زاهدان_ سرپرست معاونت حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان وبلوچستان، گفت: تدقیق و تثبیت اراضی ملی و دولتی استان سیستان و بلوچستان با اجرای کامل طرح کاداستر میسر است.

مصطفی دلخوش در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، از تدقیق و تثبیت بیش از ۱۷ میلیون هکتار از اراضی ملی و دولتی این استان در چارچوب طرح کاداستر خبر داد و افزود: اداره ممیزی و حدنگاری اراضی این اداره کل، به عنوان متولی مدیریت اراضی انفال، ملی و دولتی، طبق دستورالعمل اجرایی کاداستر موظف به تدقیق و جانمایی دقیق حدود و موقعیت اراضی ملی و دولتی و همچنین قطعات مستثنیات محاط در آنها شده است.

وی ادامه داد: بخش ممیزی و حدنگاری اراضی، نقش بسیار مهمی در مدیریت اراضی دارد. و به صورت مستقیم مسؤولیت ثبت، نظارت و اجرای امور مربوط به ممیزی و حدنگاری اراضی را بر عهده دارد.

وی بیان کرد: هدف از این اقدامات، ایجاد شفافیت در مالکیت و حدود اراضی هست تا از هرگونه تعارض، تداخل و تصرفات غیرقانونی جلوگیری شود.

دلخوش اظهار کرد: این اداره کل، وظیفه دارد با اجرای دقیق طرح کاداستر، تمامی اراضی ملی و دولتی را بر اساس نقشه‌های به‌روز و استاندارد جهانی ثبت کند.

وی در این خصوص تصریح کرد: تمامی نقشه‌های قدیمی اسکن شده و مطابق با استانداردهای نقشه‌برداری عملیات کنتورایز و رقومی‌سازی روی آن‌ها انجام شده و سپس با تلفیق لایه‌های حقوقی، فنی و توصیفی و با بهره‌گیری از تصاویر هوایی دهه ۴۰ و به فراخور لایه‌های اطلاعاتی، تصاویر دهه ۷۰ و همچنین تصاویر ماهواره‌ای و برداشت‌های زمینی، حدود اراضی ملی و دولتی بررسی و بر روی نقشه‌های اجرایی مربوط به ماده ۵۶ و ماده (۲) و اراضی موات جانمایی شده است.

این مسؤول در ادامه به نتایج این فرآیند اشاره کرد و گفت: در پایان این عملیات کاداستر، تعداد ۶۷۷ پلاک دولتی تثبیت و جانمایی شده که ۶۱۹ هزار و ۴۵۰ هکتار آن، اراضی مستثنیات شامل اراضی شخصی، آرای قطعی هیئت تعیین تکلیف، محاکم قضائی، واگذاری‌های قطعی و همچنین قسمتی از اراضی خالصه رفع تداخل شده ماده ۵۴ با امور اراضی و اراضی تحویلی به راه و شهرسازی است.

وی اضافه کرد: ۱۷ میلیون و ۲۶۲ هزار و ۱۶۳ هکتار از اراضی استان به عنوان اراضی ملی و دولتی تثبیت و جانمایی شده است.

سرپرست معاونت حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در ادامه با اشاره به اهمیت مدیریت اراضی ساحلی گفت: به منظور مدیریت یکپارچه اراضی ساحلی و جلوگیری از تجاوز و تصرف ارا ضی ساحلی، ۶۰ متر از عرض اراضی حریم و هزار کیف ۹۴۰ متر از اراضی ساحلی (در مجموع دو کیلومتر از آخرین حد پیشرفت آب دریا در بالاترین نقطه مد) نقشه‌برداری و جانمایی نیز بنچ مارک‌گذاری انجام شده است.

وی ادامه داد: این اقدامات، به منظور شفاف‌سازی حدود اراضی ساحلی و مستحدثات همزمان با کاداستر اراضی ملی و دولتی نهایی و به انجام رسیده است.

وی افزود: این اقدام، نقش مؤثری در جلوگیری از تجاوز به حریم دریا داشته و زمینه استفاده عموم از دریا را فراهم می‌سازد.

وی در پایان با اشاره به اهمیت این پروژه گفت: اجرای دقیق طرح کاداستر در استان سیستان وبلوچستان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چرا که پهناور بودن استان و سطح اراضی ملی و دولتی نیازمند نظارت دقیق و منسجم است.

دلخوش گفت: با اجرای این طرح، علاوه بر پیشگیری از تصرفات غیرقانونی و تعارضات اراضی، مدیریت بهتری بر روی اراضی ملی و دولتی خواهیم داشت که به توسعه پایدار و بهره‌وری بهینه از منابع طبیعی کمک شایانی خواهد کرد.