رئیس مجلس شورای اسلامی پس از بازگشت از تاجیکستان، گفت: حجم مبادلات تجاری ما با تاجیکستان از سال ۱۴۰۰ تا به امروز بیش از دو برابر افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی که به‌منظور شرکت در «مراسم سی‌امین سالگرد تصویب قانون اساسی جمهوری تاجیکستان» به «دوشنبه» پایتخت این کشور سفر کرده بود، عصر امروز (جمعه، ۲۰ مهر ماه ۱۴۰۳) به تهران بازگشت و دقایقی قبل وارد فرودگاه مهرآباد شد.

قالیباف در بدو ورود در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با بیان اینکه این سفر دو روزه به منظور شرکت در یک نشست پارلمانی بین‌المللی با حضور کشورهای منطقه صورت گرفت که به دعوت رؤسای مجالس تاجیکستان بود، گفت: در کنار این نشست نیز روابط دوجانبه مطرح شد.

وی افزود: ما در روز اول ملاقات‌هایی با رستم امامعلی، رئیس مجلس ملی و محمدطاهر ذاکرزاده، رئیس مجلس نمایندگان تاجیکستان و ملاقات مفصلی هم با امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان داشتیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه به دلیل روابط عمیق فرهنگی و تمدنی میان دو کشور، بخشی از گفت‌وگوها پیرامون مسائل فرهنگی و اجتماعی صورت گرفت و این نشست فرصت مناسبی برای توسعه روابط بود، عنوان کرد: اخیراً توسعه روابط در حوزه زبان فارسی و بخش‌هایی همچون هلال‌احمر و سایر بخش‌های مؤثر ارتقا پیدا کرده و طی دو سال اخیر افزایش یافته است.

خبر خوش رئیس مجلس درباره افزایش ۲ برابری حجم مبادلات ایران و تاجیکستان از سال ۱۴۰۰

وی در ادامه با اشاره به گفت‌وگوهایی که در حوزه مسائل اقتصادی و صنعتی صورت گرفت، تصریح کرد: لازم است خبر خوشی بدهم که حجم مبادلات تجاری ما با تاجیکستان از سال ۱۴۰۰ تا به امروز بیش از دو برابر افزایش یافته است. ما در مذاکراتی که با رئیس جمهور تاجیکستان داشتیم موضوع کاهش تعرفه‌ها را مطرح کردیم که در کمیسیون مشترک پیگیری می‌شود تا حجم صادرات و واردات افزایش یافته و سطح تراز تجاری بهبود یابد.

قالیباف ادامه داد: اتفاق خوب دیگر در حوزه ارائه خدمات مهندسی شرکت‌های ایرانی به‌ویژه در زمینه زیرساخت‌های جاده‌ای، احداث سد و تولید برق بود که هم از جهت کیفیت کار مورد اعتماد و قابل رقابت با کشورهای خارجی بودند و هم توسعه آنها قابل توجه بوده است.

مذاکره برای انتقال آب تاجیکستان به ترکمنستان

رئیس قوه مقننه در ادامه با اشاره به موضوع آب که محور بخشی از گفت‌وگوها در جریان این سفر بود، یادآور شد: یکی از فرصت‌های کشور تاجیکستان، نعمت آب فراوان در این کشور است که در این خصوص با رئیس جمهور تاجیکستان، صحبت کردیم تا بخشی از آب این کشور به ترکمنستان انتقال یافته تا بتوانیم از طریق سد دوستی فرصت برداشت حق‌آبه بیشتری برای شرق کشور و استان خراسان رضوی داشته باشیم که جزئیات آن در جلسات خصوصی بررسی و پیگیری خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به گفت‌وگوها در حوزه همکاری‌های دفاعی که فعالیت‌هایی نیز در این خصوص صورت گرفته است، گفت: حوزه دفاعی یکی از فرصت‌هایی است که می‌توان از ظرفیت آن برای صادرات که در راستای توسعه کشورها مهم است، استفاده کرده و آن را دنبال کنیم.

تأکید بر گسترش همکاری‌ها با تاجیکستان برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر و اسلحه

قالیباف در این بخش از سخنان خود یکی از فرصت‌های دیگر را توسعه حمل‌ونقل به‌ویژه حمل‌ونقل جاده‌ای دانست و گفت: افزایش کیفیت جاده‌ها می‌تواند حمل‌ونقل را بهبود بخشیده و توسعه گردشگری نیز با تقویت حمل‌ونقل هوایی امکان پذیر است.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با تأکید بر اینکه اطمینان داریم با روندی که در برقراری روابط با تاجیکستان در پیش گرفته‌ایم، توسعه را بیش از گذشته افزایش دهیم، بیان داشت: یکی از موضوعات مهم نیز تأمین امنیت منطقه است؛ به‌ویژه از آنجایی که ما کشورهای همسایه افغانستان هستیم، نیازمند تبادل و ایجاد هماهنگی برای برقراری ثبات و امنیت به‌ویژه در حوزه مبارزه با قاچاق مواد مخدر و اسلحه هستیم لذا این موضوعات نیز از محورهای گفت‌وگو در تاجیکستان بود.

ضرورت محکومیت جنایات اسرائیل و حامیان آنها در اجلاس جهانی پیش رو در ژنو

وی در ادامه شرکت در نشست پارلمانی بین‌المللی که حدود ۱۰ تن از رؤسای مجالس در آن حضور داشتند را فرصت مناسبی برای محکومیت و پیگیری جنایات و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان دانست که توانست توجه سایرین را جلب کند و افزود: ما در جریان مذاکره با رؤسای مجالس به این موضوع نیز اشاره کردیم که پارلمان‌های آسیایی به ویژه اسلامی و همچنین رؤسای مجالس جهانی که در هفته پیش رو در نشستی که در ژنو تشکیل می‌شود حضور دارند باید نسبت به این موضوع توجه داده شوند تا بتوانیم با فشار به اسرائیل در سطح بین‌المللی آن را دنبال کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از مطالباتی که از همه سازمان‌های بین‌المللی از جمله مجمع مجالس جهانی(IPU)، مجمع مجالس آسیایی(APA) و مجمع مجالس اسلامی(PUIC) که در اجلاس هفته آینده ژنو حضور دارند داریم این است که در کنار این نشست بین‌المللی که در سطح جهانی است تلاش کنیم تا بتوانیم جنایات رژیم صهیونیستی را که با حمایت‌های سیاسی صورت می‌گیرد با دیپلماسی لازم محکوم کرده و اقدام عملیاتی انجام دهیم که در این خصوص با عزیزان از کشورهای مختلف به صورت جداگانه گفت‌وگو کردیم؛ این نشست همچنین فرصت مناسبی بود تا در خصوص توسعه ارتباطات دو جانبه و ارتباط با سایر کشورهای حاضر، گفت‌وگو کنیم.

لازم به ذکر است در این سفر، فتح الله توسلی، رئیس گروه دوستی ایران و تاجیکستان، سارا فلاحی، علی بابایی کارنامی، حسین امامی راد، روح الله عباسپور، هادی محمدپور ریاست مجلس را همراهی کردند.