تجربه ملیکا شریفی نیا به عنوان مجری «کودک شو»، نتیجه شکایت صداوسیما از آپارات، واکنش به حضور ژیلا صادقی در رادیو و پخش یک سریال جدید نکات مهم خبری این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، «هفت روز سیما» عنوان یک بسته خبری-تحلیلی است که در پایان هر هفته به بازخوانی متن و حاشیه اتفاقات خبری صدا و سیما و شبکه نمایش خانگی می‌پردازد. همچنین در این بسته، نیم‌نگاهی هم به شایعات و اخبار غیررسمی داریم و در تلاش هستیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن از مهمترین اخبار هفته در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی باخبر شوید.

امروز پنجشنبه ۱۹ مهر می‌توانید با شماره ۱۶۹ بسته خبری «هفت روز سیما» همراه شوید.

چهره هفته؛ ملیکا شریفی نیا

فصل جدید مسابقه «کودک شو» از زمستان سال گذشته روی آنتن است و ملیکا شریفی نیا این مسابقه را اجرا می‌کند. این مسابقه مدتی است بخشی با نام «پادکست» راه اندازی کرده است که در آن با یک کارشناس یا کودک گفت و گو می‌شود. «کودک شو» در چندین فصل روی آنتن رفت و تاکنون پژمان بازغی، حمید گودرزی و در این فصل ملیکا شریفی نیا اجرای برنامه را به عهده داشته اند.

حضور پژمان بازغی با توفیق همراه بود و این مسابقه در فصل‌های ابتدایی مخاطب زیادی جذب کرد. بعد از چند فصل حمید گودرزی اجرا را بر عهده گرفت که نتوانست به همان میزان مخاطبش را جذب کند. برنامه در ادامه دوباره با بازغی روی آنتن رفت اما نیاز به تغییرات هم حس می شد. این برنامه در فصل ششم با تغییرات جدی تر مواجه شد که باعث شد ملیکا شریفی نیا اجرا را بر عهده بگیرد و بازی‌ها با طراحی جدیدی به آنتن برسد. انتخاب شریفی نیا نه صرفاً به دلیل چهره بودن که این روزها در تلویزیون متداول شده است بلکه به دلیل تجربه‌های او در ارتباط با حوزه کودک صورت گرفت. او از تصویرگری کتاب کودک تا بازیگری در مجموعه‌های مرتبط با کودکان و همکاری با داریوش فرضیایی را در کارنامه خود داشته است و سازندگان جدید این برنامه به واسطه این تجربه‌ها سراغ او رفتند.

حضور شریفی نیا و اجرای او با واکنش های مختلفی همراه بود اما به میزانی که از فصل جدید برنامه سپری شد شریفی نیا هم اجرای خود را با تغییراتی همراه کرد و بهتر توانست صدا و هیجان اجرای خود را مدیریت کند.

شریفی نیا تلاش کرد با کودکان و خانواده‌هایشان در برنامه با صمیمیت بیشتری ارتباط بگیرد و حتی قبل از برنامه درباره موضوعات و مهمانان پرس و جو کند. او حالا چند ماهی است که اجرای این برنامه را بر عهده دارد اجرای برنامه برندی که خانواده های بسیاری علاقه دارند در آن شرکت کنند و مسابقه دهند. حتماً این برند کار شریفی نیا را سخت می کند و یک انرژی دائمی می طلبد تا اجرای خود را در این برنامه تثبیت کند.

حکم هفته؛ نتیجه شکایت چند ساله از آپارات

حدود ۹ سال است که صداوسیما و آپارت درگیر یک مساله حقوقی هستند که براساس این پرونده، سازمان صدا و سیما از آپارات و محتوایی که از صداوسیما روی سایت آن قرار می گیرد، شکایت کرده است. طی این پرونده که در قوه قضاییه تشکیل شد، آپارات به دلیل انتشار محتواهای صدا و سیما و نقض مالکیت فکری، متهم بود. چندی پیش خبری منتشر شد که صداوسیما درخواست رقمی ۵۵ هزار میلیاردی از آپارات برای جریمه این پرونده داشته است.

حال نتیجه نهایی این پرونده مشخص و با حکم دیوان عالی کشور مختومه اعلام شده است. براین اساس مدیرعامل آپارات نیز از اتهامات مطرح شده تبرئه شد و سایت آپارات به دلیل کاربر محور بودن از اتهام صداوسیما تبرئه شد.

