رئیس جمهور پیش از عزیمت به ترکمنستان از دیدار با روسای جمهور روسیه، تاجیکستان و ترکمنستان خبر داد و گفت: گسترش ارتباطات ما با ترکمنستان بر توسعه کریدور شمال - جنوب تاثیرگذار است.

به گزارش خبرگزاری مهر، «مسعود پزشکیان» عصر امروز پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳ پیش از عزیمت به عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان اظهار کرد: این سفر به دعوت رئیس‌جمهور ترکمنستان، سردار بردی محمداف و به مناسبت سیصدمین سالگرد مختوم‌قلی فراغی، شاعر ایرانی ترکمنی که در راستای ایجاد و توسعه فرهنگ ترکمنی تلاش زیادی داشته است به ترکمنستان می‌روم. هر ساله این مراسم در ترکمنستان جشن گرفته می‌شود. محل تولد این شاعر در استان گلستان ایران است و اکثر شعرهایش ترکمنی است و این نشانه ارتباطات فرهنگی با سابقه بین ایران و ترکمنستان است.

پزشکیان با تاکید بر اینکه اولویت ما کشورهای همسایه است، گفت: علاوه بر توسعه ارتباطات فرهنگی با ترکمنستان، گفت‌وگوهایی با روسای جمهور کشورهایی که به ترکمنستان دعوت شده‌اند از جمله روسیه، ازبکستان و تاجیکستان خواهم داشت که نقش مهمی در توسعه روابط با همسایگان دارد.

وی تصریح کرد: ما مرز طولانی و امن با ترکمنستان داریم و می‌توان مسئله ترانزیت و کریدور شمال و جنوب را دنبال کنیم، گسترش ارتباطات ما با ترکمنستان بر روی توسعه کریدور شمال - جنوب تاثیرگذار است. مسائل اقتصادی، سرمایه گذاری، نفتی، گازی و برقی را می‌توانیم با ترکمنستان دنبال کنیم. امیدوارم این سفر دستاوردهای مهمی در زمینه ایجاد صمیمیت و همدلی، ارتباطات فرهنگی، اقتصادی و علمی و کارشناسی داشته باشد.

به گزارش مهر، قرار است، رئیس‌جمهور در همایش بین‌المللی «ارتباط متقابل زمان‌ها و تمدن‌ها-مبنای صلح و توسعه» که به مناسبت سیصدمین سالگرد مختومقلی فراغی شاعر بزرگ ترکمن برگزار می‌شود، شرکت و سخنرانی کند.