شود.

تعاملی بین صنعت و کشاورزی نیست

نرجس کرم زاده دکترای فیزیک هسته‌ای هم می‌گوید: بعد از ۲۰ سال تحصیل و زندگی در استان‌های غربی کشور به بجنورد بازگشتم و فقط نقش استاندار را در زمان انتخابات پر رنگ دیدم در حالی که کشاورزی و صنعت ما نیاز به حمایت جدی دارد.

وی با بیان اینکه جای فرآوری محصولات کشاورزی در خراسان شمالی خالی است، عنوان می‌کند: محصولاتی مثل آلو را از کشاورزان به قیمت کم می‌خرند و به تبریز می‌برند و در آنجا با نام تجاری معروفی فرآوری می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه زعفران و برنج خراسان شمالی هم در حال رشد است و نیاز به حمایت جدی مسئولان دارد، تاکید می‌کند: استاندار با ابزارهایی که دارد می‌تواند بین صنعت و کشاورزی تعامل محکمی برقرار کند.

وی اضافه می‌کند: نباید مسئولان ما به گونه‌ای رفتار کنند که فکر و ایده و اختراع نخبگان خراسان شمالی در استان‌های دیگر مورد توجه قرار گیرد.

وی به وضعیت شهری بجنورد اشاره و تاکید می‌کند: اکنون شهر بجنورد سردرگم میان سنت و مدرنیته ست در حالی که ظرفیت‌های بسیاری برای تبدیل شهر به دو بخش قدیم و جدید همانند برخی از شهرها وجود دارد.

وی عنوان می‌کند: در بخش گردشگری و بوم گردی هم نتوانستیم به درستی رشد داشته باشیم.

استان پر از دلال شده است

یکی از کارکنان دانشگاه‌های استان می‌گوید: تلاش کارمندان شایسته در برخی مواقع بی اثر شده است از استاندار جدید می‌خواهیم حداقل در این زمینه با مدیران محکم برخورد کنند و به فکر توسعه استان باشند.

یکی دیگر از کارکنان ادارات استان هم بیان می‌کند: در چندسال اخیر شاهد رشد دلالان بسیار در همه حوزه‌ها و بخش‌ها هستیم. نبود تولیدات تخصصی در استان باعث شده به یک استان مصرف کننده تبدیل بشویم.

وی اظهار می‌کند: تولید پول و ثروت و چرخه درآمدزایی در خراسان شمالی وجود ندارد، همین مانع کارآفرینی می‌شود و برای همین شغل جدید ایجاد نمی‌شود.

سردخانه بزرگ محصولات کشاورزی نداریم

غفوری راد یکی از کشاورزان استان از کمبود آب گلایه و بیان می‌کند: در کار کشت گوجه فرنگی، خیار و پیاز هستیم و اغلب کشاورزان با مشکل آب مواجه هستند. آفت گیاهان و تهیه سم و کود از دغدغه دیگر ما کشاورزان است.

وی می‌گوید: موضوع مهم دیگر این است که سردخانه بزرگ و مجهز برای نگه داری محصولات کشاورزی در شهرستان‌ها وجود ندارد و کشاورز ناچار می‌شود بهترین محصولاتش را با نازل‌ترین قیمت به استان‌های دیگر بفروشد.

کشاورز دیگری عنوان می‌کند: قیمت تضمینی برای خرید محصولات کشاورزی وجود ندارد ۶ ماه از سال را برای کاشت محصولی مثل خیار مدام درگیر هستیم. هزینه اجاره زمین یک طرف پول کارگرها هم یک طرف، پیگیر دریافت وام هم هستیم اما خبری نیست.

بازار بجنورد رقابتی نیست

یکی از تولید کنندگان ملزومات عفاف و حجاب استان هم به چالش‌های پیش روی این بخش می‌پردازد و می‌گوید: مساله مهم این است که پارچه‌های مورد نیاز را با واسطه از مشهد و تهران می‌خریم که هزینه بسیاری به واسطه‌ها و باربری‌ها پرداخت می‌کنیم که اگر شرایطی ایجاد شود که بتوانیم بدون واسطه از کارخانه پارچه چادر مشکی شهرکرد خرید کنیم بسیار به نفع بانوان استان است.

مقیمی با اشاره به اینکه بازار بجنورد در حوزه عفاف و حجاب رقابتی نیست، ادامه می‌دهد: اگر نمایشگاه دائمی حجاب داشته باشیم و قیمت‌ها طوری باشد که در حد خرید مردم استان باشد بخش اعظم نیاز بانوان به ملزومات حجاب برطرف می‌شود.

وی بیان می‌کند: اگر ساز و کارهای اداری درست و صحیح انجام شود و همدلی میان تولیدکنندگان و مسئولان خراسان شمالی داشته باشیم حتی می‌توانیم بدون واسطه از کشورهای دیگر پارچه خریداری کنیم و در رونق اقتصادی استان نقش مهمی داشته باشیم.

وی تاکید می‌کند: به تولیدی بزرگی در حوزه عفاف و حجاب نیاز داریم تا همه خیاطان و تولید کنندگان حجاب و عفاف در کنار هم و باهم برای توسعه اقتصادی استان تلاش کنیم.

