جاوید سبحانی عضو هیئت انتخاب آثار بین‌الملل جشنواره فیلم کوتاه تهران با اشاره به تنوع جغرافیایی آثار این دوره عنوان کرد فیلمسازان ایرانی در زمینه استفاده از هوش مصنوعی غافل‌گیرشان کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، جاوید سبحانی عضو هیئت انتخاب آثار بخش بین‌الملل چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران با بیان اینکه امسال استقبال قابل توجهی از این رویداد صورت گرفته است، بیان کرد: از نکات بارزی که به‌عنوان ویژگی جشنواره چهل و یکم می‌توان به آن اشاره کرد، استقبال فیلمسازان مهم و فیلم‌هایی است که در جشنواره‌های معتبر و مورد وثوق سینما حضور می‌یابند.

وی کشف استعدادهای جدید را ویژگی بعدی جشنواره امسال دانست و تاکید کرد: خوشبختانه امسال شاهد حضور استعدادهای جدیدی در عرصه فیلم کوتاه هستیم؛ مطمئنا با حمایتی که جشنواره تهران از این فیلمسازها در سطح بین‌المللی خواهد کرد، این عزیزان می‌توانند مسیر خوبی را برای خودشان ترسیم کنند.

عضو هیئت انتخاب بخش بین‌الملل جشنواره با بیان اینکه در چهار بخش تجربی، مستند، انیمیشن و داستانی آثاری برای حضور در جشنواره انتخاب شده‌ که کیفیت بالایی دارند، عنوان کرد: سطح کیفی آثار با توجه به استقبال بالای فیلمسازان قابل ملاحظه بود به همین دلیل انتخاب آثار خیلی سخت شد و با توجه به محدودیتی که از نظر تعداد آثار راه یافته داشتیم، در جمع‌بندی نهایی مجبور می‌شدیم کارهایی را حذف کنیم که کیفیت‌شان خیلی خوب بود.

وی نوید یک جشنواره با فیلم‌های متنوع به لحاظ جغرافیایی را داد و درباره بخش‌های ویژه هوش مصنوعی و واقعیت مجازی جشنواره گفت: هوش‌مصنوعی به طور کلی یک فناوری خیلی جدید است که در بسیاری از جشنواره‌های بزرگ به آن پرداخته شده و جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز توجه ویژه‌ای به آن کرده است. خوشبختانه در بخش بین‌الملل شاهد آثار متنوعی با بهره گیری از هوش‌مصنوعی بودیم که فکر می‌کنم یک قدم بزرگ بود که سال‌های آینده به دلیل فراگیر شدن هوش‌مصنوعی، قطعا فیلم‌های باکیفیت‌تری را میزبانی می‌کنیم.

سبحانی، هوش‌مصنوعی را یک پدیده جهانی و فراگیر دانست و عنوان کرد: آثار بخش‌ هوش‌مصنوعی به‌نوعی برای ما که در انجمن سینمای جوانان ایران فعالیت می‌کنیم تلنگری بود که این بخش را خیلی جدی‌تر بگیریم و دنبال کنیم چراکه در سطح جهان سرمایه‌گذاری عظیم و جدی در این خصوص صورت گرفته است.

وی در پاسخ به اینکه فیلمسازان فیلم کوتاه چقدر در بهره‌گیری از هوش مصنوعی موفق بوده‌اند، گفت: هوش مصنوعی به دلیل فراگیری و دسترسی جهانی پیشرفت چشم‌گیری خواهد کرد و دسترسی به آن هر چقدر برای افرادی که هنرمندتر هستند بیشتر باشد، قطعا خروجی بهتری به‌همراه خواهد داشت. فیلمسازان ایرانی در این زمینه واقعا قوی عمل کرده‌اند و حتی در جشنواره های مهم جهانی حرف برای گفتن خواهند داشت و ما را نیز غافل‌گیر و البته خوشحال کردند.

عضو هیئت انتخاب بخش بین‌الملل جشنواره در پایان بیان کرد: بخش هوش‌مصنوعی در آینده‌ای خیلی نزدیک سهم بزرگی از سبد سینمایی کشور را شکل خواهد داد و انجمن سینمای جوانان در ورود به این موضوع جزو پیشتازانی بوده که به شکل تخصصی این فناوری را دنبال کرده است.

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۳ در پردیس سینمایی ملت برگزار خواهد شد.