مریم مدرس کارگردان فیلم‌ «مافیای شجاعان» درباره چالش‌های ساخت فیلم ترسناک برای نوجوانان توضیح داد.

مریم مدرس کارگردان فیلم «مافیای شجاعان» در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره داستان فیلم گفت: این فیلم داستان ارمیا همایی، شاگرد تازه‌واردی است که در بدو ورود به مدرسه متوجه ترس مشترک بچه‌های مدرسه از یک اتاق خاص به اسم سیاه‌چاله می‌شود. ارمیا با اصرار بچه‌ها تصمیم می‌گیرد وارد اتاق شود. او در اتاق با یک موجود طلسم‌شده ارتباط برقرار می‌کند.

وی درباره چالش‌های ساخت فیلم در ژانر وحشت برای نوجوانان توضیح داد: من دوست داشتم که در ژانر وحشت کاری برای نوجوانان بسازم. این ژانر به دلیل سختی‌هایی که دارد کمتر در ایران مورد توجه قرار می‌گیرد. به عقیده من کسی که می‌خواهد چنین فیلمی بسازد باید روی موضوع احاطه کامل داشته باشد. در کل، فیلم ساختن برای نوجوانان بسیار سخت است. من هم سعی کردم در حد توان خودم و با مشورت دوستان اثر باکیفیتی ارائه کنم که مخاطبان از تماشای آن لذت ببرند.

این کارگردان درباره الهام گرفتن از آثار خارجی گفت: ما برای ساخت این اثر خیلی کم از فیلم‌های خارجی استفاده کردیم. به عقیده من سازوکار سینمای وحشت در غرب با سینمای ایران متفاوت است. کشورهای دیگر فیلم‌های ترسناک زیادی دارند که اتفاقاً نوجوانان هم جذب آن‌ها می‌شوند اما با فرهنگ و ذائقه ما تفاوت‌های زیادی دارند و ما نمی‌توانستیم از کارهای خارجی کپی‌برداری کنیم اما در نگارش فیلمنامه سعی کردیم از آثار شاخص خارجی الهام بگیریم.

مدرس که با فیلم «مافیای شجاعان» در سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان حضور داشت درباره این جشنواره گفت: وجود جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان برای اصفهان و سینمای کودک و نوجوان بسیار اهمیت دارد اما متاسفانه جشنواره نسبت به سال‌های گذشته کمی به سمت بی‌نظمی پیش رفته است. یک جشنواره بین‌المللی باید از هر نظر سطح بالا باشد و متاسفانه امسال در هماهنگی‌ها کمی بی‌برنامگی وجود داشت مثلاً ما از نشست خبری فیلممان اطلاع نداشتیم.

وی در پایان درباره وضعیت سینمای کودک و نوجوان در ایران گفت: فیلم‌های کودک و نوجوان متاسفانه گردش مالی خوبی ندارند و از این نظر کمتر فیلمسازان و سرمایه‌گذارانی جذب این حوزه می‌شوند. طبیعتاً در این شرایط آثار از نظر محتوا و کیفیت نیز رو به افول می‌روند.

عوامل این فیلم عبارتند از کارگردان: مریم مدرس مطلق، فیلمنامه‌نویس: حامد گلناری، تهیه‌کنندگان: علی‌اکبر شفیعی، محمدرضا شیخ‌بهایی، مدیر فیلم‌برداری: محمدرضا محمدی قلعه‌سفیدی، تدوین‌گر: سیدمحمد حسینی پاریزی، صدابردار: فرامرز مختاری مبارکه، صداگذار: سیدمحمد حسینی پاریزی، طراح صحنه و لباس: سیدمسعود جزایری، چهره‌پرداز: محمد توکل، جلوه‌های ویژه: محمدامین غضنفری، محمدرضا شفیعی، بازیگران: علی پاینده، محمد مهدیار شهیر، امین زارع، مهدی تقی‌پور، صالح غلام‌پور، یوسف صالحی، سیف‌الله نامدار.