در حکم دیوان عالی کشور درباره رأی دادگاه بدوی آمده است: «شرکت دادخواه فعالیتش میزبان‌محور است و از محیط میزبان و کاربران با رعایت قوانین سایت نسبت به بارگذاری محتوا اقدام می‌نمایند و مسئولیت آن نیز مطابق مقررات جاری استنادی برعهده کاربر می‌باشد. در ادامه همچنین تاکید شده که میزبان درصورتی مسئولیت دارد که در اجرای دستورات کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه یا مقام قضایی تعلل و کوتاهی کرده باشد.»

بازخورد هفته؛ بازگشت ژیلا صادقی به اجرا

ژیلا صادقی این هفته پس از مدتی دوری، به اجرا بازگشت و این بار به جای تلویزیون، رادیو را انتخاب کرد. این اولین باری است که ژیلا صادقی در رادیو اجرا می کند و علی رغم حضور ۲ دهه ای در تلویزیون، او تاکنون اجرایی در رادیو نداشته است.

صادقی اجرای برنامه صبحگاهی «بام تهران» را در رادیو تهران بر عهده دارد و حضورش در همین یک هفته خبرساز شد. برخی رسانه ها هم به واسطه این خبر، به حواشی و کم و کیف حضورش در صداوسیما پرداختند.

روزنامه هفت صبح این هفته طی گزارشی حضور صادقی در تلویزیون را با حواشی مختلفی بررسی کرد. در این گزارش از اجرا در شبکه سه سیما، تا پوششی که جنجالی شد و صحبت های صادقی در برنامه هایی مثل «برمودا» مرور شد.

هفت صبح در بخشی از گزارش نیز درباره نحوه اجرای صادقی نوشته است: «ژیلا صادقی گزینه‌ای مناسب و قابل اطمینان برای برنامه‌های رادیویی هم هست. کافی است برنامه «بام تهران» را بشنوید تا با ما هم‌نظر شوید. او صدایی گرم، رسا و منعطف دارد. سرشار از انرژی است اما در همین آغاز راه سعی کرده شبیه گویندگان دیگر نباشد.

صمیمیتی به قاعده با شنوندگان دارد و بر موضوعات مسلط است. هرچند در «سلام صبح بخیر» چند بار نشان داد نیاز به مطالعه بیشتر در زمینه مسائل گوناگون دارد … او در «بام تهران» سراغ شوخی با اخبار می‌رود و واکنشی طنز به خبرهایی دارد که در رسانه‌ها و توسط مسئولان مطرح می‌شود. تجربه بازیگری و صداسازی ابزارهای خوبی هستند که به او در این مسیر کمک می‌کنند.»

پیشنهاد هفته؛ سریال هشت پا

از شب گذشته پخش یک سریال معمایی در شبکه یک سیما آغاز شده است. سریال «هشت پا» به کارگردانی احمد معظمی و تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی که اولین همکاریشان هم نیست. این سریال بازیگران مختلفی را هم با خود همراه کرده است. سعید چنگیزیان از بازیگران حرفه ای تئاتر نقش پلیس این سریال را بازی می کند که انتخاب متفاوتی را رقم زده است.

شروع سریال در قسمت اول با واکنش های مختلفی همراه بود که برخی آن را دوست داشتند و برخی هم انتقاد کردند. با این حال باید اجازه داد قسمت های بیشتری از سریال پخش شود تا قصه شکل بگیرد و بازیگران به تدریج معرفی شوند.

داستان «هشت‌پا» درباره یک پلیس جوان است که درگیر یک پرونده قتل مشکوک می‌شود.

هنرمندانی همچون محمد صادقی، نادر سلیمانی، افسانه چهره آزاد، علی اسیوند، احمد نجفی، رویا جاویدنیا، ایرج نوذری، محمد فیلی، سودابه بیضایی، مینا وحید، هلیا امامی، علیرضا مهران، مینا وحید، ایوب آقاخانی، کمند امیر سلیمانی، علیرضا جلالی تبار، سپند امیر سلیمانی، حمید ابراهیمی، محمدرضا اکبری، محسن بهرامی، نسرین نکیسا، ابوالفضل جمشیدی، مسعود کشاورز، سیامک راشدی و … در این سریال به ایفای نقش پردخته‌اند که هر شب ساعت ۲۲ از شبکه یک سیما روی آنتن می رود.