محققان موادی از روبان های کوچک و انعطاف پذیر در مقیاس نانو ابداع کرده اند که مانند باتری شارژ می شوند تا انرژی یا اطلاعات دیجیتالی را ذخیره کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، محققان دانشگاه نورث وسترن آمریکا این ماده زیست تجزیه پذیر وبا بهره وری انرژی بسیار زیاد را از مواد حافظ محیط زیستی ساخته اند که به تولید انواع دستگاه های الکترونیکی فوق سبکی منجر می شود.

طبق گزارشی که در نشریه نیچر منتشر شده ماده نرم جدید را می توان در حسگرها، واحدهای ذخیره انرژی و تراشه های حافظه میکروسکوپی کم مصرف به کار برد. محققان مدعی هستند می توان این مواد را در پارچه های بافته شده یکپارچه کرد تا پارچه های هوشمند یا ایمپلنت های پزشکی برچسب مانند ساخت.

به گفته محققان راز ساخت ماده جدید آمفیفیل های پپتیدی(peptide amphiphile) است. این مواد در حقیقت پلتفرمی همه کاره از مولکول هایی است که قبلاً در آزمایشگاه توسط همین گروه از محققان ابداع شده بودند. این ساختارهای خود مونتاژ شده رشته هایی را در آب تشکیل می دهند. مولکول ها حاوی پپتیدها و یک بخش لیپیدی هستند که وقتی در آب قرار می گیرند، خودآرایی مولکولی را هدایت می کند.

در پژوهش جدید محققان لیپید را با یک بخش مولکولی مینیاتوری از پلاستیکی به نام PVDFساختند. اما آنها بخش پپتیدی را حفظ کردند که حاوی توالی آمینو اسیدها بود. این نوع پلاستیک که در فناوری های صوتی به کارمی رود ویژگی های الکتریکی خارق العاده ای دارد و می تواند هنگام فشرده شدن سیگنال الکتریکی تولید کند.