کرج- حجت الاسلام رسول بابایی با اشاره به اینکه در منطق قرآن کریم و اهل بیت (ع) الگوسازی و الگوپذیری یکی از ارکان تربیتی است، گفت: نباید از معرفی قهرمانان جامعه بهراسیم.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام رسول بابایی شامگاه پنج شنبه در مراسم ماهانه تکیه هنر شیعی ویژه گرامیداشت شهادت سید حسن نصرالله که در هیئت انصارالامام رزمندگان کرج برگزار شد، گفت: مانند بسیاری از مکاتب و جوامع دیگر، یکی از ارکان مهم آینده جامعه ما نیز مبتنی بر شخصیت‌ها و قهرمانانی است که داریم؛ در حقیقت جامعه آینده بر پایه الگوها و قهرمانانی که به جامعه معرفی می‌شوند استوار است.

وی با اشاره به اینکه در منطق قرآن کریم و اهل بیت (ع) الگوسازی و الگوپذیری یکی از ارکان تربیتی است، عنوان کرد: شاید این سوال در ذهن عده‌ای ایجاد شود که آیا غیرمعصوم نیز می‌تواند برای ما الگو باشد؟ در پاسخ باید به قرآن کریم رجوع کنیم که خداوند در آن به صراحتاً می‌فرماید الگویی برای مؤمنان داریم که همسر فرعون است، بنابراین منطق قرآن در الگوسازی، منطقه بسته‌ای نیست و دایره وسیعی دارد.

این سخنران بیان کرد: ما با قهرمانان و الگوهای جامعه خود چند نوع مواجهه داریم؛ عده‌ای برای الگوسازی و قهرمان سازی چون در جامعه معاصر خود گزینه‌ای را نمی‌یابند به تاریخ مراجعه و سعی می‌کنند قهرمانان و الگوهای جامعه را از تاریخ کهن خود پیدا کنند. جامعه دیگر چون نه در حال و نه در گذشته دور خود، الگو و قهرمانی پیدا نمی‌کند، به دنبال ساخت توهمی و خیالی الگو و اسطوره است.

حجت الاسلام بابایی ادامه داد: جنبه سوم کسانی هستند که الگوها و قهرمانان معاصر را پیدا و سعی کرده آنها را به عنوان یک مؤلفه جامعه آینده ساز در جامعه معرفی و ترویج کنند. با ابراز تأسف ما جزو هیچیک از این سه دسته نیستیم؛ الگوهای کهن و معاصر داریم و مسئله اصلی ما در روایت کردن الگو و قهرمان است و در معرفی قهرمانان جامعه و جاری کردن الگوها کوتاهی می‌کنیم.

وی مطرح کرد: زمانی که الگوها، قهرمانان، اسطوره‌ها و شخصیت‌های برجسته را پیدا می‌کنیم، سه نوع مواجهه با آنها داریم؛ اولین نوع مواجهه افتخارآمیز است، یعنی سعی می‌کنیم به قهرمانان تفاخر داشته باشیم. نوع دوم مواجهه دم دستی و بسیار سطح پایین است که در آن الگوها کاربرد و بهره‌ای برایمان ندارند و از آنها صحبت نمی‌کنیم، از ترس اینکه بعداً حاشیه‌ای ایجاد شود و فضای جامعه بهم بریزد.

این سخنران با بیان اینکه نوع سوم نه تفاخر صرف و نه مواجهه دم دستی و غیرکاربردی است و سعی می‌کنیم واقعاً نگاه اسوه و الگو داشته باشیم، افزود: وقتی قرار است شخصی را به عنوان الگو و اسوه معرفی کنیم، نوع مواجهه ما با او کپی کردن اعمال و رفتار نیست، بلکه اقتباس از ویژگی‌های اصلی اوست. اگر می‌خواهیم الگوگیری دچار آفت نشود باید این سوال را در خصوص اسوه بپرسیم که اگر فلانی امروز بود چه می‌کرد؟

عقلانیت شهید نصرالله در میدان مبارزه کم نظیر بود

حجت الاسلام بابایی با اشاره به اینکه الگوگیری صحیح یعنی یافتن شاخص‌ها، اصول، ارزش‌ها و اعمال و رفتار متناسب با زمان خاطرنشان کرد: ما شهید سید حسن نصرالله را به عنوان یک الگو، اسوه و قهرمان می‌شناسیم و او را توصیف و روایت می‌کنیم؛ نباید از روایت یک قهرمان معاصر برای دیگران بترسیم. عده‌ای سعی دارند با برخی برچسب‌ها ما را از قهرمانانمان جدا کنند که نباید اجازه دهیم به هدفشان دست یابند.

وی تصریح کرد: ما از معرفی یک شخصیت معاصر به عنوان اسوه و الگو نمی‌هراسیم، فقط هم تفاخر مطرح نیست، بلکه باید نگاه اسوه پذیرانه و الگوپذیرانه داشته باشیم. اولین مؤلفه شهید نصرالله همان فرمایش مقام معظم رهبری است که فرمودند سید حسن شخص نبود، راه و مکتب بود. این بزرگترین ویژگی یک انسان است که آنقدر در مسیر، هدف و آرمان خود غرق شود که دیگران خودش را نبینند، بلکه آرمانش را ببینند.

این سخنران با بیان اینکه آرمان و مسیر شهید سید حسن نصرالله بیش از آنکه خود در چشم‌ها بدرخشد، برجسته دیده می‌شود، دومین مؤلفه وی را مبارز و مجاهد بودن دانست و خاطرنشان کرد: ما در نگاه خود کسی را مبارز و مجاهد می‌دانیم که سلاح در دست دارد یا در میدان نبرد است اما در نگاه دینی و انقلابی، کسی که منشأ تصمیمات او نصرت ولی و دین خدا در مقابل دشمن باشد، مبارز است.

حجت الاسلام بابایی مطرح کرد: سومین ویژگی شهید نصرالله این بود آرمان او صرفاً جنگیدن نبود، بلکه منطق مبارزه با دشمن را در همه فناوری‌هایی که لازمه اداره جامعه است ضرب کرده بود و مبارزه را در جامع الاطراف و متعدد و متنوع بودن می‌دید. ما می‌توانیم با نگاه الگوپذیرانه به این ویژگی نگاه و از آن متفاوت برداشت کنیم. مؤلفه بعدی نیز چند جانبه بودن شخصیت و مبارزه اوست؛ عقلانیت وی در میدان مبارزه کم نظیر بود.