شهردار نداریم

یکی از شهروندان شیروانی هم از وضعیت ساخت و سازها در سطح شهر می‌گوید و ادامه می‌دهد: در یکسال اخیر شهر شیروان گویا به حال خودش رها شده و مسئولان و مدیران یا در مأموریت است یا مشغول بساز و بفروشی است و برای یک نامه اداری باید مدت‌ها در رفت و آمد اداره‌ها باشیم.

یکی از بانوان ورزشکار استان هم عنوان می‌کند: بودجه‌های تخصیص یافته به پروژه‌های ورزشی و ورزشگاه‌های استان کجاست؟ چرا این مساله به درستی پیگیری نمی‌شود؟

جاده‌های آسفالت نشده روستایی

یکی از اهالی روستاهای شیروان از نبود آسفالت راه‌های روستایی می‌گوید و عنوان می‌کند: بازسازی راه روستاهای قلجق و فیروزه شیروان نیمه تمام رها شد و زیرسازی هم با بارش و تردد تراکتور و ماشین سنگین از بین می‌رود که برای اهالی فیروزه شیروان نبود راه کنار رودخانه و دسترسی به باغ‌ها و حمل محصول جمع آوری شده بسیار سخت است.

نظارت بر استخدامی‌ها شود

یک معلم مدارس شیروان درخواستش را از استاندار جدید نظارت بر نحوه استخدامی‌های آموزش و پرورش عنوان و تاکید می‌کند: برای استخدامی‌های جدید بعضی افراد به دلیل سن بالاتر یا داشتن فرزندان بیشتر در اولویت استخدام قرار گرفتند که فاصله زمان تحصیلشان تا تدریس بسیار زیاد شده که اگر مطالعه و تحقیق و علم اندوزی هم نداشته باشند مهارتی برای تدریس به دانش آموزان با وجود تغییر کتاب‌های درسی ندارند.

رحمانی می‌گوید: لازم و ضروری است آموزش و پرورش ابتدا اعلام کمبود نیروها در مقاطع مختلف کند و بعد پیگیر استخدام همان نیروها باشد. متأسفانه فقط استخدام انجام می‌شود که نه متناسب با رشته تحصیلی مورد نیاز دانش آموزان و نه متناسب با مقطع مربوطه است و تا چند سال باید وقت دانش آموزان به بطالت هدر بدهند تا شاید نیروهای جدید تجربه کافی به دست آورند.

وی اضافه می‌کند: بعد استخدام مازاد نیروها در جایگاه‌های غیرمرتبط یا حتی خود اداره به کار گیری می‌شوند فقط به دلیل اینکه آزمون استخدامی شرکت کردند و پذیرفته شدند.

نارضایتی‌ها از رتبه بندی معلمان

وی بیان می‌کند: مساله بعدی رتبه بندی معلمان است که افرادی که فرزند دار هستند و تازه در آزمون استخدامی پذیرفته شدند، در رتبه و امتیاز ارجحیت بیشتری نسبت به فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های فرهنگیان دارند.

وی می‌افزاید: متأسفانه اعتراض معلمان و دانشجو معلمان خراسان شمالی به نحوه رتبه بندی ها و جابجایی‌ها به جایی نمی‌رسد.

کمبود فضای آموزشی

یکی از معلمان باتجربه مدارس دولتی بجنورد هم به مهم‌ترین مساله آموزشی اشاره و عنوان می‌کند: کلاس‌های مدارس دولتی بسیار شلوغ است به طوری که در یک کلاس ۳۸ دانش‌آموز مشغول به تحصیل هستند و از سویی دیگر برخی از اولیا ترجیحاً به دلیل شلوغی مدارس دولتی فرزندانشان را در مدارس غیر دولتی ثبت نام کردند.

وی ادامه می‌دهد: امسال با افزایش شهریه با ریزش دانش‌آموز در مدارس غیردولتی مواجه شدیم که این موضوع بازهم باعث شلوغی مدارس دولتی شده است.

وی کمبود امکانات کمک آموزشی و پایین بودن حقوق معلمان مدارس غیردولتی را از مهم‌ترین دغدغه‌های حوزه آموزش و پرورش می‌داند و می‌گوید: بعد ۳۰ سال که بازنشسته شدم رتبه بندی‌ام مشخص نشده است.

وی تاکید می‌کند: سال‌ها استانداران مختلفی به استان آمدند اما هنوز مشکلات متعدد آموزشی داریم.

وی اضافه می‌کند: برای یک نامه اداری مدام در حال پاسکاری بین اداره‌ها هستیم اگر هر فردی در جایگاهی که دارد کارش را به درستی انجام دهد مشکلات فراوان گریبان گیر مردم نخواهد شد.

حکایت صف طولانی تسهیلات فرزند آوری و ازدواج و وعده‌هایی که برای تخصیص زمین به موضوع جوانی جمعیت داده شده، پروژه انتقال پساب، مشکلات جاده گلستان، مطالبات گندم کاران، نبود خط اعتباری ویژه برای خراسان شمالی، استیجاری بودن ادارات و نبود نمایندگی‌ها در شهرستان‌ها به ویژه مناطق محروم و هزاران مساله دیگر مشق جدید استاندار دوازدهم خراسان شمالی است.